۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۸۰۲۸۰

ششمین شماره فصلنامه رسانه و خانواده منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما ششمین شماره فصلنامه تخصصی رسانه و خانواده را به شماره ششم رساند.
 ششمين فصلنامه رسانه و خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فصلنامه تخصصی رسانه و خانواده با هدف پشتیبانی فکری و محتوایی از برنامه سازان صدا و سیما در حوزه خانواده و تأمین نیازهای اندیشه ای و محتوایی آن در قلمرو رسانه و خانواده منتشر می‌شود.

 

در  ششمین شماره فصلنامه تخصصی رسانه و خانواده این عنوان‌ها را مطالعه می­کنیم: «یادداشت سردبیر، میزگرد بازنمایی کارکردهای خانواده مطلوب در رسانه: تحکیم خانواده، بازنمایی اقتصاد خانواده در برنامه های صدا و سیما، رسانه ملی و روابط همسران، مهارت حل تعارض، تأثیر رسانه های اجتماعی بر کودکان، نوجوانان و نقش خانواده­ها، زن و رسانه در آیینه پایان نامه ها».

 

 میزگرد بازنمایی کارکردهای خانواده مطلوب در رسانه: تحکیم خانواده

 

چکیده: هدف اصلی از تشکیل خانواده، بقای نسل، تشکیل جامعه سالم و تأمین سلامت روانی افراد است. این نهاد وقتی کارکردهای مهم خود را به خوبی انجام دهد که از سامان، استحکام و ثبات بالایی برخوردار باشد. خانواده نا به سامان، سست بنیان و ناپایدار، هرگز نمی­تواند نقش­های مورد انتظار را به خوبی ایفاء کند.

 با توجه به تعامل و وابستگی دو نهاد رسانه و خانواده، می­توان گفت امروزه رسانه نقش موثری در ایجاد، افزایش یا کاهش ثبات خانواده دارند. آگاهی از عوامل موثر بر تحکیم خانواده که مخاطبان اصلی رسانه­ها جمعی هستند، رسانه را در تبیین و ترویج خانواده سالم برای نیل به جامعه­ای مطلوب و اعضای برخوردار از سلامت روانی یاری می­کند.

 در این نشست که با حضور اساتید محترم، آقایان حجت الاسلام حسین بستان و وحید شالچی و سردبیر نشریه برگزار شده، عوامل و مسائل مربوط به ثبات و استحکام خانواده و بایسته­های بازنمایی آن در رسانه مورد بحث قرار گرفته است.

  

بازنمایی اقتصاد خانواده در برنامه های صدا و سیما

 باقر ساروخانی، حسین شهسواری

 

 چکیده: اقتصاد خانواده، نقش زیادی در پیشرفت اقتصادی کشور دارد و با توجه به نقش صدا و سیما در باز تولید فرهنگ جامعه، رسالت این سازمان در این خصوص انکار ناپذیر است. در این پژوهش با مرور مباحث مرتبط در جامعه­­شناسی و نیز اشاره به مبانی اسلامی، محورهای بازنمایی اقتصاد خانواده در برنامه­های صدا و سیما و اهم مقوله­ای آن ذکر شده و برخی شاخص‌های بازنمایی مطلوب نیز آمده است.

محورهای بازنمایی اقتصاد خانواده در برنامه صدا و سیما عبارت است از: « نحوه کسب درآمد خانواده»؛ «نحوه مدیریت هزینه خانواده»؛ «تعامل اقتصادی و هم­دلی و هم­یاری اعضای خانواده به ویژه در مشکلات»؛ «آینده­نگری اقتصادی خانواده»؛ «تربیت اقتصادی فرزندان».

در محور «نحوه کسب درآمد خانواده»" مقوله مشاغل خانگی و تلاش برای کسب درآمد حلال؛ در محور «نحوه مدیریت هزینه خانواده» مقوله­های تولید خانگی برخی مایحتاج، استفاده از کالاهای داخلی انفاق، وجوهات شرعی، و عدم مصرف­گرایی و تجمل­گرایی؛ و در محور «آینده­نگری اقتصادی خانواده» مقوله­های بیمه، سرمایه­گذاری و پس انداز هم مقوله­های مرتبط هستند.

 پیشنهاد می­شود رسانه ملی در راستای نقش و رسالت خود، علاوه بر آموزش مهارت­های اقتصادی به خانواده‌ها بر اساس محورهای تشریح شده در این پژوهش، از تبلیغ تجاری کالاهای تجملی، غیرضروری یا خارجی پرهیز کند. ضمن اینکه در این راستا و با توجه قابلیت بالای اثرگذاری برنامه­های نمایشی رسانه ملی، شایسته است فیلم­نامه این برنامه­ها با توجه به موارد مزبور نگارش شود و همچنین آثار تولیدی و تأمینی صدا و سیما به صورت دوره­ای، از منظر اقتصاد خانواده تحلیل گردد.

  

 رسانه ملی و روابط همسران، مهارت حل تعارض

سیده مریم طباطبایی ندوشن

 

چکیده: انباشت رنجش­ها و تعارض­های حل نشده همسر آن، آغاز فرآیند «طلاق» است؛ که در روند طبیعی خود به بی­علاقگی­های عاطفی و سس مقابله علنی زوجین با یکدیگر بدل می­شود و طلاق واقعی را شکل دهد. نتیجه ناخویشایندی که همراه با بر هم زدن تعادل روانی عاطفی افراد خانواده، موجب بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی می­شود.

 لازمه موفقیت در هر امری «آگاهی» است و عدم آگاهی، ضربه بزرگی است که بر پیکره هر اقدامی وارد می­شود. «پیمان ازدواج» بیش از هر امری نیازمند تجهیز طرفین آن به آگاهی در زمینه مهارت­های «شناختی»، «ارتباطی»، «رفتاری» و «مهارت­ حل تعارض» است.

 در این مقاله، آموزش «مهارت حل تعارض» همسران از طریق برنامه رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته است. قبل از بررسی تفصیلی مهارت حل تعارض، در مقدمه مقاله اشاره مختصری به مهارت‌های همسری شده و در ادامه، تعریفی از تعارض همسران ارائه و زمینه­های آشکار و پنهان ایجاد تعارض در روابط همسران مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی راهکارهای و روش‌های حل تعارض، بخش اصلی مقاله است که در آن بر ضرورت وجود یک نگرش جامع درباره حل اختلاف و تعارض همسران تاکید و پیشنهاداتی برنامه­های صدا و سیما ارائه شده است.

 

تأثیر رسانه های اجتماعی بر کودکان، نوجوانان و نقش خانواده‌ها

گون شورین او کیفه، کتلین کلارک پیترسون

مترجم: منا نادعلی

 

چکیده: امروزه استفاده از تارنماهای رسانه­های اجتماعی، به یکی از رایج­ترین فعالیت‌های کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. هر تارنمای که در آن امکان برقراری ارتباطات اجتماعی فراهم باشد، رسانه اجتماعی دانسته می­شود. از این میان می­توان برای نمونه به تارنماهای بازی و دنیای مجازی نظیر پنگوئن کلاب، سکندلایف و سیمز؛ تارنماهای ویدویی نظیر یوتیوب؛ و نهایتا وب نوشته­ها.

 چنین تارنماهایی به دلیل فراهم آوردن امکان تفریح و ارتباط نوجوانان با یکدیگر طی سال­های اخیر رشد چشم­گیری داشته­اند. از این روی و با در نظر گرفتن این نکته که تمام تارنمایهای رسانه­های اجتماعی از محیطی سالم برای کودکان و نوجوانان برخوردار نیست، لازم است والدین از ماهیت آن‌ها (تارنماهای رسانه اجتماعی) آگاه شوند.

در راستای کمک به والدین برای شناخت این تارنما، تشویق به استفاده سالم از آن‌ها ملزوم ساختن به نظارت بر معضلات بالقوه و ارعاب مجازی ـ نظیر افسردگی فیس­بوک، ارسال پیامک­های جنسی و رویارویی نامناسبات ـ پزشکان کودک از جایگاه ممتازی برخودارند.

  

زن و رسانه در آیینه پایان نامه ها

عیسی زارعی

 

چکیده: زنان هموراه نقش بدیل و اثرگذاری در تحکیم و بالندگی یا سستی و از هم گیسختگی نهاد خانواده بر عهده داشته­اند. بی­دلیل نیست که این قشر جوامع، به ویژه در سال­های اخیر، در کانون توجه رسانه­ها و دیگر ابرازهای ترویج مؤلفه‌های اجتماعی در سال­های اخیر، در کانون توجه رسانه و دیگر ابرازهای ترویج مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی بوده‌اند. از این­رو، در عصر حاضر که رسانه­ها قوی­ترین ابزار برای طرح و رواج اندیشه­ها و کارآمدترین وسایل برای نفوذ فرهنگ­ها و نگرش­ها به قلب جوامع هستند، بحث «زن در رسانه» به عنوان مسئله­ای جهانی، عرصه­ای است که می­توان در آن با استفاده از آموزه­های دینی و اسلامی، به دفاع از مفاهیم و ارزش­های اخلاقی پرداخت. این عرصه، برای ما که سخت بسیاری در لزوم حفظ کرامت و عفت زن داریم، زمینه آماده و فراهمی است تا به آنان ژرف­تر به مسائل می‌اندیشد و از منظر فراتری جریان فرهنگی و ضد فرهنگی دنیای معاصر را دنبال می­کنند، تجربه­های و آزموده­های را یادآور شویم.

بدین لحاظ برای آشنایی علاقه­مندان و پژوهشگران، فهرستی از پایان­نامه­های حوزه «رسانه و خانواده» در شماره گذشته مجله معرفی و عرضه شد. در این شماره، پایان­نامه­هایی که به طور خاص مبحث «زن و رسانه» را دست­مایه پژوهش خود قرار داده­اند، همراه با اطلاعات کتاب­شناختی و چکیده ارائه می­گردد.

 

ششمین شماره فصلنامه تخصصی رسانه و خانواده از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در 125 صفحه به چاپ رسیده است./998/پ202/ی

ارسال نظرات