۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۵۰۹۷۲
مدیر‎کل‏ روابط‎‎ بین‎الملل حوزه‎های علمیه در گفت‎وگو با رسا:

آشوب‎گران ‎سوریه با اهتزاز پرچم‎ اسرائیل شعار«علوی در تابوت، مسیحی در بیروت» سر می‎دادند

خبرگزاری رسا ـ مدیر‎کل‏ روابط‎‎ بین‎الملل حوزه‎های علمیه با اشاره به فعالیت های تفرقه آمیز معارضان سوری گفت: آشوب گران سوری با شعار «العلوی فی التابوت و المسیحی فی بیروت» به دنبال ایجاد درگیری مذهبی در سوریه بودند.
حجت الاسلام آل ايوب ، مدير کل روابط بين الملل حوزه هاي علميه

سوریه برخلاف دیگر کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی به وقوع پیوست، دچار یک فتنه و توطئه شده است. فتنه ای که آمریکا، اسرائیل، کشورهای مرتجع حاشیه خلیج فارس، وهابیون تکفیری و برخی گروهای منحرف دیگر را علیه دولت و مردم این کشور متحد کرده است.


حجت الاسلام سید محمدحسین آل ایوب، مدیرکل روابط بین الملل حوزه های علمیه کشور درگفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا به تحلیل حوادث سوریه پرداخت که متن آن به شرح زیر است:


رسا ـ منشا تحولاتی که در سوریه رخ داده چیست؟ نقش مردم را در این تحولات تبیین کنید.


مسأله سوریه از چند جهت قابل بررسی است، اما در ابتدا باید عرض کنم که قیام شکل گرفته در سوریه با سایر قیام های رخ داده در کشورهای عربی متفاوت است.


در کشورهای عربی همچون مصر، لیبی، بحرین، اردن و دیگر کشورهای عربی، میلیون ها نفر از مردم به خیایان ها ریخته و علیه حکومت فاسد قیام کردند، اما در سوریه ما این وضع را مشاهده نمی کنیم.

 

تظاهراتی که در سوریه شکل گرفته، تنها در یک منطقه محدود که هم مرز با لبنان است مشاهده می شود در حالی که آن منطقه از سال های قبل با بحران هایی مواجه و همواره مورد تهاجم فتنه گران و گروهک های تروریستی بوده است.


نکته قابل توجه این جاست که تمام افرادی که در ابتدا در تظاهرات های سوریه شرکت کردند، بیش از 500 نفر نبودند، اما از آنجایی که دشمنان خواهان سرنگونی دولت بشار اسد بودند، وارد عمل شده و با مسلح کردن گروه های افراطی و تکفیری، تظاهرات و شورشی گسترده را در برخی از مناطق سوریه به راه انداختند.


پس از وارد شدن دولت های غربی، ترکیه نیز پا به میدان گذاشته و از آنجایی که قرار بود از جانب عربستان و قطر حمایت مالی و از سوی آمریکا و اروپا حمایت سیاسی شود، برای سرنگونی و فروپاشی حکومت بشار اسد، اقدام به اعزام افراد مسلح به سوریه کرد.


رسا ـ دلیل تهاجم سنگین دشمنان علیه سوریه چیست؟


یکی از مهم ترین دلایل تهاجم گسترده دشمنان به سوریه، مقابله همه جانبه این کشور با رژیم جعلی اسرائیل است. سوریه به عنوان نخستین کشور عربی با اتحاد کامل خود با جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی ایران توانسته هیمنه این رژیم جنایتکار در خاورمیانه را بشکند.


غرب دارای روحیه ای استکباری است و همواره سعی داشته تا از هر طریقی ایران را به انزوا بکشاند و برای اجرا کردن این اقدام استراتژی های گوناگونی را در نظر گرفته است، که یکی از این استراتژی ها تحریم و تضعیف حامیان جمهوری اسلامی ایران است؛ از این رو اقدام به مقابله با سوریه و سایر متحدان ایران در سراسر جهان کرده است.


رسا ـ آیا تظاهرات شکل گرفته در سوریه به صورت مردمی و خودجوش بود یا این که گروه ها و احزاب خاصی این تظاهرات و راهپیمایی ها را راه اندازی کردند؟


در ابتدای قیام به اصطلاح مردمی سوریه در اواخر سال 89 حرکت های محدودی از سوی مردم انجام شد، اما در این بین دشمنان عزم خود را به صورت جدی جزم کرده و با ایجاد تفرقه و ترویج مسأله شیعه و سنی و علوی به این اختلافات دامن زده تا به هدف خود یعنی همان آشوب در سوریه و تغییر حکومت در این کشور برسند.


باید توجه داشت که 70درصد مردم سوریه سنی مذهب، 13درصد آنها علوی، 2 درصد شیعه و بقیه دارای ادیانی از جمله مسیحی، اسماعیلی و دُرفی هستند.


دشمنان از وجود قومیت های مختلف در سوریه سوء استفاده کرده و بحث قومیت گرایی را برای ایجاد جنگ مذهبی مطرح کردند، به طوری که در میان عوام الناس شعار «العلوی فی التابوت و المسیحی فی بیروت»(علوی در تابوت و مسیحی در بیروت) رایج و این بحث همواره از سوی دشمنان در سوریه تبلیغ می شد، اما هیچ گاه موفق به پیاده سازی آن نمی شدند تا این که این بار با راه اندازی و ناامن کردن مناطقی از سوریه در صدد رسیدن به خواسته خود برآمدند.


باید به این نکته توجه داشت که بیشتر گروه های آشوبگر موجود در سوریه از سوی بیگانگان حمایت می شوند و خط و خطوط و جهت گیری آن ها از شعارهایشان به خوبی قابل مشاهده است.


اما در کل باید گفت که این گروه های سیاسی معترض تحت مدیریت غرب در حال آشوب گری هستند، به طوری که در یکی از شهرهای سوریه در نقطه ای که پرچم جمهوری اسلامی برافراشته بود، آشوب گران پرچم را پایین کشیده و پرچم رژیم جعلی اسرائیل را  بالا بردند؛ از این رو ما معتقدیم که بیشترحرکت های صورت گرفته از سوی غرب و استکبار جهانی به ویژه صهیونیست دنبال می شود و آگاهانه یا نا آگاهانه عده زیادی دنبال این مسأله هستند.


رسا ـ مگر مردم سوریه معتقد به مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی نیستند، پس چگونه ممکن است در تظاهراتی که از سوی این رژیم جعلی هدایت می شود، شرکت کنند؟


اتفاقات در سوریه را باید تحرکات سیاسی نامگذاری کرد نه تظاهرات مردمی! چرا که این اقدامات با حمایت و جهت دهی آمریکا انجام گرفته است و آنها برای پیشبرد اهداف خود آن را به نام مردم سوریه تمام می کنند، و گرنه مردم هیچ گاه آدم کشی، قتل یکدیگر و حمله به اماکن عمومی را جایز نمی دانند؛ بلکه افرادی که این اقدامات را انجام می دهند، تنها مزدورانی اجیر شده از سوی استکبار هستند که تمام تظاهراتشان در چند شهر سوریه انجام می پذیرد و سایر شهرهای سوریه در آرامش کامل به سر می برند.


رسا ـ چرا مخالفان دولت دست به انجام حملات مسلحانه زدند؟


زمانی که مخالفان مشاهده کردند مردم در آشوب ها شرکت نمی کنند و نمی توانند مردم را در مناطق سوریه با خود همراه کنند، اقدام به تحرکات مسلحانه کردند و البته بیشتر آشوب های ایجاد شده نیز از سوی گروه‎های 14 مارس و گروه حریری که مخالف حزب الله و دولت سوریه هستند انجام گرفته است.


رسا ـ مردم سوریه که با تظاهرات حمایت خود را از بشار اسد اعلام و خط خود را از وهابیون تکفیری جدا کردند به دنبال چه اصلاحاتی هستند؟


مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشت خواسته مردم مبنی بر اصلاحات در سوریه است نه تغییر در حکومت آن؛ چرا که مردم سوریه به خوبی می دانند که تغییرات کلی در نظام سبب بروز مشکلات اساسی در این کشور می شود.


در حکومت های پیشین سوریه نظام های حاکم به صورت پادشاهی زمام امور را در دست داشته و مردم در این بین هیچ نقشی را ایفا نمی کردند، اما پس از حرکت مردم، بشار اسد اعلام کرد که در انتخابات آینده که در سال 2014 برگزار می شود افراد دیگری هم می توانند نامزد انتخابات شوند.


اما به راستی مردم در سوریه خواهان اصلاحات به حقی هستند؛ چرا که نظام قبلی به طور کامل دموکراسی و دموکراتیک نبود، اما گروه های مخالفی که در سوریه وجود دارند و به شکل مستقیم از خارج حمایت مادی و سیاسی می شوند بر خلاف نظر مردم با اصلاحات موافق نیستند و خواستار برکناری بشار اسد هستند.


رسا ـ ایجاد رابطه دوستان میان ایران و سوریه از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟


امام موسی صدر در جریان اخراج 20 هزار طلبه از حوزه علمیه نجف از سوی حزب بعث عراق به ایران آمد و چند سال بعد به لبنان و در نهایت نیز به سوریه رفت و با ارتباطاتی که میان خود و حافظ اسد(پدر بشار اسد) ایجاد کرد، تحول فکری و عقیدتی را در او به وجود آورد، به طوری که حکومت سوریه از حکومت لاییک ضد دین به حکومت لاییک دین مختار تبدیل شد تا جایی که میشل عفلق نصرانی، مؤوسس حزب بعث در سوریه و عراق، از سوریه فرار کرده و به عراق مهاجرت می کند.

 

از آن پس در سوریه لاییک و ضد دین، فعالیت های دینی آزاد شده و هر کسی مختار بود اعمال و فرایض دینی خود را به صورت فردی یا اجتماعی انجام دهد.


نکته قابل توجه این جاست که اسرائیل در آن دوران برخی از مناطق سوریه را غصب کرده بود و حافظ اسد نیز به همین خاطر دشمنی خصمانه ای با رژیم غاصب صهیونیستی پیدا کرد.


از آنجایی که هیچ کشور عربی برای مقابله با اسرائیل حامی و همراه سوریه نبود و از طرفی ایران پرچم دار مبارزه با این رژیم جعلی بود، سوریه دست دوستی با ایران را بلند کرده و با یکدیگر رابطه دوستانه و مسالمت آمیزی را برقرار کردند.


خاطرم هست حتی در سفرهایی که به دمشق داشتیم همواره تصاویر بشار اسد، احمدی نژاد و سید حسن نصرالله را پشت شیشه های ماشین مردم مشاهده می کردیم.


رسا ـ دلیل حمایت قاطع ایران از سوریه چیست؟ سوریه چگونه می تواند اهداف استراتژیک ایران را تأمین کند؟


جمهوری اسلامی ایران از جهات مختلفی اقدام به حمایت از دولت فعلی سوریه کرده است؛ یکی از این دلایل حمایت و پشتیبانی مردم سوریه از دولت و نظام این کشور و دیگری حرکت و آشوب ایجاد شده از سوی آمریکا در خاک سوریه است.


به یقین می توان گفت اگر حرکت در سوریه مردمی بود، ایران از مردم و ملت سوریه همچون سایر ملت های عربی حمایت می کرد، اما در حال حاضر چون یقین داریم اسرائیل و استکبار جهانی در این مسأله دخیل هستند، جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه زیر بار حمایت از آشوب ها در سوریه نمی رود.


مسأله دوم در رابطه با حمایت ایران از سوریه، مخالفت این کشور در برابر رژیم غاصب صهیونیستی و علاوه بر آن حمایت و پشتیبانی از حزب الله لبنان است.


رسا ـ تعامل ادیان در سوریه با هم چگونه است؟

 

مردم سوریه، مردمی متمدن و با فرهنگ هستند؛ از این رو همواره با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کرده اند.


در بازار متحد باشا سوریه که قدم بزنید این اتحاد و همبستگی مردم به روشنی قابل مشاهده است، به گونه ای که در ابتدای بازار سنی ها، در اواسط آن شیعیان و در انتهای بازار نیز مسیحیان در کنار چند کلیسای بزرگ مشغول به کسب و کار هستند.

 

البته متأسفانه امروزه با هجمه ای که دشمنان ایجاد کرده اند، اوضاع تا حدودی غیر عادی شده است، اما باز هم شاهد ارتباط خوبی در بین شیعیان و سنی ها هستیم، به طوری که در مساجد سنی ها شیعه ها نیز به راحتی نماز می خوانند و در مساجد شیعیان نیز می بینیم که اهل تسنن پشت سر امام جماعت اثنی عشری اقامه نماز می کنند.


رسا ـ آخرین وضعیت تحولات سوریه به چه شکل است؟ جنگ در این کشور تا کجا پیش رفته است؟


سازمان ملل طرح های زیادی برای پایان دادن به مناقشات در سوریه مطرح کرده است اما تاکنون بی نتیجه بوده، ایران نیز در این بین طرح های میانه ای را پیشنهاد داده مه مورد توجه طرفین است.


باید گفت وضعیت در سوریه تا حدودی به بن بست رسیده و جنگ فرسایشی در آنجا شکل گرفته که البته این جنگ نیز بر خلاف منافع دشمنان نظام حاکم بر سوریه است؛ چرا که دشمنان قادر نیستند در سوریه جنگ فرسایشی را ادامه دهند و از طرفی هم ترکیه که در خط مقدم مبارزه با نظام سوریه است، 60 هزار پناه جوی سوری را در خود جای داده و اعلام کرده که دیگر بیشتر از این نمی توانم مرزم را باز بگذارم، در اردن نیز ظرفیت برای پذیرش مردم سوری تکمیل شده و هم اکنون دولت اردن مرزهای خود را بر روی پناه جویان سوری بسته است؛ از این رو هم اکنون همه دولت هایی که این معضل را در سوریه راه اندازی کرده اند، گیر افتاده اند و برای حل آن به ایران متوسل شده اند.


بیشتر مناطق سوریه که قبلا نا امنی حاکم بوده، آرام است، اما امنیت ندارد، دولت توانسته خود را پیدا کند و حاکمیت توانسته سوار بر کار شود که می بینیم دولت سوریه از استحکام خوبی برخوردار بوده و ارتش نیز به قدرت خود پایبند است و مجلس سوریه نیز همچنان پابرجا بوده و با این که برخی از افراد از دولت سوریه کنار رفتند اما در کل تزلزلی در حکومت و شاکله سوریه به وجود نیامده است.


رسا ـ به نظر شما سرانجام موضوع سوریه چه خواهد بود؟


در خصوص مسأله سوریه پیش بینی دقیقی نمی توان انجام داد، اما با توجه به شواهد و قراینی که مشاهده می شود، به نظر می رسد که جنگ خیلی ضعیف شده، اگر چه دشمنان سعی دارند آن را قوی و مؤثر نشان دهند، اما انشعابات زیادی در آنجا رخ داده است؛ بنابراین انسجامی در مخالفان سوریه وجود ندارد، از طرفی هم دولت چین و روسیه توانستند نقش خوبی را ایفا کنند و از تصویب قطعنامه در سازمان ملل جلوگیری کردند.

 

آمریکا و اسرائیل خوب می دانند که وضعیت لیبی با سوریه خیلی فرق می کند، دیگر نمی توانند همچون لیبی عمل کرده و دخالت نظامی مستقیم داشته باشند.


حامیان معارضین هم به بن بستی رسیده اند. به نظر می رسد که نظام می تواند به حاکمیت قبلی خود بازگردد اما از طرفی تنش ها نیز همچنان ادامه دارد و به این زودی ها آرامش کامل در سوریه به دست نخواهد آمد.


رسا ـ به نظر شما طلاب چگونه می توانند در تحولات منطقه نقش آفرینی کنند؟

 

امروز ما به طلابی که به زبان عربی مسلط هستند نیاز مبرم داریم و باید قدم هایی را در این زمینه بردارند. امروز مردم دنیا تشنه شنیدن معارف اهل بیت(ع) هستند و می خواهند در رابطه با اهل بیت(ع) اطلاعاتی داشته باشند و این در حالی است که دشمن سم پاشی های بسیاری را علیه اسلام ناب محمدی کرده است.


شاید راه های ارتباطی برای سفر به کشورهای عربی وجود نداشته باشد اما طلاب از طریق رسانه های مجازی و سایت های اینترنتی و سایر وسایل ارتباطی می توانند با جوانان جهان اسلام و منطقه بیداری اسلامی ارتباط برقرار کنند و آنان را از وضعیت امروز ایران و وضعیت شیعیان و حقانیت مذهب اهل بیت(ع) آگاه کنند؛ چرا که دشمنان شبهه های بسیاری را در رابطه با تشیع مطرح می کنند.
 

امروز طلاب و حوزه های علمیه وظیفه دارند در این زمینه قدم بردارند و ندای امت اسلامی و ندای اهل بیت را به گوش جهانیان برسانند.

 

معاونت بین الملل حوزه های علمیه آمادگی خود را اعلام می کند تا از طرق مختلف به عزیزانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند، کمک کند و راهکارهای خوبی را به آنها ارائه دهد تا رسالت خود را نحو مطلوب انجام دهند.


رسا ـ از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم./9465/گ402/ک

 

ارسال نظرات