۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۱۶۲۴۲۰
آفریقای جنوبی:

تحریم‌های نفتی ایران بیشترین اثرات را بر کشورهای فقیر داشته است

خبرگزاری رسا ـ وزیر انرژی آفریقای جنوبی از تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران انتقاد کرده و گفته این تحریم‌ها فقیرترین کشورها را تحت تأثیر قرار داده‌اند.
آفريقا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آفریقای جنوبی از تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران، بدون مشورت با واردکنندگان نفت این کشور انتقاد کرد.

 

الیزابت دیپو پیترز، وزیر انرژی آفریقای جنوبی که برای شرکت در همایش انرژی پاک در کشور هند به سر می‌برد گفت که چنین تصمیم‌هایی تأثیرات ژئوپلتیک دارند و بر «فقیرترین» کشورها که نیاز مبرمی به انرژی دارند و راه چاره دیگری ندارند، اثر می گذارد.

 

پیترز گفت: وقتی تصمیماتی در سطوح دو جانبه یا یکجانبه گرفته می‌شوند که پیامدهای ژئوپلتیکی جدی دارند، لازم است توافق وجود داشته باشد.

 

وی افزود: وقتی ما نفت خام از نوعی که از ایران می‌خریدیم را در نظر می‌گیریم، این نفت برای ما مزیت داشت. تصمیم آنها اثرات منفی متعددی، به ویژه بر فقیرترین کشورها داشته است.

 

وی ادامه داد: وقتی این تصمیم‌ها گرفته می‌شوند، باید تأثیرات و پیامدهای تصمیم آنها در سطح ژئوپلتیک بررسی شود یا حداقل کشورهای دیگر هم باید مشارکت داده شوند تا وقتی تصمیمی گرفته می‌شود آنها بتوانند بگوید آفریقای جنوبی آگاهانه وارد این جریان شده است. آنها اثرات این تصمیم را برای خودشان در نظر گرفته‌اند، اما برای کشورهای دیگر در نظر نگرفته‌اند.

 

غرب در راستای تلاش برای جلوگیری از ادامه برنامه انرژی هسته ای ایران، فشارها بر آفریقای جنوبی برای توقف واردات نفت خام از تهران را افزایش داده است.

 

آمریکا و اتحادیه اروپا با آغاز سال 2012 و ادعای اینکه برنامه انرژی هسته‌ای ایران بعد نظامی دارد، تحریم‌های شدید مالی و نفتی را علیه تهران اعمال کردند.

 

تهران ضمن رد اتهامات، بر این نکته تاکید دارد که در بازرسی‌های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای ایران هرگز مدرکی که حاکی از انحراف برنامه انرژی هسته‌ای این کشور به سمت تولید سلاح اتمی باشد، پیدا نشده است.

 

پیترز تأکید کرده معافیت 18 ماهه آمریکا از تحریم‌های نفتی ایران منفعتی برای آفریقای جنوبی نداشته چون اتحادیه اروپا از همراهی با این معافیت‌ها امتناع می‌ورزد.

 

آمریکا در روز 8 دسامبر سال 2012، چین، هند، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان را به فهرست کشورهایی که برای 6 ماه از تحریم‌های نفتی ایران معاف هستند، اضافه کرد./982/ب102/د

ارسال نظرات