۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۵۴۸۹۵
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه مطرح کرد:

بی اطلاعی برخی رسانه‌ها از وظایف حوزه علمیه و طلاب / فعالیت تبلیغی فرقه‌های منحرف در ورزشگاه‌ها

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه به تشریح برنامه‌های مبلغان در شهرآورد استقلال و پرسپولیس پرداخت و گفت: کسانی که حضور مبلغان در ورزشگاه را مرموز می‌دانند با وظایف حوزه‌های علمیه و مبلغان آشنا نیستند.
حجت الاسلام نبوي

حجت الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حضور روحانیان در آخرین شهرآورد تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس گفت: حقیقت این است که هر دین و مذهبی سعی دارد که اصول و آموزه‌های خود را ترویج کند و پیام‌ها  و معارف خود را به دیگران انتقال دهد و در این راه از همه مجموعه‌های انسانی هم استفاده می‌کند.

استفاده از فرصت ورزشگاه برای ارتباط با جوانان

وی افزود: بخش قابل توجهی از جوانان ما، هنگام برگزاری مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌ها دور هم جمع می‌شوند و نزدیک به هفت تا هشت ساعت یا روی صندلی نشسته یا در راه‌روهای ورزشگاه، مشغول رفت‌و‌ آمد هستند.

حجت‌الاسلام نبوی اظهار داشت: یعنی به طور مثال بین هشتاد تا صد و بیست هزار جوان در ورزشگاه آزادی به مدت هفت تا هشت ساعت قبل از شروع مسابقه یا بازی بیکار هستند و بسیاری از آنان نیاز به معارف در ابعاد مختلف دارند از احکام گرفته تا مسائل اعتقادی و خانوادگی و مشکلات جوانی.

حضور مبلغان در نخستین دربی

وی خاطر نشان کرد: ما برای نخستین بار هماهنگ کردیم نزدیک به بیست طلبه به صورت آزمایشی برای بازی قبلی بین استقلال و پرسپولیس در شب برگزاری مسابقه در ورزشگاه و بین جوانانی که از شهر‌ها و نقاط مختلف کشور به تهران آمده‌اند، حضور پیدا کنند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه بیان داشت: وقتی شب اول به آنجا رفتیم باورمان نمی‌شد این قدر جوانان ارتباط برقرار کنند و با طلبه‌ها صحبت کنند و سعی کنند دغدغه‌های خودشان را مطرح کنند.

مبلغان تا صبح نخوابیدند و به سؤالات جوانان پاسخ دادند

وی ادامه داد: سؤالات جوانان آن قدر زیاد بود که مبلغان ما تا صبح نخوابیدند و به پرسش‌ها، دغدغه‌ها و درد دل‌های آنان پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام نبوی یادآور شد: جوانانی که در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند به طور معمول طرفدار یک تیم هستند و در مقابل هم شعار می‌دهند که در مواردی منجر به دعوا می‌شود که نیروی انتظامی باید با آن‌ها برخورد کند.

نیروی انتظامی گفت: «ما شب آرامی را پشت سر گذاشتیم»

وی ادامه داد: اما آن شبی که روحانیان بین آن‌ها بودند، نیروی انتظامی گفت« ما امشب شبی آرام را پشت سر گذاشتیم» و برای خودشان خیلی عجیب بود که حضور این چند نفر روحانی این قدر مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام نبوی ابراز داشت: بعد که دیدیم خیلی استقبال خوب است در مسابقه بین ایران و کره و بین ایران و قزاقستان دوستان ما حضور یافتند، در شهرآورد اخیر نیز صد نفر از مبلغان حضور پیدا کردند، همچنین هفده نفر از مبلغان در شب مسابقه در میان جوانان بودند و به آنان مشاوره می‌دادند.

کدام طیف از جوانان به سراغ روحانیان آمدند

وی با اشاره به حضور خود در ورزشگاه ادامه داد: ساعت 10 صبح که به جایگاه رفتم دیدم در این 5 ساعت وقت مانده به مسابقه جمعیت بسیاری روی صندلی و در جایگاه بودند، مبلغان از این فرصت بسیار خوب استفاده کردند و جوانان به سراغشان آمدند و سؤال پرسیدند و مشورت کردند.

حجت‌الاسلام نبوی در پاسخ به این پرسش که چه طیفی از جوانان به سراغ روحانیان می‌آمدند اظهار داشت: جوانان زیادی از طیف‌های مختلف در ورزشگاه حضور دارند، برخی از آنان مسجدی و معتقد هستند و برخی هیچ‌گاه با روحانی ارتباط نداشته‌اند.

تا به حال با هیچ روحانی حرف نزدم

وی ادامه داد: این که یک روحانی به میانشان آمده و تحویلشان گرفته و جوانان را به حساب آورده خیلی برایشان زیبا بود و از این مسأله استقبال می‌کردند؛  یکی از مبلغان گفت« یک نفر نزد من آمد و گفت تابه حال هیچ‌وقت با هیچ روحانی حرف نزدم و برای نخستین بار وقتی دیدم بعضی از جوانان با شما حرف می‌زنند آمدم ببینم ارتباط با شما چطوری است».

حجت‌الاسلام نبوی یادآور شد: یکی دیگر گفته بود« ما فکر کردیم شما مقصود و منظور خاصی دارید و در جلسات اول که آمدید ما به شما ناسزا می‌گفتیم که چرا به ورزشگاه آمده‌اند، حالا می‌بینیم شما‌ها هم جوانید، راحتید و مثل خودمانید و راحت حرف می‌زنید».

وی ابراز داشت: تمام مبلغان ما در طول این مدت فعال بودند  و در بخش‌های مختلف مشاوره می‌دادند؛ عمدتاً احکام و بحث‌های اعتقادی و سؤالاتی که ذهنشان را از جهات مختلف مشغول کرده بود.

حضور روحانیان در ورزشگاه زمینه ساز ارتباط با امام جماعات مساجد

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: این حضور سبب زمینه‌سازی برای ارتباط این جوانان با روحانیان مساجد می‌شود، بسیاری از این جوانان تصور می‌کنند که با هیچ روحانی نمی‌شود حرف زد.

وی ادامه داد: برخی از جوانان به گمان این‌که مبلغان با مسؤولان ورزشگاه ارتباط دارند  دغدغه‌هایشان درباره ورزشگاه را با ما مطرح می‌کردند.

فعالیت تبلیغی فرقه‌های منحرف در ورزشگاه

حجت‌الاسلام نبوی بیان داشت: پس از حضور در ورزشگاه متوجه شدیم که بسیاری از فرقه‌های منحرف از فرصت حضور جوانان در ورزشگاه برای تبلیغ خود و انحراف جوانان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: این جوانان همه بچه شیعه و مسلمان هستند، چرا بهائیت باید از این فرصت استفاده کند و تبلیغ فرقه باطل خود را بکند اما ما که شیعه هستیم و محبت امام حسین در رگ و پوستمان است تبلیغشان را نکنیم.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه یادآور شد: برخی از تماشاچیان که با بعضی از طلاب در مسابقات قبلی آشنا شده بودند به دنبال آنان می‌گشتند تا بحث قبلیشان را با او ادامه دهند.

وی ادامه داد: برخی درباره ارتباط با فرقه‌ها و ادیان مختلف شبهه داشتند و چون آنجا فرصت بحث طولانی نیست آدرس و شماره و ایمیل می‌گرفتند تا در زمان مناسب پرسش‌های خود را دنبال کنند.

حجت‌الاسلام نبوی اظهار داشت: هنگامی که یکی از مبلغان با جوانی صحبت می‌کرد دست کم 15 نفر در حال تماشا بودند.

وی ادامه داد: در جلسه ای که با مسؤولان فرهنگی وزارت ورزش داشتیم، اعلام آمادگی کردیم که در مسابقات لیگ، در باشگاه‌هایی که مخاطب زیاد دارد، مبلغانمان را اعزام کنیم، آنان نیز استقبال کرند و باورشان نمی‌شد کار مبلغان این قدر مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام نبوی خاطر نشان کرد: مسؤول ورزشگاه آزادی می‌گفت« کار بسیار ارزشمندی است، فضای مسابقه اخلاقی‌تر شده است، بسیاری از بحث‌های خلاف اخلاقی که در برخورد با داوران و بازیکنان یا مسؤولان تیم‌ها به وجود می‌آمد در مسابقات کم‌تر شده و در هر مسابقه درصد کاهش آن بیشتر است.

در این شهرآورد یک صندلی هم کنده نشد

وی یادآور شد: در این شهرآورد بعد از بازی، یک صندلی هم از جای خود کنده نشد، بخشی از آن مربوط به این بود که مسابقه برد نداشت، گاهی طرفداران حسابی عصبانی می‌شدند که چرا اصلاً برد نداشته است اما این دفعه چنین برخوردی وجود نداشت، نمی‌گوییم که در تراز جمهوری اسلامی است اما نسبت به گذشته خیلی فضا مناسب‌تر بود.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه های علمیه تأکید کرد: بهتر است به جای برخوردهای فیزیکی همین رویه را دنبال کنیم، در بازدیدی که از ورزشگاه آزادی داشتم، طبقه اول و دوم را سرکشی کردم، بعضی به طور گروهی مبلغان را صدا می‌کردند که بیایید با ما صحبت کنید، مکرر خوشحالی جوانان را دیدیم.

وی ادامه داد: هر دو گروه طرفداران همه‌شان بچه شیعه هستند؛ البته عده‌ای از آن‌ها ممکن است اهل مسجد نباشند اما اگر ما زمینه‌اش را فراهم کنیم آن‌ها علاقه‌مند به ارتباط با روحانیان و مبلغان ‌می‌شوند.

برخی از وظایف حوزه علمیه و طلاب بی‌اطلاع هستند

حجت‌الاسلام نبوی بیان داشت: من تعجب می‌کنم از روزنامه‌ای که حضور روحانیان در ورزشگاه را مرموز دانسته است، این روزنامه چرا حضور روحانیان جوان در ورزشگاه را مرموز دانسته است؟ چه رمز و خطری می‌تواند در آن وجود داشته باشد؟ چطور احساس خطر کرده؟ به در شأن روحانی نبودن حضور مرموز نمی‌گویند.

وی ادامه داد: کسانی که چنین مطالبی را مطرح می‌کنند یا حوزه علمیه را نمی‌شناسند یا نمی‌دانند وظیفه طلبه چیست، وقتی کسی برود احکام وضو بگوید و نماز جماعت را در حد گسترده بجا بیاورد چطور می‌تواند مرموز باشد؟ آیا نفوذ اسلام و تشیع مرموز است.

حجت‌الاسلام نبوی در پایان گفت: درج این مطالب به دلیل سیاست‌زدگی است و از یک رسانه سراسری این‌گونه تحلیل‌ها و قضاوت‌های ابتدایی مایه تعجب و تأسف است./997/پ201/ن

ارسال نظرات