۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۱۷۶۷۱۸
کنکاشی در پرسش‌های رهبر انقلاب؛

ساماندهی مد و لباس نیاز به عزم ملی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به اجرای قانون ساماندهی مد و لباس گفت: اراده ملی نیاز است تا پوشش نامناسب جامعه را سازماندهی کنیم.
حجت الاسلام سيد علي طاهري

حجت‌الاسلام سید علی طاهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اجرای قانون ساماندهی مد و لباس گفت: بعد از اینکه این قانون مصوب شد، وزارت ارشاد اسلامی، ستادی را برای ساماندهی مصوبات تشکیل داد.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، خانم رهبر، عضو ستاد اجرای ساماندهی مد و لباس بودند و گزارش‌هایی را درباره فعالیت ستاد در کمسیون فرهنگی ارائه می‌دادند، که امیدوارکننده بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ درباره نتیجه عملکرد این ستاد گفت: نتیجه کار ستاد این شد، که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال گذشته، شاهد بودیم که وزارت ارشاد اسلامی در داخل نمایشگاه ،غرفه‌ای از مصوبات کمسیون فرهنگی را در معرض نمایش قرار داده بود.

وی درباره ویژگی‌های محصولات این ستاد گفت: در این نمایشگاه چادر و لباس‌هایی ارائه شده بود که علاوه بر جدید و راحت بودن، به روز و با حفظ اصالت اسلامی، پوشش مناسب اسلامی را برای خانم‌ها به همراه دارد و ابتکار آن‌ها این بود که علاوه بر پارچه چادری مناسب با قیمت ارزان، خیاط‌هایی را در نظر گرفته بودند.

حجت‌الاسلام طاهری اظهار داشت: در این نمایشگاه هم پارچه مناسب با کیفیت بالا موجود بود و هم خیاط حضور داشت، هر فردی هر مدل چادری که می‌پسندید، خیاط پارچه را می‌دوخت و تحویل می‌داد، که این عمل با استقبال زیادی روبه رو شده بود، و ما در نمایشگاه از این کار وزارت ارشاد تشکر کردیم.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌ها تهیه ژورنال‌هایی از انواع مدل مانتو بود که ضمن جالب و جذاب بودن برای خانم‌ها، بتواند مردم را با مدل مانتوهایی با اصالت اسلامی آشنا کنند، زیرا این مانتوها، زیبایی پوشش مناسب اسلامی را در مقایسه با مانتوهای موجود، به خوبی نشان می‌دادند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ درباره کارایی این ستاد و میزان تأثیر گزاری آن گفت: درباره کارایی این ستاد باید کسی که عضو این ستاد بوده است بیاید و گزارشی ـ از عملکرد و چالش‌هایی را که با آن‌ها روبه رو بوده‌اند ـ را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: نمونه‌ای از چالش‌های پیش روی این ستاد این بود که زمانی که می‌خواستند چادر را با قیمت مناسب به دست مردم علاقمند برسانند، در کشور تولید چادر نداشتیم، یعنی پارچه چادری تا سال گذشته از خارج وارد می‌شد.

حجت‌الاسلام طاهری خاطر نشان کرد: چادری که باید کیفیت مناسب را دارا و برای پوشش اسلامی مناسب باشد، دارای قیمتی گران بود که در مقابل پوشش‌های نامناسب با قیمت ارزان ارائه می‌شد، در سال گذشته تولید چادر یکی از نتایج مثبت این ستاد و قدم بزرگی در این زمینه بوده است.

وی گفت: برای نهادینه کردن یک پوشش مناسب منطبق بر معیارهای اسلامی، وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و وزارت خانه‌هایی مانند وزارت صنعت و معدن و تجارت هم می‌توانند همکاری کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برون رفت از وضعیت فعلی درباره پوشش ابراز داشت:‌ برای این کار، یک عزم ملی و یک اراده جمعی نیاز است مثلاً در این اقدام وزارت فرهنگ و وزارت ارشاد و رسانه ملی وظیفه دارند و ابزارهای هنری باید به کار گرفته شوند و بودجه بیت‌المال باید در راه گسترش این امر استفاده شود.

وی یادآور شد: بهتر است دستگاه‌های دولتی برای کارمندانشان بحث حجاب و پوشش مناسب را اجباری کنند و در کتاب درسی دانش آموزان به مسأله حجاب به عنوان یک بحث بسیار مهم پرداخته و ترویج شود.

حجت‌الاسلام طاهری اظهار داشت: می‌بایست دستگاه‌های تبلیغاتی همچون روحانیت و مراجع دینی، رسالت خود را به خوبی انجام دهند و همچنین امکانات در این زمینه افزایش یابد تا شاهد رشد فرهنگ جامعه در این زمینه باشیم.

وی افزود: در کنار این چالش‌ها، نیروی انتظامی که وظیفه برخورد با این مسائل اجتماعی را دارد، با موانع و محدودیت‌هایی رو به رو می‌شود که کیفیت عملکردشان را پایین می‌آورد و نتیجه مطلوب را به دست نمی‌آورد، که این نشان از عدم حمایت از این قانون است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در مقابل باید دید که کسانی که به صورت گروهی با فرهنگ حجاب مقابله می‌کنند و بی حجابی را ترویج می‌دهند، چقدر قانون و دستگاه‌های قضایی در برخورد با این افراد محکم و جدی عمل می‌کند.

وی گفت: قانون در مقابله با افرادی که در زمینه کشف حجاب اقدام می‌کنند فقط 50000 تومان جریمه نقدی است و به تبع آن جریمه‌ای ناچیز برای بد‌حجابی در نظر گرفته شده است که این نشان از به روز نبودن قوانین کشور دارد.

حجت‌الاسلام طاهری درباره راه‌کار نهادینه کردن فرهنگ پوشش ابراز داشت: شایسته است که کودکان از دوران کودکی با حجاب و مزایای آن آشنا شوند تا در دانشگاه‌ها با مشکل عدم رعایت حجاب مواجهه نشویم، پس یک اراده ملی نیاز است تا پوشش نامناسب جامعه را سازماندهی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا الآن تهیه یک لباس مناسب اسلامی برای خانواده های مقید و مذهبی به این موضوع به کاری سخت و دشوار تبدیل شده است؟» گفت: عزمی در وزارت صنعت نسبت به این مشکل وجود ندارد، نمونه آن‌را می‌توانیم در بحث پارچه ببینیم، زمانی که پنبه در کشور وجود نداشت ، کارخانه‌های نساجی با مشکل مواجه شدند و حتی خیلی از این کارخانه‌ها تعطیل شدند، وزارت صنعت به جای رفع این مشکل اقدام به وارد کردن پارچه از خارج کشور با قیمت بالا کرد و همین امر سبب افزایش قیمت پارچه و لباس‌های مناسب برای خانم‌های ایرانی شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین لباس‌هایی که از خارج وارد و لباس‌هایی که در داخل تولید می‌شوند که تولید کنندگان آن‌ها دغدغه مسائل دینی ندارند و لباس نامناسب را در جامعه با قیمت پایین ارائه می‌دهند سبب تهیه دشوار لباس مناسب می‌شوند.

وی در پایان گفت: دستگاه‌های دولتی در بخش کشاورزی و صنعت باید با هم به تفاهم‌های همکاری برسند که شاهد اقدام عملی در این زمینه باشیم، خیاط‌هایی را که لباس مناسب طراحی و تولید می‌کنند مورد تشویق قرار گیرند و امکانات بیشتری را در اختیار آن‌ها بگذارند، شاهد بهبود وضع موجود در جامعه باشیم.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زادوولد در جامعه ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟

چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟

بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/979/ت302/ن

ارسال نظرات