۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۶۲۹۱۰

جدیدترین اثر مرکز الحضارة در سال جدید منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «الدولة و الشریعة فی الفکر العربی الإسلامی المعاصر» جدیدترین اثر از منشورات مرکز الحضارة است که در آغازین روزهای بهار سال جاری، به زیور طبع آراسته شد.
کتاب «الدولة و الشريعة في الفکر العربي الإسلامي المعاصر»
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی صلی الله علیه و آله، کتاب «الدولة و الشریعة فی الفکر العربی الإسلامی المعاصر» جدیدترین اثر از منشورات مرکز الحضارة است که در آغازین روزهای بهار سال جاری، به زیور طبع آراسته شد.
این کتاب که به بررسی ابعاد مختلف اندیشه‌های معاصر عرب مسلمان پیرامون رابطه دین و حکومت می‌پردازد از سوی  براق زکریا به رشته تحریر درآمده است.
ارتباط میان دین و حکومت، از قدیمی‌ترین مباحثی است که همیشه در تفکر اسلامی و نیز نزد متفکران اسلامی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته و طوایف مختلف با نگاه‌ها، اندیشه‌ها و سلیقه‌های گوناگون به این موضوع نگریسته اند و در اطراف آن سخن‌ها گفته اند.
این‌که در اسلام و شریعت اسلامی، دین عین سیاست هست یا نیست و این‌که آیا می‌توان بر پایه و مدار دین، به تشکیل دولت و حکومت مبادرت کرد یا این‌که اصولا این دو را به هم ربطی نیست، از موضوعات بنیادی مورد گفت‌وگو و مناقشه میان متفکران اسلامی است.
در دوره معاصر، به ویژه پس از وقوع انقلاب‌ها و حرکت‌های پیش آمده در کشورهای عربی اسلامی، نیاز بیشتری نسبت به بازخوانی این موضوع و رجوع و بازبینی افکار سیاسی از این دست، احساس می‌شود.
براق زکریا از دانشمندان اهل‌سنت و فارغ التحصیل مقطع دکترای فلسفه و پژوهشگر«المعهد الألمانی للأبحاث الشرقیه» است که در اثر اخیرش با نام« الدولة و الشریعة فی الفکر العربی الإسلامی المعاصر» کوشیده است، موضوع فوق را در تفکر عربی اسلامی معاصر گزارش و توصیف کند.
این پژوهشگر کتاب خود را در پنج فصل تنظیم کرده است که در فصل اول، از ارتباط میان دین و حکومت در اروپا سخن گفته است و این‌که چگونه این موضوع به سرزمین‌های اسلامی نیز وارد شد، تعریف مفهوم دولت و حکومت در اندیشه اسلامی، وظایف آن و نیز دامنه‌ها و ساحت‌های گوناگون ورود دولت و حکومت بدان، از دیگر موضوعاتی است که در فصل اول کتاب مورد بحث قرار گرفته است.
با توجه به این که فصل دوم کتاب پیرامون ارتباط میان دین و حکومت در دوره نهضت و بیداری است، مؤلف در این قسمت، آرا و افکار سیاسی سید جمال الدین اسدآبادی، محمد عبده، طهطاوی، کواکبی، رشید رضا و دیگران را بررسی و تبیین کرده است.
گفتنی است، نگارنده در فصل سوم کتاب خویش به دوره معاصر نزدیک‌تر شده و آرای اخوان المسلمین، ابوالأعلی مودودی، سید قطب و حسن البنا را درباره شریعت و حکومت بررسی کرده است.
در فصل چهارم کتاب«الدولة و الشریعة فی الفکر العربی الإسلامی المعاصر»، آرا و افکار یوسف قرضاوی و محمد غزالی در موضوع حکومت، سیاست و مشخصات هر کدام از آن دو اندیشه را ارزیابی و بررسی کرده است.
کتاب با فصل پنجم که به توصیف و گزارش اندیشه‌های جهادی و سلفی‌گری در دنیای عربی اسلامی معاصر می‌پردازد به پایان می‌رسد.
یادآور می‌شود، این کتاب، چشم انداز روشن و منصفانه‌ای از اندیشه‌ها و تفکرات سیاسی عربی اسلامی معاصر به دست می‌دهد و همچنین پیشینه و سابقه هر کدام از آنها را به همراه شناختی از رهبران فکری و ایده‌پردازان آن جریان ارائه می‌کند.
شیان ذکر است، کتاب«الدولة و الشریعة فی الفکر العربی الإسلامی المعاصر» در 432 صفحه در قطعی رقعی از سوی مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی لبنان منتشر شده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در اردیبهشت ماه 1392 برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد./907/د101/ق
ارسال نظرات