۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۵۰۷۶۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

مباحثه طلاب را به افراد نظریه پرداز تبدیل می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم گفت: مباحثه علم را جا می اندازد و سبب می شود به مرور فرد به یک نظریه پرداز و ایدئولوگ مبدل شود و تحقیقات گسترده ای را از خود به جای بگذارد و پیشرفت های مختلفی را کسب کند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که مسأله مباحثه یکی از مسائلی است که در مراکز آموزشی مورد توجه است، گفت: مباحثه از باب مفاعله و نوعی گفت وگو و جدل علمی است که بین دو یا سه نفر انجام می شود.

وی افزود: در مباحثه هر یک از طرفین مطلبی را مورد تحقیق قرار می دهد و امکان دارد فرد مقابل نقدی بر آن وارد کند و بحث را به گونه دیگر مطرح کند که این جدل علمی بسیار خوب است و سبب پیشرفت می شود و نتیجه آن هم این است که طرفین در نهایت به یک جواب مشترک می رسند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مباحثه با منازعه متفاوت است، اظهار داشت: در مباحثه جنبه دوستی مطرح است و طرفین درصدد کشف یک نتیجه مطلوب هستند برخلاف منازعه که دوستانه نیست و نتیجه مطلوبی هم به دنبال ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی گفت: روش مباحثه از قدیم الایام در حوزه های علمیه رایج و معمول بود و در حال حاضر هم در حوزه ها رایج است ولی متأسفانه در حوزه های علمیه امروز شاهد کمرنگ شدن این موضوع هستیم که مسؤولین باید فکری برای این مسأله کنند.

وی با اشاره به این که حتی بزرگان علمی و فقهی حوزه برای کشف حقیقت با یکدیگر مباحثه و گفت وگو می کردند، ابراز داشت: مباحثه یک روش بسیار ارزنده و ارزشمند برای کشف حقیقت است و از سنت های حوزه های علمیه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که روش مباحثه در دانشگاه ها هم باید مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: مباحثه علم را جا می اندازد و سبب می شود به مرور فرد به یک نظریه پرداز و ایدئولوگ مبدل شود و تحقیقات گسترده ای را از خود به جای بگذارد و پیشرفت های مختلفی را کسب کند.

وی با بیان این که یک هم مباحثه باید دارای وارستگی، شایستگی، علم اندوزی و اخلاق تهذیبی باشد و از کلمات ناشایست و تند در مباحثه استفاده نکند، خاطرنشان کرد: هم مباحثه نباید حس خود برتربینی، استیلا، فخر، خود فروشی، تکبر، نزاع و جدل داشته باشد و از خصلت های شیطانی پیروی کند.

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به این که علم ظرف پاک می خواهد و در ظرف ناپاک جای نمی گیرد، اظهار داشت: اگر علم در ظرف ناپاک هم جای گیرد هم برای خود فرد مشکل ساز و زیان آور خواهد بود و هم به جامعه ضرر می زند.

وی طلاب را به انجام مباحثه و تقید داشتن نسبت به آن توصیه کرد و گفت: طلاب باید علوم خود را به صورت عملی و عمقی فرا بگیرند و به گوش دادن سی دی یا نوار برای یادگیری و فهم دروس اکتفا نکنند چون این موارد آفت است و نه تنها آنها را در فراگیری دانش یاری نمی کند بلکه به دروس لطمه وارد خواهد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اساتید باید طلاب و دانشجویان را به مباحثه ترغیب و آنها را به انجام گفت وگوی علمی توصیه کنند و از آنها بخواهند دروس را به صورت عمقی و مطلوب مطالعه کنند تا بتوانند به موفقیت های روزافزون دست پیدا کرده و در تحقیقات خود موفق باشند.

وی در پایان پیش مطالعه را هم یکی دیگر از روش های خوب برای یادگیری دروس برشمرد و ابراز داشت: پیش مطالعه هم برای یادگیری عمقی و مطلوب دروس کمک می کند و طلابی که مقید به این مطلب باشند و بعد از درس مباحثه هم انجام دهند بسیار موفق خواهند بود و دروس را عمقی تر و بهتر فرا می گیرند و زودتر می توانند به نظریه پردازی و تحقیق بپردازند./907/ت302/ن

ارسال نظرات