۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۱۵۰۴۰۱

کارگاه‌های آموزش پژوهش در حوزه‌های علمیه تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که نباید به آموزش های تئوری پژوهش اکتفا کنیم، خواستار تشکیل کارگاه‌های آموزش نحوه پژوهش ویژه طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه شد.
پژوهش در حوزه‌هاي علميه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری، مدیر گروه سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وضعیت پژوهش در حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: اگر به تاریخچه مراکز علمی شیعی دقت کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که در مهم‌ترین مجامع علمی شیعی، مراکزی وجود داشته که به دارالعلم معروف بودند؛ در این مراکز، آموزش و پژوهش در کنار هم حضور دارند و به دنبال هم پیش می‌روند.

حجت‌الاسلام مطهری با تأکید بر این‌که پژوهش را باید از مدارس شروع کرد، ابراز داشت: اگر به دانشگاه‌ها مراجعه کنیم، در هر دانشکده دو معاون آموزشی و پژوهشی به صورت مجزا فعالیت می‌کنند، اگر ما همین الگو را در مدارس علمیه پیاده کنیم، پژوهش در حوزه‌های علمیه احیا می‌شود.

وی با اشاره به این که آموزش و پژوهش مانند دو بال هستند که عالم را به پرواز درمی آورند، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد ممکن است از لحاظ آموزشی قوی بوده، اما توان ارائه پژوهش‌های قوی را نداشته باشند؛ باید هر دو جهت را تقویت کرد.

مدیر گروه سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه بر ضرورت آموزش نحوه پژوهش به طلاب تأکید کرد و اظهار داشت: ابتدا باید طلاب را در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی با شیوه‌های پژوهشی آشنا کنیم و به آموزش‌های تئوری اکتفا نکنیم تا پژوهش در حوزه‌های علمیه نهادینه شود.

حجت‌الاسلام مطهری همچنین با اشاره به لزوم تربیت طلاب پژوهشگر در عرصه بین الملل، تصریح کرد: نباید انتظار داشت که اثر پژوهشی طلبه‌ای که تازه وارد عرصه پژوهش شده، در سطح بین المللی بدرخشد، اما می‌توانیم طلبه را در این مسیر قرار دهیم تا این اتفاق مبارک  بیفتد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های کتاب سال حوزه و علامه حلی مشوق خوبی برای طلابی است که به تازگی وارد عرصه پژوهش شده‌اند، اما باید به شکلی باشد که طلاب پژوهشگر متوجه نقص‌های کار پژوهشی خود شوند.

مدیر انجمن علمی تاریخ پژوهان حوزه در پایان گفت: هرچند توجه چندانی به امر پژوهش نمی‌شود، اما با این وجود کسانی که وارد عرصه پژوهش شده‌اند غالبا پژوهش‌های درخور توجه‌ای را ارائه داده‌اند؛ به طوری که پژوهشگران حوزوی در اغلب جشنواره‌هایی که در سطح ملی برگزار می‌شود، حضور دارند./997/د102/پ

ارسال نظرات