۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۱۵۰۵۲۴
مفسر قرآن:

قرآن بر کارهای عام المنفعه تاکید دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان گفت: بهترین کار از منظر قرآن کاری است که نفعش بیشتر باشد یعنی افراد بیشتری از آن استفاده کنند در واقع عام المنفعه باشد.
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در برنامه سمت خدا گفت: خداوند که در هر آنچه آفریده احسن است از ما خواسته تا ما هم بهترین در هر زمینه ای بهترین باشیم، بنابراین خدایی که در آفرینش اعضای بدن ما بهترین نوع آفرینش را داشته از ما می خواهد بهترین استفاده را از هر عضوی داشته باشیم.


وی ادامه داد: برای مثال خدا به ما امر می کند بهترین حرف ها را بزنیم، در صدا کردن یکدیگر احترام را رعایت کنیم و با القاب زیبا همدیگر را صدا کنیم. همواره باید حیا را رعایت کنیم به ویژه در مورد پدر و مادر.


مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در سخن گفتن با کفار و مخالفان هم چندین راهکار قرآنی ارائه شده است، اظهار داشت: منطقی سخن گفتن بر اساس آیه «قل هاتوا برهانکم»، در کمال آرامش و نرمی صحبت کردن بر اساس «قولا لینا» کریمانه سخن گفتن، بلیغ و قابل فهم بودن، سدید و محکم حرف زدن و قول احسن از جمله این راهکارها است.


وی با تبیین بهترین لباس از دیدگاه قرآن گفت: بهترین لباس برای زنها لباسی است که دیگران را تحریک نکند و با لباس تقوا هماهنگ باشد.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: سه نوع لباس برای آدمی تعریف شده است، لباس ظاهری، همسر که لباس خانوادگی است و لباس تقوا، در قرآن گفته شده که لباس ظاهری شما با لباس تقوا باید هماهنگ باشد.


وی اظهار داشت: گاهی لباس ظاهری شیک است ولی در نگاه دیگران تحریک کننده است، بحث حجاب وچادر و مانتو نیست، بحث این است که لباس باید به گونه ای باشد که اگر فقط یک نفر مرضی در دلش بود به واسطه نگاه کردن به آن تحریک نشود.


بهترین پدر و مادر از دیدگاه قرآن
وی انتخاب اسم خوب برای فرزندان، وقت گذاشتن برای تربیت صحیح، سعی در ازدواج بهنگام آنها، ارتباط صحیح با آنها و برآوردن نیازهای آنها را از ویژگی های بهترین پدر و مادر در قرآن دانست و گفت: از همه مهمتر دادن لقمه حلال به فرزندان است. چون تغذیه در تربیت اثر مستقیم دارد. آموختن یک هنر به فرزند هم بسیار اهمیت دارد.


مفسر قرآن کریم گفت: قرض الحسنه که مصداق بهترین قرض دادن است باید بی منت، سریع و قابل باشد.
وی ادامه داد: بهترین حکومت از نظر قرآن آن است که در آن کارها به اهلش سپرده شود و هرکس در جایی که لیاقت و شایستگی آن را دارد مشغول به کار شود و در هر جایی سخن حق گفته شود.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان گفت: بهترین کار از منظر قرآن کاری است که نفعش بیشتر باشد یعنی افراد بیشتری از آن استفاده کنند در واقع عام المنفعه باشد./916/پ202/ع

 

 

 

 

ارسال نظرات