۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۵۱۶۸۸
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

دروغ سبب بدعت‌گذاری در دین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: یکی از آثار بسیار خطرناک دورغ‌گویی در جامعه بدعت گذاری در دین است و ریشه بدعت گذاری در دین دورغ‌گویی است.
سبک زندگي اسلامي، دروغ

حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش‌های« آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟ و در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟ »با اشاره به آثار و عوارض گناه دروغ در زندگی افراد گفت: یکی از صفات زشتی که خداوند در قرآن کریم افراد را از مبتلا شدن به آن نهی کرده و کیفر سختی را نیز برای عامل آن در نظر گرفته، گناه دروغ‌گویی است.

وی در ادامه به تعریف مفهوم دورغ پرداخت و گفت: دروغ به سخن خلاف حقیقت و ادعای کاذب گفته می‌شود، این گناه امر لسانی بوده و از زبان انسان صادر می‌شود.

ریشه بدعت در دین دروغ است

این پژوهشگر حوزوی در ادامه به آثار و عوارض دروغ‌گویی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از آثار بسیار خطرناک دروغ‌گویی در جامعه بدعت‌گذاری در دین است و اصولا کسانی که در دین بدعت‌گذاری می‌کنند افراد دورغ‌گو بوده و هستند، برای نمونه افراد دروغ‌گو حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام اعلام می‌کنند، از این‌رو در دین بدعت ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به آیاتی از سوره نمل گفت: فرد دروغ‌گو به بیماری دل گرفتار می‌شود، همچنین دروغ مانند سمی است که قلب فرد دروغ‌گو را بیمار می‌کند.

وی بیان داشت: در قرآن کریم آمده در قیامت افرادی می‌گویند ما مؤمن بودیم و به خدا و روز قیامت ایمان داشتیم ولی دروغ می‌گفتیم و به سبب این دروغ‌گویی قلب ما مریض شده و هدایت خدا را دریافت نکردیم به همین دلیل گرفتار عذاب سختی خداوند شدیم.

دروغ صمیمیت را از بین می‌برد

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم از بین رفتن صفای بین افراد خانواده، همسران، والدین و همکاران را از آثار مخرب گناه دروغ‌گویی برشمرد و ابراز داشت: فرد دروغ‌گو افزون‌بر این‌که در این دنیا گرفتار می‌شود بلکه در روز قیامت نیز روسیاه محشور می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد که دروغ می‌گویند فکر می‌کنند به خود منفعت می‌رسانند در حالی که به خود ضرر می‌رساند، چرا که این سنت الهی است که ضرر دروغ به فرد دروغ‌گو برسد، در روایت آمده «نجات در راستگویی و هلاکت در دروغ‌گویی است».

حجت‌الاسلام یوسفی مقدم محروم شدن از رستگاری و دوری از رحمت و لطف خدا را از دیگر آثار دروغ خواند و خاطرنشان کرد: در آیاتی که مرتبط به دروغ‌گویی است خداوند برای عامل این گناه، عذاب سخت و دردناک را وعده داده است.

وی ادامه داد: در برخی مواقع افراد به سبب حسادت گرفتار گناه دروغ‌گویی می‌شوند، همانند برادران حضرت یوسف(ع) که به سبب حسادت، ایشان را به چاه انداخته و سپس به حضرت یعقوب(ع) به دروغ گفتند که حضرت یوسف(ع) را گرگ‌ها دریده است.

سرپوش گذاشتن بر گناه عامل دروغ‌گویی است

این محقق حوزوی سرپوش گذاشتن نسبت به گناه خود در نزد دیگران را از دیگر عوامل گرفتار شدن مردم به گناه دروغ‌گویی خواند و گفت: معصیت فرد را به دروغ گفتن وادار می‌کند، همچنین تکبر، فخرفروشی، تحقیر دیگران و نشان دادن شخصیت و شرافت دروغین در نظر دیگران سبب می‌شود فرد گرفتار گناه دروغ گویی شود.

وی افزود: ایمان به خدا، انس با قرآن، توجه به نشانه‌های خداوند، اعتقاد به جهان آخرت و قیامت سبب دوری فرد از گناه دروغ می‌شود، همچنین فردی که خدا را ناظر و شنوا بر اعمالش ببیند از گرفتار شدن به گناه خود را حفظ می‌کند.

جامعه سالم از برکات راستگویی است

حجت‌الاسلام یوسفی مقدم جامعه سالم را از برکات راستگویی دانست و ابراز داشت: پایه اساسی خانواده و تحکیم در نظام کاری هر جامعه‌، صداقت بین افراد است، در حالی که اگر دروغ‌گویی میان مدیران و کارمندان رواج داشته باشد نظام کاری جامعه نابود می‌شود.

چگونه به مدینه فاضله برسیم؟

وی در پایان بیان داشت: اگر افراد در جامعه چه فروشنده و چه تولید کننده صداقت داشته باشند و از صفت زشت دروغ و دروغ‌گویی دور باشند زندگی افراد جامعه به مدینه فاضلی که خدا و پیامبر(ص) وعده داده است نزدیک می‌شود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:  

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟ /993/ت302/ن

ارسال نظرات