۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۵۹۴۴۷
محقق و نویسنده حوزوی مطرح کرد؛

بررسی فرآیند تحقق فیلنامه‌نویسی با تکیه بر قرآن

خبرگزاری رسا ـ محقق و نویسنده حوزوی گفت: معنویت یکی از مباحثی است که امروزه اهمیت بحث آن در جامعه سیار ضروری است.
قرآن مجيد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد اسماعیل‌زاده، محقق و نویسنده حوزوی در مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد  به ارائه مقاله «بررسی فرآیند تحقق فیلنامه‌نویسی با تکیه بر قرآن، چالش‌ها و راهبردها» پرداخت و گفت: یکی از مباحثی که امروزه ضرورت بحث ان در جامعه بسیار لازم و اساسی است مقوله معنویت است.
وی افزود: اگر چه جامعه ما به حاظ اعتقادی دارای بافت معنوی‌گرا است ولی هنوز هم تا رسیدن به جامعه ارمانی و مطلوب اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد.
محقق و نویسنده حوزوی اظهار داشت: از جمله بخش هایی که در جامعه اسلامی نیاز به تحقق و استمرار معنویت به صورت گسترده در سطح آن احساس می‌شود نیروی انتظامی است که به لحاظ مأموریت ویژه و مهم خود بیشتر از سایر بخش‌های جامعه نیازمند تحقق این مقوله در درون خود به صورت جدی و آرمانی است.
اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: این مقاله در پی آن است که با تشریح و تبیین مفهوم معنویت در یک قالب کلی به بررسی مفهوم آن در اسلام و نقش آن در تحقق انقلاب اسلامی ایران و از دیدگاه امام خمینی(ره) به منظور تقریب هر چه بیشتر آن به ذهن بپردازد.
وی با اشاره به این که تبیین مقوله معنویت امری ضروری است، ابراز داشت: بیان نقش قرآن در فیلم‌نامه‌های مذهبی و چالش و راهبردهای فراروی تحقق انتقال مفاهیم معنوی از طریق فیلنامه از دیگر مواردی است که در این مقاله سعی شده به آن پرداخته شود.
 
بررسی فیلم خیلی دور خیلی نزدیک بر پایه روایت حضرت یونس در قرآن کریم
میثم نادری، کارشناس ارتباطات تصویری در مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما در مقاله‌ای با عنوان «بررسی فیلم خیلی دور خیلی نزدیک بر پایه روایت حضرت یونس در قرآن کریم»، گفت: قرآن کریم منبع اصلی معرفت، ارجاعات و اقتباسات در هنرهای مسلمانان است.
وی افزود: نقش پر رنگ قرآن کریم در ادبیات کلامی مسلمانان کاملا محسوس است، تا جایی که بسیاری از آثار ادبیات تولید شده در مناطق اسلامی کاملا رنگ و بویی قرآنی دارند اما حضور قرآن در هنرهای جدید به ویژه سینما نیز قابل تأمل و بررسی است.
کارشناس ارتباطات تصویری با اشاره به این که اصولا متون مقدس نقش بسزایی در تولیدات سینمایی در جای جای دنیا داشته‌اند، اظهار داشت: روایت هایی که در متون مقدس از زندگی، سفر و اتفاقات زندگی پیامبران آمده به عنوان منبع الهام مستقیم و غیر مستقیم در آثار سینمایی بوده است.
نادری خاطرنشان کرد: هدف از این مقاله طرح و بررسی فیلم خیلی دور خیلی نزدیک ساخته سید رضا کریمی و نشان‌دادن الگوها و اقتباسات دینی ارائه شده در این فیلم است./907/پ202/پ
ارسال نظرات