۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۷۵۲۲۴

برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا در نشست خبری به بیان اهداف و دستاوردهای یازدهمین جشنواره امام رضا(ع) پرداخت و گفت: ترویج فرهنگ رضوی با الهام از علوم و معارف رضوی، گسترش هرچه بیشتر آثار فرهنگی هنری مرتبط با رضوی در جامعه و شناسایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی هنری مرتبط با امام رضا(ع) از جمله اهداف جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) است.
نخستين نشست خبري يازدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جواد جعفری، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) صبح امروز دوشنبه هفدهم تیرماه در نخستین نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ابراز داشت: ترویج فرهنگ رضوی با الهام از علوم و معارف رضوی، گسترش هرچه بیشتر آثار فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی در جامعه و شناسایی پدیدآورندگان آثار فرهنگی هنری مرتبط با امام رضا(ع) از اهداف جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) است.

وی افزود: اهداف جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در مقطع زمانی دهه کرامت یعنی ده روز نخست ذیقعده مطابق با شانزدهم تا بیست و ششم شهریورماه برگزار می‌شود که افتتاحیه آن در حرم حضرت معصومه(س) و اختتامیه آن در حرم امام رضا(ع) است.

دعوت از رییس جمهور منتخب برای شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره در مشهد مقدس

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره دعوت کرده است.

جعفری با اشاره به این‌که روز ششم ذیقعده مراسم بزرگداشت شاه چراغ برگزار می‌شود، ابراز داشت: پنجم ذیقعده روز بزرگداشت امامزادگان است که مرجع این برنامه‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی در ادامه این مطلب اظهار داشت: بیست و هشت استان کشور در برنامه بزرگداشت امامزادگان مشارکت دارند و تا به حال در پنج استان برگزار شده است.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با بیان این‌که برنامه‌های تخصصی جشنواره در هفتاد موضوع و در سی و یک استان با مشارکت صد دستگاه برگزار می شود، گفت: برگزیدگان در استان‌ها و نفرات نخست تا سوم در اختتامیه جشنواره در مشهد مقدس مورد تقدیر قرار می‌‌گیرند.

وی بیان داشت: بخش بین‌الملل این جشنواره با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و جامعه المصطفی العالمیه در دویست نقطه دنیا در هشتاد کشور پیگیری می‌شود.

بیش از سی هزار جشن مردمی در دهه کرامت برنامه‌ریزی شده است

جعفری بیان داشت: جلسه شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت دو هفته یکبار برگزار می‌شود و بیش از سی هزار جشن مردمی برنامه‌ریزی شده است.

شش قدمگاه رضوی تا امروز مستند شده است

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) بزرگداشت قدمگاه رضوی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: شش قدمگاه تا امروز مستند شده است.

وی در تبیین دستاوردهای بخش‌های این جشنواره اظهار داشت: پوشش همزمان سی و یک استان کشور توسط برنامه‌های جشنواره با موضوعات علمی پژوهشی، فرهنگی مطبوعاتی، هنری سینمایی در زمینه سیره رضوی و سبک زندگی رضوی با نگاه به نیازهای روز جامعه و شعار سال با پیش بینی مشارکت اقشار مختلف، توسعه جشنواره‌های مردمی رضوی در دهه کرامت به‌صورت گسترده در شهرها و روستاها با همکاری اصناف، بازاریان، مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج و نهادهای فرهنگی و تشکیل ستاد راهبری قدمگاه‌های امام رضا(ع) به ریاست استانداران محترم استان‌های واقع شده در جاده ولایت با مشارکت ائمه جعه استان و نمایندگان آنها و ائمه جمعه شهرستان‌های واقع شده در جاده ولایت از دستاوردهای بخش‌های این جشنواره است.

برگزاری یادمان امام رضا(ع) و شهدای دفاع مقدس در شلمچه

جعفری در ادامه این مطلب با اشاره به این‌که واقع شدن پنج استان در جاده ولایت مسجل شده است، بیان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است؛ چند روز پیش از آغاز دهه کرامت در شلمچه که قدمگاه امام رضا(ع) است، مراسم ویژه یادمان امام(ع) به همراه یادمان شهدای دفاع مقدس را برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: تشکیل کمیته تولید آثار سینمایی با مضامین رضوی، پیش بینی رونمایی از  کتابخانه تخصصی دیجیتالی امام رضا(ع) با همکاری مؤسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم، ترجمه پنج عنوان کتاب با موضوع رضوی به پنج زبان زنده دنیا، پیش بینی ترجمه صحیفه رضویه به سه زبان از دیگر دستاوردهای بخش‌های جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) است.

وی در ادامه بیان این دستاوردها افزود: پیش بینی اجرای پنج همایش علمی پژوهشی توسط دانشگاه‌ها و ادارت کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت ملی و با موضوع سبک زندگی رضوی، پیش بینی برگزاری جشنواره‌های شعر رضوی به زبان عربی، ترکی آذری و کردی به‌صورت بین‌المللی، پیش‌بینی ثبت معنوی مراسم‌های قدمگاه و حدیث سلسله الذهب و پیش بینی انتخاب و معرفی هشت چهره برجسته در عرصه فرهنگ رضوی به‌عنوان خادم فرهنگ رضوی در داخل کشور و همچنین هشت چهره از میهمانان خارجی، از دیگر دستاورهای بخش‌های این جشنواره است.

جعفری ابراز داشت: پیش بینی آماده سازی و ارسال هجده فیلم اعم از کوتاه، بلند، انیمیشن و مستند با موضوع فرهنگ رضوی و زیرنویس انگلیسی به خارج از کشور، از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: امسال سیزده استان با موضوعات پژوهشی، سیزده استان با موضوعات فرهنگی، یازده استان با موضوعات برنامه‌های هنری، دو استان با موضوعات مطبوعاتی و دیجیتالی، پنج استان با موضوعات سینمایی، ده استان با موضوعات علمی بطور مشخص توسط دانشگاه‌ها و شانزده استان با موضوعات مرتبط با کودک و نوجوان در جشنواره مشارکت دارند.

دغدغه دست‌اندرکاران جشنواره امام رضا(ع) کیفیت بخشی به آثار است

وی اظهار داشت: از دغدغه‌های دست اندرکاران جشنواره که همواره مورد تأکید بوده است، کیفیت بخشی به آثار، محتوای تولیدات و مراسم جشنواره امام رضا(ع) است و تمهیداتی اندیشیده شده که بتوانیم تا حدودی این دغدغه را پاسخ بدهیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) افزود: در این راستا هشت کارگروه تخصصی زیرنظر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تولیدات و محتوای جشنواره نظارت دارند.

جعفری ابراز داشت: هر استانی هزینه‌های خود را برای برگزای این جشنواره تأمین می‌کند.

موزه فرهنگ رضوی احداث شود

وی با بیان این‌که آثار بسیاری در زمینه فرهنگی رضوی تولید شده است، اظهار داشت: جایی به‌عنوان گنجینه آثار رضوی یا موزه فرهنگ رضوی باید احداث شود تا این آثار در معرض استفاده عموم مردم قرار بگیرد./956/پ201/ص

ارسال نظرات