۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۸۰۳۸۶
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

گفتمان انقلاب برآمده از حوزه‌ و گفتمانی عقلی و اجتهادی است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه با تاکید بر این که گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از حوزه‌های علمیه و گفتمانی عقلی و اجتهادی است، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس عقل، اجتهاد، دوری از التقاط، پرهیز از قومیت‌گرایی و حمایت از مستضعفان و محرومان عالم، بنا شده و از اندیشه‌های سکولاریستی پرهیز می کند.
هفتمين اجلاس مديران و نمايندگان جامعه المصطفي العالميه در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه پیش از ظهر امروز در هفتمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی العالمیه که در سالن همایش‌های این مرکز آغاز به کار کرد، با اشاره به سخنانی از امیرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه گفت: حضرت امیر(ع) می‌فرمایند « تقوا به جایی می‌رساند فرد را که شب را زنده می‌دارد و شکم خود را کنترل کرده و پایان کار را نزدیک می‌بیند و از همین رو به کار خوب مبادرت می‌کند و آرزوهای الهی را حقیقی و آزوهای دنیایی و شیطانی را تکذیب می کند».
وی با بیان این‌که هیچ انسانی در هیچ مرحله‌ای از زندگی خویش از گزند حوادث و مشکلات در امان نیست و باید همواره مراقب باشد، افزود: امیر مؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند« دنیا محفوف به فنا و پایان‌پذیری است و آمیخته با بلا و سختی‌ها و پیچیده به تحولات و دگرگونی‌ها و سرشار از عبرت‌ها است».
رییس جامعةالمصطفی ادامه داد: نشانه فنا و ناپایداری عالم این است که زمانه تیر خود را رها کرده است و مجروحان این جنگ دنیایی هرگز بهبود پیدا نکرده و از سختی‌ها نجات نمی‌یابند و افرادی هم که از سختی‌ها راه می شوند با سختی‌هایی دیگری دست به گریبان هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی اظهار داشت: جهان دارای ویژگی‌‌هایی است که یکی از آنها تحول، تغییر و لرزان بودن آن است به این صورت که برخی افراد که در گذشته مورد ترحم بودند، امروز به جایی می‌رسند که همه به آنها رشک می‌برند و غبطه می‌خورند و همین‌طور افرادی که مورد رشک و غبطه افراد بودند امروز به آنها ترحم می‌شود.
وی با بیان این‌که همه آنچه گذشته از چنگ ما بیرون رفته و دیگر به دست نمی‌آید و آینده هم در دست ما نیست، خاطرنشان کرد: انسان‌ها به مرگ و قیامت نزدیک هستند و باید از فرصتی که در اختیارشان قرار گرفته نهایت استفاده را ببرند.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به نزدیکی دنیا به قیامت، تصریح کرد: ما باید با توجه به راهبردهایی که دین در اختیارمان قرار می‌دهد در عمل نیکو شتاب کنیم چون هر آن ممکن مرگ ما را به کام خود بکشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که آسیب‌ها و آفت‌هایی همواره مدیریت و مسؤولان کارهای مختلف را تهدید می‌کند، افزود: نمایندگان المصطفی در خارج از کشور با توجه به مسؤولیت‌های سنگینی که بر عهده دارند باید تلاش کنند رسالت عظیم خود را به درستی و به صورت جامع و کامل انجام دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی ابراز داشت: مدیران باید آسیب‌های اخلاقی و مدیریتی را به بهترین وجه رصد کرده و در صدد رفع آنها برآیند چون همان‌گونه که ثواب پذیرفتن چنین مسؤولیت‌هایی بسیار زیاد است، در مقابل خطای صورت گرفته در این کارها هم بسیار سنگین و غیر قابل جبران است.
وی عجب و غرور، احساس ماندگاری و زوال‌ناپذیری و تهدید و تحقیر دیگران را از آسیب‌های مدیریتی برشمرد و گفت:  اگر انسان فکر کند در جایگاه خود به صورت دائمی باقی می‌ماند، باید بداند که به یقین خود را فریب داده است، چون پست و مقام به هیچ فردی وفا نکرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که فراموشی جایگاه سازمانی و نهادی، عادی شدن مسؤولیت و کاهش شوق و رغبت نسبت به کار از دیگر آسیب‌های مدیریتی محسوب می‌شود، ادامه داد: مدیران و مسؤولان باید به شدت مراقب این نوع فریب‌های دنیایی باشند و از آن کناره‌گیری کنند.
وی با تأکید بر این که مدیران باید از هر گونه دنیازدگی، رفاه‌طلبی و رقابت‌های نادرست پرهیز کنند، اظهار داشت: تقویت نفس با توجه به آموزه‌های الهی می‌تواند همه ما را از گزند این‌گونه آسیب‌های مدیریتی حفظ کرده و به سرمنزل مقصود برساند.
در نظام روحانیت عمل در برابر مزد نوعی گناه محسوب می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی طعمه‌پنداری مسؤولیت در مقابل امانت‌اندیشی را از دیگر آسیب‌های مدیریتی دانست و افزود: از دیگر آسیب‌های مدیریتی می‌توان به مزد‌اندیشی اشاره کرد، این در حالی است که در نظام روحانیت عمل در برابر مزد نوعی گناه محسوب می‌شود و اگر کسی در دستگاه امام زمان(عج) گمان کند کارش را در مقابل مزد مادی باید انجام دهد ضرر و خسران می‌کند و اثر این تفکر در فعالیت او هم پدیدار خواهد شد.
وی با بیان این که کار و تلاش در زمینه دین فراتر از مزد مادی است و کالای آن با درهم و دینار قابل معامله نیست، تصریح کرد: غفلت از حق خداوند، حق اولیای الهی و وظایف عبادی سبب می‌شود ما مدیران جایگاه و وظیفه خود را فراموش کنیم.
رییس جامعة المصطفی العالمیه فراموشی جایگاه و وظایف سازمانی، رقابت منفی، رفاقت و باندبازی‌ها و حکم شدن فضای تهمت، غیبت و حسادت را از دیگر آسیب‌هایی دانست که سازمان‌ها را تهدید می‌کند.
وی به تملق و چاپلوسی به عنوان دیگر آسیب مدیریتی اشاره کرد و افزود: کسانی که در موقعیت مدیریتی قرار دارند نباید به تملق‌ها دل بسته و آنها را باور کنند و کارکنان هم نباید به این خصیصه زشت مبتلا شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی اشاعه فرهنگ گفتمان تمدنی اسلام را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: انقلاب اسلامی و گفتمان تمدنی جزو ضروریات روز محسوب می‌شود چون این امر همواره راه میانه را در پیش گرفته و موفق بوده است.
وی با بیان این‌که جامعةالمصطفی العالمیه افتخار می‌کند که در مسیر بیداری اسلامی گام بردارد، ابراز داشت: این نهاد همواره در راستای گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کرده و منویات رهبری را سرلوحه موفقیت‌های خود قرار داده است.
گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از حوزه‌های علمیه است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از حوزه‌های علمیه است، خاطرنشان کرد: گفتمان اسلامی، گفتمانی فراملی، تمدنی، دارای ابعاد و اضلاع و در ذات خود معرفتی، فکری و عمیق است.
وی اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس عقل، اجتهاد، دوری از التقاط، پرهیز از قومیت‌گرایی، تحول‌خواهی، هم‌گرایی مذهبی و نفی تعصبات جاهلانه، حمایت از مستضعفان و محرومان عالم، عدالت در همه حوزه‌ها در گستره جهانی، نگاه نو به خانواده و زن، اعتقاد به الگویی کامل و جامع در زندگی و خانواده، وحدت همه اقشار به ویژه تعامل علم و دین و سیاست فعال بنا شده و از اندیشه‌های سکولاریستی پرهیز می‌کند.
حجت‌السلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر محاسبه دقیق اضلاع گفتمان انقلاب اسلامی و تلاش برای تحقق همه این اضلاع از سوی مدیران المصطفی گفت: این یک وظیفه همگانی است که مدیران جامعة‌المصطفی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
وی با بیان این‌که استقلال، آزادی، توجه به نیازهای بشر در همه ابعاد به صورت جامع و اهمیت قائل شدن برای نسل جوان از دیگر ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، تصریح کرد: سنگ بنای گفتمان انقلاب اسلامی حوزه فعال، پویا و اصیل بوده است.
رییس جامعةالمصطفی العالمیه بیداری اسلامی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به این که این موج باید با رعایت همه ملاحظات تداوم بخشیده شود، خاطرنشان کرد: برانگیخته شدن احساسات مذهبی و تاریخی تند همراه با فرهنگ تکفیر و طرد یکدیگر، خاورمیانه بزرگ و تحکیم فرهنگ غربی، تجزیه کشورهای اسلامی و تضعیف مقاومت اسلامی از جمله مخاطرات اسلام‌گرایی در عصر کنونی است.
وی ادامه داد: مصادره امواج بیداری اسلامی، موج‌سواری غرب، رواج اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی، انقلاب‌هراسی و ایران‌هراسی در کشورهای غربی، فرو ریختن بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی مسلمانان، تضعیف حوزه‌های علمیه و روحانیت و ترویج نسخه بدلی از اسلام از دیگر مخاطرات اسلام‌گرایی در عصر حاضر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که نمایندگان المصطفی باید نقشه راه خود را با توجه به ویژگی‌ها و اهداف گفتمان انقلاب اسلامی طراحی کنند، ابراز داشت: این تنها راه پیشرفت و موفقیت برای هر مجموعه‌ای خواهد بود.
وی در پایان خواستار بومی‌سازی دانش‌آموختگان در نقاط مختلف دنیا شد و افزود: این امر باید در مراکز وابسته به المصطفی در دستور کار مدیران قرار گیرد تا دانش‌اموختگان بومی بتوانند با آگاهی، رشد و غزت کامل در کشور خود به تبلیغ دین بپردارند./907/پ201/ج
ارسال نظرات