۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۶۷۰۷۳
آیت‎الله خرازی:

دنیا پرستان گرفتار غرور می‎شوند

خبرگزاری رسا ـ آیت‎الله خرازی گفت: وقتی قیامت از ذهن فرد فراموش شود، انسان نسبت به مسائل عبادی و بندگی بی‎تفاوت می‎شود، هر کس به اندازه خود فریب می‎خورد برخی‎ها از افراد فریب دنیا و برخی‎ها نیز فریب پول و ثروت را می‎خورند.
آيت الله محسن خرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محسن خرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، شب گذشته در درس اخلاق خود که در مدرسه فیضیه با حضور طلاب و فضلا برگزار شد به بررسی موضوع غرور پرداخت و گفت: غرور به معنای فریب خوردن است، وقتی انسان به چیزهای که در اطرافش است راضی باشد فریب خورده و گرفتار غرور میشود.

وی ادامه داد: غرور نسبت به امور دنیوی است، یعنی انسان مسائل دنیوی که اصل نیست را اصل می‌شمرد و نسبت به مسائل اخروی که اصل است بی توجه میشود و این خود سبب گرفتار شدن فرد به غرور میشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که نفس و شیطان انس و جن سبب گول خوردن انسان میشوند، اظهار داشت: برخی از افراد که تشنه قدرت و حکومت هستند بیشتر گرفتار غرور میشوند و قیامت را فراموش میکنند.

وی تصریح کرد: وقتی قیامت از ذهن فرد فراموش شود، انسان نسبت به مسائل عبادی و بندگی بیتفاوت میشود، هر کس به اندازه خود فریب میخورد برخیها از افراد فریب دنیا و برخیها نیز فریب پول و ثروت را میخورند.

آیتالله خرازی توسل به اهلبیت(ع) و اولیاء الهی را بهترین راه گرفتار نشدن به غرور دانست و ابراز داشت: به ائمه(ع) باید توکل کرد تا گرفتار غرور نشد، خدا در قرآن میفرماید «حیات دنیا شما را فریب ندهد»، حکومت سبب فریب اولیاء الهی نشد ولی کسانی که ثروت را اصل و هدف دانستند مغرور شده و از خدا دورتر شدند.

وی گفت: قرآن همواره تأکید میکند که شیطان پیوسته مشغول فریب دادن افراد است، همچنین خدا تأکید میکند «انسان باید مراقب باشد و وعدهای الهی درباره آخرت و قیامت را حق بداند».

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر انسان متوجه شود وعدههای الهی حق است مغرور نشده و فریب نمیخورد، وقتی فرد گرفتار غرور می‎‎شود که قیامت و وعدههای الهی را فراموش کرده باشد، اگر انسان وعدهها الهی را جدی نگیرد گرفتار غرور میشود.

وی ادامه داد: وعدههای الهی را باید جدی بگیریم تا گرفتار نشویم، به کارهای اخروی همانند کارهای دنیوی که اهمیت میدهیم اهمیت بدهیم، خدا تذکر داده تا فریب نخوریم و دنیای افرادی که آن را اصل میدانند کنار بگذاریم و دنیای متقیان را در نظر بگیریم.

آیتالله خرازی با اشاره به این که دنیا فانی است، اظهار داشت: نباید انسان فریب این دنیا فانی را بخورد و شیطان او را فریب بدهد، یاد معاد فرد را از کبر و غرور دور میکند، امیر مؤمنان(ع) با این مضمون میفرمایند «دنیا محل ایستادن و توقف نیست قیامت ایستگاه آخر انسانها است و از این دنیا برای آخرت خود ره و توشه جمع آوری کنید».

وی افزود: ربوبیت، الوهیت و وعدهای الهی باید همیشه در ذهن فرد باشد وگرنه اشتباه کرده و گرفتار میشود، زینت دنیا نباید فرد را فریفته خود کند، انسان باید از آنچه که سبب فراموشی یاد خدا میشود دوری کند، شبانه روز باید از خدا طلب آمرزش کرده و تنها به دنبال دنیا نباشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: البته برخی از افراد به سبب نعمتهای الهی گرفتار غرور میشوند، به این صورت که همانند کفار خیال میکنند چون خدا آنها را بیشتر دوست دارد بیشتر نعمت داده است و به وسیله نعمت خدا گرفتار گناه میشنود، قلب و دل باید پاک باشد نعمتهای الهی را نیز باید در راه درست و خدا مصرف کرد و انسان نباید فریب شیطان را به سبب زیادی نعمت بخورد./993/پ202/ن 

ارسال نظرات