۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۷۶۴۵۶

سیلی به صورت ملت آمریکا

خبرگزاری رسا ـ ال شارپتون، چهره سرشناس حقوق مدنی آمریکا، حکم تبرئه جرج زیمرمن قاتل نوجوان سیاه پوست را سیلی به صورت ملت آمریکا توصیف کرد.
سيلي به صورت ملت آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، حکم تبرئه یک متهم به قتل نوجوان سیاه پوست 17ساله توسط دادگاهی در فلوریدا موجی از خشم را در آمریکا به راه انداخت.
گفتنی است قاتل جرج زیمرمن، که در فوریه 2012 به عنوان نگهبان محله کشیک می‌داد، پس از مظنون شدن به تریوان مارتین، نوجوان سیاه‌پوست 17ساله به سوی وی شلیک کرد و او را از پای درآورد در تشریح ماجرا گفت: در آن شب، تریوان مارتین در مرکز شهر سنفورد فلوریدا به او حمله کرد و در نهایت موجب شدم در دفاع از خود دست به سلاح ببرم و او را هدف قرار دهم. این در حالی است که بر اساس اسناد موجود تریوان مارتین اسلحه‌ای در اختیار نداشته است.
لازم به ذکر است که ماجرای نژاد پرستی از همان ابتدا شروع شد و پلیس آمریکا همان لحظه از بازداشت جرج زیمرمن خودداری کرد و پس از گذشت شش هفته، این دستگیری صورت گرفت. استدلال پلیس این بود که این اقدام، یک دفاع شخصی بوده است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال گذشته پس از وقوع این حادثه در پیام تسلیت خود خطاب به خانواده تریوان و مردم گفته بود: اگر پسر داشتم، شبیه تریوان می‌بود.
تبرئه جرج زیمرمن واکنش‌های گسترده‌ای را در آمریکا به همراه داشته است. گروهی از فعالان حقوق شهروندی با اعتراض به حکم صادره از سوی دادگاه خواستار دخالت وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده شده‌اند. در این میان بزرگترین سازمان دفاع از حقوق مدنی رنگین پوستان در آمریکا اعلام کرده است که جرج زیمرمن بایستی به دلیل زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی تریوان مارتین محاکمه شود.
ال شارپتون، چهره سرشناس در زمینه حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار، حکم دادگاه را سیلی به صورت ملت آمریکا خوانده است. در شماری از شهرهای آمریکا معترضان به این حکم به صورت خودجوش با برپایی تظاهرات تبرئه شدن جرج زیمرمن را ناشی از دیدگاه نژادپرستانه هیئت منصفه، دانسته‌اند.
اعتراضات خیابانی در سانفرانسیسکو و اوکلند با درگیری میان معترضان و پلیس همراه بوده است. در اوکلند گروهی از معترضان شیشه‌های فروشگاه‌ها را شکسته و به خودروهای پارک شده آسیب وارد آوردند.
در این بین سازمان دفاع از حقوق مدنی رنگین پوستان آمریکا فراخوانی را اینترنت منتشر کرده، خطاب به اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا، و از وی خواسته شده تا پرونده جرج زیمرمن مورد بازبینی قرار گیرد. این فراخوان اینترنتی تنها چند ساعت پس از انتشار از سوی ده‌ها هزار نفر به امضا رسید./1415/9161/خ

ارسال نظرات