۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۶۶۹۹۴
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه:

حیات حلقه انحراف به تضاد آفرینی است/عده‌ای به دنبال تنش‌آفرینی پیش از انتخابات هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه ضمن تحلیل و بررسی وضعیت گروه های سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، حیات حلقه انحرافی را به تضاد‌آفرینی دانست و گفت: عده‌ای به دنبال تنش‌آفرینی پیش از انتخابات هستند و باید در این خصوص هوشیار بود.
حجت الاسلام نبوي حجت الاسلام محمد حسن نبوي حجت الاسلام محمد حسن نبوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه، عصر چهارشنبه در نشست اخلاق رسانه که در خبرگزاری رسا برگزار شد،‌ با اشاره به به فعال بودن جریان‌های اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان، انحرافی و افراد مستقل در انتخابات گفت: جریان اصلاح‌طلبان باقی می‌مانند تا برای تخریب برخی افراد در فضای انتخابات استفاده کنند اما در نهایت به نفع یک نفر کنار می‌روند.

وی با اشاره به باقی ماندن یک نفر از جریان دولت و با تأکید بر این نکته که احمدی‌نژاد به مشایی حساس است و از قبل هم برای او برنامه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: کاندیدا شدن آقای هاشمی به نفع احمدی‌نژاد است و دوست دارد که بیاید چون برخی هاشمی را می‌کوبند و جای کوبیدن هم دارد اما در حاشیه‌اش روحانیت هم کوبیده می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه حیات حلقه انحرافی را به تضادآفرینی دانست و ابراز کرد:  در دوره‌های قبل نیز احمدی‌نژاد با این شیوه تضادآفرینی بر سر کار آمد، البته باید توجه داشت که آقای احمدی‌نژاد به دلیل خدماتی که انجام داده در میان برخی مردم و روستاییان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

انتخاب صالح مقبول در فضای فعلی مناسب‌تر است

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد و کاندیدای وی بسیار دوست دارند که با تنش ایجاد کردن با روحانیت قشر خاکستری یعنی حدود هفت، هشت میلیون را با خود همراه کنند و به همین دلیل وقتی فهمیدند آقای هاشمی آمد بسیار خوشحال شدند.

حجت‌الاسلام نبوی اظهار کرد: حلقه انحرافی تکثر در اصول‌گراها را دنبال می‌کند و متأسفانه اصول‌گراها خیلی احساس تکلیف کرده‌اند و به میدان آمده‌اند و به نفع یکدیگر کنار نمی‌روند، اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال دارد که اصول‌گرایان حتی به دور دوم هم نرسند.

وی با اشاره به تکثر اصول‌گرایان، انتخاب صالح مقبول را در فضای فعلی مناسب‌تر از انتخاب اصلح دانست و ادامه داد: با این تعدد در اردوگاه اصول‌گرایان رأی‌ها تقسیم می‌شود، از این رو باید مردم را به انتخاب صالح مقبول و نه اصلح هدایت کنیم و به فرد صالح مقبول که رأی‌آوری داشته باشد که البته در خط انحراف و دشمن نیست، رأی دهیم.

تنش‌آفرینی پیش از انتخابات

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با تأکید بر این نکته که نباید رأی‌ها اصول‌گرایان را پخش کرد، اظهار کرد: باید فردی که به وی اقبال عمومی است انتخاب شود و افراد دیگر شرعا و اخلاقا از دور کنار بروند، و اگر کنار نرفتند باید مردم را ترغیب کنیم که روی یک نفر خاص متمرکز شویم.

وی ادامه داد: البته بعضی از نامزدهای انتخاباتی اصول‌گرا بنای کنار رفتن دارند، اما می‌خواهند در فضای انتخابات باقی بمانند تا اگر افرادی به ارزش‌ها تعرض کردند، در برابر آنان قرار بگیرند و فرصت دفاع داشته باشند.

حجت‌الاسلام نبوی اظهار کرد: اکنون در میان اصول‌گرایان آقای جلیلی، قالیباف، باقری لنکرانی و ابوترابی در جبهه اصول‌گرایان جزو گزینه های مطرح هستند، اما آقای ولایتی نشان‌داده است که به نفع کسی که قوی است کنار می‌رود و اگر از میان این چهار پنج نفر دو اصول‌گرا هم باقی بماند خطر است.

وی با تأکید بر این نکته که اگر اصول‌گرایان روی یک نفر متمرکز شوند، بودن هاشمی و مشایی در انتخابات فرصت است، خاطرنشان کرد: متمرکز شدن اصول‌گرایان بر یک نفر و رقابت آقای هاشمی و مشایی سبب تقسیم‌شدن آرای خاکستری بین این دو نفر می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا مشایی تأیید صلاحیت می‌شود، گفت: تأیید شدن مشایی معلوم نیست، اگر مشایی تأیید نشود می‌گویند که چرا هاشمی را رد نکردید، البته باید توجه داشت که عده‌ای دنبال تنش‌آفرینی قبل از انتخابات هستند و باید هوشیار بود.

امروز نقش رسانه‌های غربی بر همگان معلوم شده است

حجت‌الاسلام نبوی همچنین در ابتدای این مراسم با مهم قدردانی از فعالیت های رسانه ای خبرگزاری رسا و اظهار امیدواری از فعالیت این خبرگزاری در فضای حوزه گفت: وجود این خبرگزاری ممکن است به تولید علم منجر شود، اندیشه‌های مختلف مطرح شده در این خبرگزاری تبدیل به جزوه شود و به عنوان یک متن درسی در کشور آرام آرام راه خود را پیدا کند.

وی خبر را پوششی برای دنیایی از اغراض و اهداف دانست و افزود: شناخت خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها خود دارای اهمیت است، امروز بر همگان معلوم است که خبرگزاری‌ها غربی مانند بی‌بی‌سی چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با ارائه مثالی درباره جهت‌دار بودن خبرگزاری‌های غربی، ادامه داد: بی‌بی‌سی در فتنه 88 اتاقی ویژه‌ای را برای این واقعه در ایران ایجاد می‌کند و به خط‌دهی به آشوب‌گران در ایران می‌پردازد و این امر قطعا از خبررسانی فراتر است.

وی خبر را دارای لایه‌های مختلف، پیچیده و مؤثر خواند و اظهار کرد: در کنار هم قرار گرفتن اخبار جزیی می‌تواند قصد و هدف خاصی را به مخاطب القا کند و همین اخبار جزیی با یک تحلیل می‌تواند برای مدیریت کلان کشور یک مشکل سیاسی را رقم می‌زنند و گاه در مراحل بالاتر اخبار به دنبال اثبات ناکارآمدی نظام اسلامی و اثبات ناکارآمدی دین هستند.

هر خبری را نمی‌توانیم بیان کنیم

حجت‌الاسلام نبوی با اشاره به این‌که خبرگزاری‌ها می‌توانند با نقشه‌خوانی طرح‌های دشمن این برنامه‌ها را خنثی کنند، ابراز کرد: خبرگزاری‌ها می‌توانند نقشی آگاهی‌بخش در ارائه اطلاعات به مخاطبان داشته باشند تا نقشه دشمنان برای آنان آشکار شود و فریب دشمن را نخورند.

وی یکی از ویژگی‌های خبررسانی را حساس‌سازی غیرمستقیم خواند و گفت: گاه با ارائه ظریف و غیرمستقیم یک خبر حساسیت مخاطب نسبت به یک نکته برانگیخته می‌شود و انتقال پیام با روش غیرمستقیم تأثیر بسیاری بر مخاطب می گذارد.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که ما هر خبری را نمی‌توانیم بیان کنیم، ادامه داد: در روایت آمده است که در دروغ‌گویی فرد همین بس که هر چه را که می‌شنود بازگوید، باید به کارکرد و تأثیرگذاری خبر توجه کرد که مبادا به دروغ و گمراه کردن مؤمنان منجر شود، حتی خبررسانی دروغ نباید در میان دشمنان اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات خبررسانی‌ها و خبرگزاری‌ها دخالت دادن و اعمال سلیفه‌ها در اطلاع‌رسانی است که این امر دروغ می‌شود، گاه حتی دیده می‌شود که در هنگام مصاحبه گرفتن مصاحبه‌کننده اصلا توجهی به مصاحبه‌شونده ندارد و در آخر نیز حرف خود را در خبر درج می‌کند.

حجت‌الاسلام نبوی ابراز کرد: لزومی ندارد که انسان هر سخن راستی را در خبر بیاورد، اما مهم این است که دروغ و خلاف واقع نگوید، انسان می‌تواند در اعلام خبر به دیگران اهم و مهم کند و برخی موارد را نقل نکند.

اکنون بهار تخریب شورای نگهبان است

وی یکی از اهداف دشمن را تخریب شخصیت‌ها برشمرد و گفت: اکنون بهار تخریب شورای نگهبان است و گاه این جو در میان مذهبی‌ها رایج می‌شود، امروز تخریب روحانیت در صدر برنامه‌های دشمن است.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه ادامه داد: یکی از اهداف دیگر دشمن که آن را به وسیله خبرگزاری‌ها دنبال می‌کند، یأس‌آفرینی در جامعه است، ‌انسان اگر مأیوس باشد حرکت نمی‌کند، اگر یأس در جامعه حاکم شد مردم از حضور در صحنه غافل می‌شوند.

وی ادامه داد: در برابر یأس‌آفرینی دشمن نه باید به امیدآفرینی‌ بی‌جا پرداخت و نه باید همواره سیاه‌نمایی کرد، بلکه باید به نقد همراه با امید پرداخت، یعنی نباید به گونه‌ای نقد کرد که همه خدمات را نادیده بگیریم.

حجت‌الاسلام نبوی با اشاره به این‌که جریان کلی نظام سیر صعودی داشته است، اظهار کرد: باید به مردم گفت این قطار انقلاب مسیر خود را به سمت پیشرفت پیش گرفته است، اما در این میان برخی افراد در کوپه‌های قطار با یکدیگر دعوا کردند و یا کوپه‌ها را تمیز نگاه نداشته‌اند.

وی گفت: اکنون نظام اسلامی به مدد تلاش‌های متخصصان مؤمن به فناوری ساخت موشک‌های قاره‌پیما دست یافته‌است و در برخی نهادها کشت و پرورش سلول‌های بنیادین انجام می‌شود.

رسانه‌ها در کنار نقد سیر تعالی نظام اسلامی را از یاد نبرند

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه اظهار کرد: باید پیشرفت‌ها را گفت و همچنین باید نقد کرد، در کنار نقد باید سیر تعالی نظام را که به رهبری امام(ره) و رهبر معظم انقلاب که امروز دشمن را بیچاره کرده است، گوشزد کرد.

وی با اشاره به حمایت ایران از لبنان و در نهایت از پا افتادن اسرائیل در لبنان خاطرنشان کرد: در سوریه تنها ایران فعال است، چون ایران در سوریه هست،‌ برخی کشورها می‌گویند ما نیستیم،‌ اکنون ایران در برابر دنیا ایستاده است.

حجت‌الاسلام نبوی جنگ در سوریه را جنگ نیابتی ایران با دنیای استکبار خواند و بیان کرد: ابتدا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌گفتند که ما جنگ در سوریه را در ظرف دو هفته جمع می‌کنیم اما آنان به دلیل حمایت‌های ایران در این جنگ وامانده‌اند.

وی با اشاره به این‌که باید در خبر بصیرت‌افزایی ولو به صورت غیرمستقیم انجام شود، ادامه داد: برای برخی از نامزدهای ریاست جمهوری اگر خبرهایی افشاگرانه در فضای رسانه‌ای منتشر شود، وضعیت حال و گذشته آنان بر مردم روشن می‌شود، همچنین برخی از اخبار گذشته که شامل گاف‌های سیاسی آنان است را می‌توان در خبر منتشر کرد.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه یکی دیگر از کارکردهای خبر را تنبه‌آفرینی در خبر خواند و گفت: طنز به معنای غربی آن‌ گاه در خبررسانی‌ها و خبرگزاری‌ها ایرانی دیده می‌شود که باید توجه داشت، فرد مؤمن حق ندارد اجازه بدهد دیگری او را مسخره کند./914/ز503/ج

ارسال نظرات