۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۵۶۸۵۴
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

عرفان بی‌شریعت نشأت گرفته از هواپرستی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظری گفت: مروجان عرفان های کاذب و نوظهور با بمباران محبت به دنبال تحقق امیال نفسانی و دنیوی خود هستند.
حجت-الاسلام نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در میاندوآب، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز، امروز در کارگاه آموزشی جریان شناسی نحله های انحرافی طلاب حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) میاندوآب اظهار داشت: مروجین عرفان های فرقه ای و ساختگی قصد دارند اصول و اعتقادات اصیل اسلامی و شیعی را تخریب کنند، البته با نقاب دین وارد میدان شده‌اند.

 

این پژوهشگر حوزه دین با بیان این‌که متأسفانه در برخی از جلسات عرفان‌های کاذب و نوظهور به دلیل جذابیت ظاهری حتی تحصیل کرده‌های متعهد و نمازخوان حضور دارند، خاطرنشان کرد: این عرفان ها بی شریعت و بی معرفتند و ادعا دارند که بدون واسطه با خدا اتصال پیدا می کنند، خیلی راحت انسان محور و فریبنده بوده و ترویج کنندگان آن با بمباران محبت به دنبال تحقق امیال نفسانی و دنیوی خود هستند.

 

حجت الاسلام نظری با اشاره به این‌که این عرفان ها نوع دیگری از اومانیسم هستند، تصریح کرد: اگر کاشته های مروجین این عرفان ها در کشور ما تبدیل به درخت شوند، میوه های آن بسیار تلخ و کشنده خواهد بود، از این رو انتظار داریم طلاب علوم دینی با آشنایی، تبیین و تشریح اصول و مبانی فرق انحرافی نسل جوان جامعه را با خطرهای این جریان آشنا کنند.

 

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز افزود: انکار معاد و طرح مسأله تناسخ یا بازگشت های متوالی به جهان، ارائه ایدئولوژی های سکولار، نفی شریعت، نفی واقع گرایی ارزشی و تکیه بر لذت گرایی شخصی، دعوت به گوشه نشینی به منظور کسب توجه و تمرکز ، غیر قابل جمع دانستن بعد مادی و روحی وجود انسان همچون اصول اولیه جریان های انحرافی در بعد فرق و مذاهب می باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود علل تأثیرگذاری عرفان های کاذب و اوج گیری این عرفان‌ها در میان جامعه را جهل افراد و پیروی کردن از هواهای نفسانی دانسته و خاطر نشان کرد: بررسی های تاریخی نشان داده است که علت پدید آمدن نحله های مختلف به اصطلاح عرفانی از ابتدای بروز و ظهور آنها تا الان، افزون بر بر نادانی افراد مخاطب، هواپرستی اشاعه دهندگان آن بوده است و سایر انحرافات نیز از این دو اصل نشأت می گیرد.

 

حجت الاسلام نظری بمباران محبت، وعده شغل، مسکن، تسکین آلام روحی، بهبود امراض مزمن یا صعب العلاج جسمی، قرار گرفتن در محیط های صمیمی را از جمله عوامل مهم دیگر در روی آوردن افراد به سمت این گونه از جریان های انحرافی دانسته و در ادامه با ارائه فیلم و عکس از روش جریان سازی این نحله ها و اشاعه مطالب و مسائل کاذب و دروغین به تبیین و تشریح آنها پرداخت.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز ادامه داد: افرادی که پیرو این عرفان ها هستند، غالباً افرادی هستند که از حقیقت دین بی خبر بوده و افرادی ساده لوح و دارای مشکلات روحی، مادی، اجتماعی هستند و در این زمینه وظیفه طلاب و مبلغان دینی چه خواهر و چه برادر خیلی سنگین تر است و مبلغان و مبلغات پرچمداران مبارزه با انحرافات دینی در سطح جامعه هستند./9353/پ202/س

ارسال نظرات