۰۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۶۰۵۲۷
به مناسبت فاطمیه؛

فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها نزد اهل سنت معمولاً دارای احترام است و در منابع آنها فضایلی ذکر شده که از جمله آنها سیده نساء بودن و محبوب‌ترین بودن ایشان نزد رسول خدا صلوات الله علیه و‌ آله است.
فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت
اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها، شخصیتی بی‌نظیر و والا نزد شیعیان است و حضرتش دارای فضائل بزرگی می‌باشد. شخصیت این بانوی ارجمند نزد اهل سنت هم دارای احترام است و آنها هم فضائلی را برای حضرت قائل‌اند. البته نه آن‌گونه که پیروان مکتب ائمه علیهم السلام از آن حضرت یاد می‌کنند.
در این نوشته مختصر، به طور فشرده و فهرست‌وار به برخی از منابع اهل سنت که گوشه‌ای از فضایل این بانوی ارجمند را ذکر کرده‌اند، اشاره می‌شود.
 
حدیث «سیدة نساء»
یکی از ویژگی‌هایی که در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان شده و از مسلّمات نزد شیعه و سنی است، این است که حضرت سرور زنان عالم است که خود این مطلب نشان‌گر شخصیت والا و با عظمت ایشان است.
برخی از منابع اهل سنت که از منابع قدیمی و معتبر نزد آنان می‌باشد، ناقل روایاتی هستند که عبارت «سیدة نساء» در آنها وجود دارد  و اشاره به برتری حضرت دارد که فهرست بعضی از آنها به این شرح است:
عبارت «سیدة نساء هذه الأمة أو نساء المؤمنین»:
1- مسند احمد حنبل /انتشارات دار صادر / بیروت/ بی تا/ج6 ص282
2-صحیح بخاری/انتشارات دار‌الفکر/ بیروت/1401ق/ج7 /ص142
3- صحیح مسلم /دار‌الفکر/ بیروت/بی تا ج7 ص143
4- سنن ابن ماجه/دار‌الفکر/ بیروت/بی تا/ج1 /ص518
5- سنن نسایی/دار‌ الکتب العلمیه/بیروت1411/ج4/ص251
 عبارت «سیدة نساء العالمین»:
1- مستدرک علی الصحیحین/حاکم نیشابوری/دار‌المعرفة/بیروت/ج3/ص56  
2- المصنّف/ابن ابی شیبه کوفی /دار‌الفکر/چاپ اول/1409ق / ج5 /ص527
3-فتح‌الباری/ابن حجر/دار‌المعرفة /بیروت/چاپ دوم/ج7/ص82
4- سنن نسایی/پیشین/ج4/ص252
عبارت «سیدة نساء اهل الجنة»:
1- مستدرک علی الصحیحین/پیشین/ ج3/ ص151
2- السقیفه و فدک/جوهری/شرکة الکتبی للطباعه و النشر/بیروت/1413ق/ص148
3-فتح الباری/پیشین/ج6/ص321
4- سنن ترمذی/دار‌الفکر/1403ق/ج5/ص326
 
حدیث «احب الناس»
مطلب دیگر که از فضایل حضرت به‌شمار می‌رود، این است که ایشان محبوب‌ترین شخص، نزد رسول خدا صلی الله علیه و‌آله، بوده است.
برای نمونه به دو منبع اشاره می‌شود که نقل کرده‌اند محبوب‌ترین مردم نزد پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده است. یکی حاکم نیشابوری که در مستدرک / پیشین/ج3/ ص217 به آن اشاره کرده و دیگری طبرانی در کتاب المعجم‌الکبیر/باب مناقب فاطمه/انتشارات دار احیاء تراث عربی/چاپ دوم/ج22/ ص404 این مطلب را آورده است.
در مستدرک حاکم چنین آمده است که جعفر طیار، علی علیه السلام و زید بن حارثه نزد پیامبر صلوات الله علیه و آله آمدند و پرسیدند: محبوب‌ترینِ مردم نزد شما چه کسی است؟ مَنْ اَحَبَّ النّاس الیک؟ حضرت فرمود: فاطمه!
در معجم کبیر نقل شده که از عایشه پرسیدند: محبوب‌ترین مردم به رسول خدا صلوات الله علیه و آله چه کسی بود؟ او پاسخ داد: فاطمه [سلام الله علیها]!
 
حدیث «بضعة منّی»
حدیث دیگر که آن هم از مسلّمات بوده و نزد شیعه و سنی مشهور است، این که پیامبر صلوات الله علیه و آله در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود که فاطمه پاره تن من است(بضعة منّی)؛ هر کس او را خشمگین کند، مرا خشمگین کرده و هر کس که فاطمه از او راضی باشد، من از او راضی هستم!
مضمون این حدیث با عبارات مختلف در منابع شیعه و سنی آمده است که برای نمونه به برخی از منابع مهم اهل سنت اشاره می شود:
1- مسند احمد/ پیشین/ ج4/ ص5              
2- صحیح بخاری /پیشین/ ج4 /ص210
3- صحیح مسلم/پیشین/ج7 /ص141           
4- سنن ابن ماجه /پیشین/ج1 /ص644
5- مستدرک حاکم نیشابوری/پیشین/ج2 /ص159
6- سنن ابی داوود/دارالفکر/چاپ اول/1410ق /ج1 /ص460
7- سنن نسائی/چاپ بیروت/1411ق /ج5 /ص97
این ها بخشی از منابع اهل سنت هستند که فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان کرده‌اند که جزء کتب معتبر، نزد خودشان بوده و عمدتاً متعلق به قرون سوم تا پنجم هجری هستند.
نکته قابل ذکر در مورد حدیث اخیر این است که شأن صدوری که اهل سنت برای این حدیث قائل‌اند، مخالفت آشکار با شیعه و مذهب امامیه دارد؛ زیرا اهل سنت قائل هستند که پیامبر صلوات الله علیه و آله، زمانی این مطلب را  در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود که علی بن ابیطالب علیه السلام قصد ازدواج با دختر ابوجهل را داشته و این مطلب باعث آزردگی حضرت زهراء علیها السلام شده و از این جهت پیامبر صلوات الله علیه و آله  این نکته را در مورد حضرت بیان داشته است.
در واقع اهل سنت، شأن صدوری که برای این حدیث صحیح ذکر کرده‌اند، نسبت ناروایی است که به امیرالمؤمنین، علی علیه السلام داده‌اند و نکوهشی بر آن حضرت وارد کرده‌اند که چنین مطلبی با آموزه‌های مکتب تشیع، ناسازگار است؛ چرا که با شأن و مقام امیرالمؤمنین نیز منافات دارد و از ساحت آن حضرت به دور است.
آنها در واقع برای تبرئه غاصبین خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام از ظلمی که به حضرت زهرا علیها‌‌السلام روا داشته‌اند، چنین دروغی را ساخته‌اند.
شیخ صدوق علیه الرحمة در کتاب اعتقادات می‌فرماید: اعتقاد ما(شیعه) این است که فاطمه صلوات الله علیها، سرور زنان هر دو جهان، از اولین و آخرین آنها می‌باشد و خداوند با غضب او غضبناک می‌شود و با رضایت او راضی می‌شود و حضرت زهرا سلام الله علیها از دنیا رفت در حالی‌که از دست ظللم کنندگان به خودش و غاصبین حق و ارثش خشمگین بود. اعتقادات صدوق/چاپ کنگره شیخ مفید/چاپ قم/1414ق/ص 105
 شاهد دیگر بر بطلان این شأن صدور روایت شده از طریق اهل سنت، حدیث مفصلی از علقمه است که نزد امام صادق علیه السلام شکایت می‌کند که مردم نسبت‌های ناروایی به ما می‌دهند!‌ حضرت در جواب او مطالبی را می‌فرماید و نسبت‌های دروغی که به انبیاء و اولیاء  داده‌اند را  مطرح می‌کند. از آن جمله این مطلب که به امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت داده‌اند که می‌خواست با دختر ابوجهل ازدواج کند و همین مطلب باعث شد که پیامبر صلوات الله علیه و آله به منبر رود و حدیث «فاطمه بضعة منی...» را بفرماید. امالی صدوق/انتشارات کتابچی/تهران/1376ش/ص 104
در این حدیث، امام علیه السلام به روشنی دروغ بودن این نسبت را به امیرالمؤمنین علیه السلام بیان می‌کند. البته همان‌طور که ذکر شد، اصل حدیث مورد قبول و قطعی الصدور است.
 

شکورزاده

/999/701/ر

ارسال نظرات