۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۵۵۸۳۰
آیت‌الله کعبی:

ولایت فقیه سدی محکم در برابر تفکر استحاله و انحراف انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: موانع فراوانی در طول سی و چهار سال انقلاب ایجاد شده و کسانی در مقابل تفکر اجرای شرع به دنبال استحاله انقلاب و ایجاد زاویه و انحراف بوده و هستند که ولایت فقیه توانسته به خوبی توطئه‌های آنها را خنثی کند.
آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست سیاسی مدرسه علمیه صدوقی(فاز دو)، انقلاب اسلامی ایران را بزرگ‌ترین حادثه و اتفاق قرن بیستم دانست و گفت: انقلاب اسلامی بیش‌ترین تأثیر را در حیات معاصر و سطح جهان ایجاد کرده است.
وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران نظم نوینی را بر پایه آمیختگی ارزش‌های اسلامی، دینی و اراده مردمی بنا نهاده است، ابراز کرد: بدیهی است که حاملان علوم اهل بیت(ع) و عالمان دینی باید بیشتر از همه نسبت به این حادثه و انقلاب تمرکز کنند و از هر جهت آن‌را مورد مطالعه قرار دهند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که ایمانی، باورهای ارزشی و الهی یکی از پایه‌های ایدئولوژی و تفکر انقلاب بوده، اظهار کرد: دومین پایه انقلاب اسلامی شرعیات، یعنی مجموعه احکام فقهی، قوانین اسلامی و لزوم تحقق این شریعت در زندگی است که منجر به تحول در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی جامعه می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولائیات را از دیگر پایه‌های انقلاب اسلامی خواند و افزود: یکی از احکام ولایت، عدم قبول ولایت جور و وجوب تحقق ولایت عدل و وجوب ولایت از والی عادل و حرمت همکاری با والی جائر است.
وی ادامه داد: چهارمین پایه انقلاب اسلامی اجرائیات است، یعنی سه مورد ذکر شده باید در جامعه اجرا و محقق شود و انسان برای رسیدن به کمال در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی به این موارد نیاز دارد که باید بر اساس مدل و سبک آنها را اجرا کند.
آیت‌الله کعبی با بیان این‌که پایه تفکر انقلاب بر اساس این چهار عنصر شکل گرفته است، ابراز کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب بنیادین در حوزه‌ باورها و ارزش‌ها است و در نظام حقوقی و مدل حکومتی و اجرایی  نیز جزء بهترین شیوه‌های حکومتی است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در این سی و چهار سال به گونه‌ای حرکت کرده که ما شاهد رشد تصاعدی تحقق تفکر نجات انسان معاصر در سراسر گیتی هستیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اما انقلاب اسلامی به دنبال این نبود که انقلاب را با خط کش ملی، قومیتی و منطقه‌ای اندازه گیری کند و هدف انقلاب این است که آموزه‌های انبیای الهی و مکتب اسلام ناب را برای نجات بشریت در سراسر گیتی بوجود آورد و مقیاس تحولات جهانی مد نظر انقلاب است.
آیت‌الله کعبی بیانات امام خمینی(ره) را بهترین دلیل برای جهانی بودن انقلاب اسلامی خواند و گفت: امام خمینی(ره) فرمودند؛ ما باید انقلاب را به جهان صادر کنیم و عنوان کردند که قانون اساسی را به گونه‌ای بنویسید که برای ملت‌های منطقه و جهان الگو شود که این امر در قانون اساسی متبلور است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بحث برادری و وحدت امت اسلامی و تلاش برای حاکمیت الله در جهان از جمله مواردی است که در قانون اساسی کشور آمده و خود دلیلی گویا برای نگاه جهانی انقلاب اسلامی است.
وی در ادامه پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف علمی را مورد توجه قرار داد و گفت: فرستادن موجود زنده به فضا یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است؛ پیشرفت‌های خیره کننده نظامی کشور که در راستای بازدارندگی نظام اسلامی در سه دهه اول انقلاب اسلامی به وجود آمده  همگی نشانه قدرت نظام اسلامی است که بر پایه تفکر مبنایی و صحیح دینی شکل گرفته است.
آیت‌الله کعبی در ادامه با بیان این‌که انقلاب اسلامی در عصر جنگ سرد و توازن قوا بین بلوک شرق و غرب شکل گرفت، افزود: اما امروز توازن قوای دیگری در جهان شکل گرفته، نظام سلطه یک طرف و نظام اسلامی طرف دیگر؛ این یعنی نظام‌های دیگر به حاشیه رفته‌اند.
وی به نامه کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا خطاب به اوباما اشاره کرد و گفت: کلینتون در این نامه تجربه‌های چهار ساله وزارت خود را نقل کرده اذعان می‌دارد؛ ما می‌پذیریم قدرت دیگری در منطقه به محوریت ایران، حزب‌الله قدرتمند و شکست ناپذیر، سوریه و محور مقاومت شکل گرفته و ما هیچ چاره‌ای نداریم و برای چهار سال آینده باید به فکر مذاکره با ایران باشیم آن هم با امتیازات بیشتر تا آنجایی که ایرانی‌ها راضی شوند و امکان دارد این مذاکرات در جای ثالثی صورت گیرد؛ این پیشنهاد من بر اساس واقعیت موجود است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یکی از اهداف تحریم بی سابقه دشمنان را ایجاد یأس و نا امیدی در میان مردم ذکر کرد و با انتقاد از سیاسیونی که پیگیر سیاسیت سازش و کوتاه آمدن در مقابل آمریکا هستند، ابراز کرد: متأسفانه این افراد به دنبال این هستند که فضای داخل کشور را به گونه‌ای پیش ببرند که ایران به سازش و مذاکره احتیاج دارد در حالی که همه مشکلات ملت‌های جهان و ایران از آمریکای ستمگر و جهان خوار است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ساده لوحی است که فکر کنیم مشکلات ما با مذاکره حل می‌شود؛ آنها به دنبال این هستند که ایران از آرمان‌های خود فاصله بگیرد اما رهبری مستحکم ایستاده و این از برکت اسلام است که رهبری چنین شایسته داریم، این نسخه اسلام و اهل بیت(ع) است که انسا‌ن‌های شایسته و کار آزموده را برای نجات بشریت به جامعه اهدا کرده است.
وی با بیان این‌که حقیقت انقلاب اسلامی در مقابل افول تمدنی، مبشر تمدن انسانی بر پایه آموزه‌های اسلامی است، بیان کرد:  انقلاب در عرصه تفکر می گوید که عقلانیت جدای از وحی نیست و نقش بنیادین وحی را باید در زندگی سیاسی و اجتماعی مشاهده کرد هرچند تجربه گرایی نیز خوب است اما باید مبتنی بر یک فلسفه و اندیشه باشد و علم و ایمان و حکومت نیز باید بر پایه دین باشد.
آیت‌الله کعبی با تأکید بر این‌که اصل رویارویی انقلاب اسلامی با مدل‌ حکومت‌های معاصر رویارویی فکری است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در این سی و چهار سال، دستاوردهای شگفت‌انگیری را در جهان به ارمغان آورده که با اسقبال بی نظیر انسان‌های متفکر، آزاده و حقیقی در سطح جهان روبه رو شده است؛ تفکر انقلاب اسلامی به یک مدل تمدنی و حکومتی تبدیل شده است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: متأسفانه با وجود این همه پیشرفت‌ها و اقبال جهانی به انقلاب اسلامی برخی در داخل قدر انقلاب را نمی‌دانند و با بی انصافی انتقاداتی را مطرح می‌کنند.
وی با بیان این‌که اندیشه انقلاب اسلامی بر پایه جهان بینی انقلاب اسلامی توانسته جهانی شود، گفت: این بزرگ‌ترین محصول انقلاب است و باید برای حفظ و تثبیت انقلاب و استقرار نهادهای انقلابی تلاش کرد.
آیت‌الله کعبی بیان داشت: انقلاب اسلامی با وجود همه توطئه‌های داخلی، خارجی و بین‌المللی به دهه پیشرفت و عدالت رسیده و همه این‌ها مقدمه‌ای است برای تحقق جامعه نمونه الهی تا امام زمان(عج) ظهور کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اقامه دین یعنی این‌که شریعت برای اجرا آمده است، ابراز کرد: اجرای شریعت شامل همه احکام اسلامی می‌شود و برای اجرای آن باید حکومت عدل الهی که در رأس آن انسان عادلاست وجود داشته باشد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در زمان غیبت، باید حکومت بر پایه ولایت فقیه شکل گیرد و مردم سالاری اسلامی را به ارمغان آورد، تصریح کرد:  فقهای منصف و کسانی که بر اساس فقه سخن می‌گویند، ولایت فقیه را یک امر بدیهی تلقی کرده و مناقشه‌ای در آن ندارند؛ مگر می‌شود بگوییم اسلام باید اجرا شود اما قائل به ولایت فقیه نباشیم.
وی در ادامه بیان داشت: آیت‌الله محمد اسحاق فیاض از مراجع نجف در جزوه «نمونه و الگو برای روش حکومت اسلامی بر پایه حاکمیت الله» در باب عصر غیبت روایات مربوط به ولایت فقیه را آورده است و می‌گوید مشهور فقها این روایات را قبول ندارند البته ما سنداً و دلالتاً فکر می‌کنیم این روایات قابل اثبات و مناقشه است و خیلی از علما هم آنها را اثبات کرده‌اند و این‌که نسبت به مشهور داده‌اند نسبت درستی نیست اما صحیح آن است که می‌شود ولایت فقیه را در عصر غیبت ثابت کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که ولایت فقیه آنقدر واضح است که نیاز به دلیل خارجی ندارد، گفت: چون اسلام شریعت دارد و شریعت نیز باید اجرا شود شریعت و فقه هم جاودانه است و منحصر به زمان و مکان خاص نیست پس اجرای شریعت ولیّ می‌خواهد در این ولایت تفاوتی میان ولایت رسول‌الله و لایت امام و فقیه نیست.
آیت‌الله کعبی افزود: نمی‌توانیم بگوییم شریعت ادامه دارد اما ولایت منقطع است پس ولایت فقیه لازمه جاودانگی شریعت و لزوم اجرای شریعت و ولایت فقیه در امتداد ولایت الله بر زندگی بشر و بر پایه ولایت رسول(ص) و اهل بیت(ع) است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: هرچه برای رسول و اهل بیت ثابت است برای ولیّ فقیه نیز ثابت شده، ماهیت ولایت فقیه از جنس اجرای شریعت است و ضرورت احکام اجتماعی از جنس جهان بینی است از این‌رو امری بدیهی است.
وی در ادامه با بیان این‌که امام خمینی(ره) ظرفیت حوزه‌‌های علمیه و مردم را برای تشکیل حکومت اسلامی بسیج کرد، ابراز داشت: این یعنی مردم سالاری اسلامی، ما باید خدا را شکر کنیم که در عصر حکومت شرعی به دنیا آمده‌ایم  نه در دوران طاغوت و شکر این نعمت تلاش برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی است.
آیت‌الله کعبی رسالت‌ حوزه‌های علمیه در قبال انقلاب اسلامی را سنگین ارزیابی کرد و گفت: شناخت انقلاب و تلاش برای حفظ، تداوم و ارائه پایه‌های فکری مستحکم برای دفاع از انقلاب و گسترش معنویت، و ترویج علم و ایمان در میان انسان‌های معاصر از وظایف اساسی حوزه‌های علمیه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر یک حکومت دارای ایدئولوژی قوی باشد بعد از بیست سال باید نظریات مدیریتی در تمام بخش‌های حکومت داشته باشد اما بعد از گذشت سی و چهار سال از انقلاب اسلامی حتی مسائل سیاسی ما با نظریه مونتوسکیو اداره می شود، گفت: قانون اساسی ما بر پایه شرع است نه بر پایه نظریه مونتوسکیو، تفکیک قوای موجود در قانون اساسی متفاوت با تفکیک قوای مونتوسکیو و متفاوت با تفکیک قوای نظام استقلال قوا یا نظام همکاری قوا است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طبق اصل 57 قانون اساسی در رأس قوا ولایت مطلقه امر و ولایت امت است و این سه قوه بر پایه تقسیم کار و توزیع نقش شکل گرفته اما قوای سه گانه مونتوسکیو برای کنترل قدرت و جلوگیری از فساد قدرت شکل گرفته در حالی که کنترل قدرت بر پایه مدل دینی بر اساس نظریه نظارت درونی و نظارات برونی و بر اساس مبنای ولایت وجود دارد.
وی با بیان این‌که در نظام اسلامی ولی فقیه مسؤول قوا است و مجلس شکلش شبیه دیگر پارلمان‌ها است اما محتوای آن متفاوت با پارلمان‌های دنیا است، اظهار کرد: پارلمان حق ندارد قانون غیر اسلامی بنویسد و افرادی عضو این پارلمان می‌شوند که احراز صلاحیت شده باشند و از لحاظ تئوریک صلاحیت لازم را از جهت تعهد و التزام به تئوری اسلامی و تقوا باید دارا باشند، حال اگر در عمل اتفاقات دیگری می‌افتد بماند، مجلس بر اساس آموزه‌های اسلامی تعدیل شده است.
آیت‌الله کعبی گفت: قوه قضائیه منصوب مستقیم رهبری است و شرع باید در آن اجرا شود، قوه مجریه از دو جهت منصوب رهبری است طبق قانون 115 قانون اساسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را باید شورای نگهبان تأیید کند و بعد از رأی ملت تنفیذ رأی ملت با رأی رهبری است و اگر رهبری تنفیذ نکند رأی ملت اعتبار ندارد و همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند اگر نصب ولیّ نباشد حکومت طاغوت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به کلامی از شهید صدر مبنی بر این‌که رییس جمهور باید کاندیدای مستقیم ولی فقیه باشد اشاره و ابراز کرد: با این توضیحات قانون اساسی خلاف شرع نیست اما نمی‌توان ادعا کرد قانون اساسی و این مدلی که گفتیم مدل مطلوب و نهایی شرعی است که غیر از آن مدل دیگری نیست.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: به نظر می‌رسد دهه چهارم انقلاب دهه نظریه پردازی و تحول ساختاری برای رسیدن به الگوهای مطلوب قانون اساسی است و این همان بحث رهبری در کرمانشاه است که در مورد تحول ساختاری و بر اساس اصول ثابت شریعت این اتفاق باید بیفتد.
آیت‌الله کعبی در پایان با بیان این‌که در این سی و چهار سال انقلاب اسلامی توطئه‌های شدید داخلی و بین‌المللی را پشت سر گذاشته است، گفت: همین که انقلاب توانسته سر پا بایستد و مسیر تصاعدی خود را ادامه دهد این نشانه حقانیت، صلابت و استحکام نظریه اسلام برای تحقق مدل حکومت دینی است؛ موانع فراوانی ایجاد شده که از جمله آن این است که کسانی در مقابل تفکر اجرای شرع دنبال استحاله انقلاب و ایجاد زاویه و انحراف بوده و هستند که ولایت فقیه توانسته به خوبی توطئه‌های آنها را خنثی کند./927/پ503/ج
ارسال نظرات