۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۲۰۴۳
مدیر حوزه‎های علمیه:

افراط و تفریط در مسائل سیاسی برای حوزویان سم مهلک است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور با تأکید بر دوری از افراط و تفریط طلاب در مسائل سیاسی، گفت: مدیر و طلبه باید با سیاست آشنا باشد ولی نباید گرفتار سیاست زدگی شود، اگر امروز به دنبال این حزب و فردا به دنبال حزب دیگر باشیم افزون‎بر این که کارها به سامان نمی‎رسد مردم نیز نسبت به حوزه بد بین می‎شوند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور صبح امروز در اجلاس مدیران استانی حوزههای علمیه که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، با اشاره به روایتی علما را به سه گروه تقسیم کرد و رسالت حوزههای علمیه را تربیت طلاب و علمای خود ساخته و تأثیر گذار در جامعه دانست.

وی گفت: در مسیر تعلیم و تعلم باید افزونبر خود ساختگی به تأثیرگذاری در جامعه نیز توجه کرد، سلوک طلبه باید بهرهگیری از کلام خدا، نبی اکرم(ص)، اولیا و ائمه(ع) باشد و در مسیری که قرآن و اهلبیت(ع) تعیین کردند حرکت کند.

تأثیرگذاری و خودساختگی رسالت حوزه‎های علمیه است

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با بیان اینکه برخی از افراد خود ساخته هستند ولی مؤثر نبوده و برخی نیز مؤثر در جامعه هستند ولی خود ساخته نیستند، اظهار داشت: عالمی مورد رضایت اهل‏بیت(ع) و پیامبر(ص) است که هم خود ساخته و هم مؤثر در جامعه برای گره گشای از مشکلات مردم باشد.

وی ادامه داد: برخی از افراد انسانهای متدین، مخلص و پاک هستند ولی متأسفانه نسبت به مشکلات اجتماع حساسیت نداشته و حضور در جامعه را گرفتار شدن به نوعی آلودگی میدانند از اینرو نسبت به مسائل مردم دوری میکنند.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در ادامه سخنان خود با تقدیر و تشکر از تلاش افراد برای برگزاری اجلاس مدیران استان‎ها، خاطرنشان کرد: نخستین انتظار از مدیران وقتگذاری برای طلاب است، یعنی یک مدیر باید با طلبه انس و الفت داشته و برای او وقت بگذارد.

وی افزود: مدیریت ما نباید تنها از دفتر کار و یا کنترل از راه دور باشد بلکه با مدیران در جلسات حضور داشته و نقطه نظرات طلاب را بشنوند تا مجموع حوزه بتواند سالم به کار خود ادامه دهد.

نظارت باید متمم و مکمل کارها باشد

آیتالله حسینی بوشهری برنامهریزی برای طلاب را دومین خواسته و انتظار از مدیران حوزه‎های علمیه خواند و ابراز داشت: حوزه برنامههای کلان ارائه میدهد ولی باید خود مدیران این برنامهها را بومی سازی کرده و با شیوه مناسب برای تربیت طلاب قوی به اجرا درآورند.

وی تصریح کرد: از نظرات و پیشنهادهای یکدیگر برای برطرف کردن مشکلات باید بهره برد چرا که ما همه عضو یک خانواده هستیم، نباید نگاه به حل مشکلات حوزه به صورت فردی باشد و هر فردی به فکر خود باشد نظارت باید متمم و مکمل کارهای یکدیگر باشند نه برای مچگیری که متأسفانه عدهای در نحوه نظارت و عدهای دیگر نیز در نحوه مواجه شدن با انتقادها مشکل دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: متأسفانه برخی از ائمه جمعه که جابه جا و یا عوض میشوند برنامههای ما را به هم میریزند، بنده گلایه دارم که چرا برای جابهجایی امام جمعه برنامهریزی میشود ولی توجه نمیشود که امام جمعه رابطه تنگاتنگی با اداره مدرسه دارد و گاهی امام جمعهای را میفرستند که روحیه طلبگی نداشته و با حوزه بیگانه است در این صورت است که کار به جایی نمی‎رسد و باید هماهنگی شود.

نباید به کمک‎های نهاد‎های دولتی دل خوش کرد

امام جمعه قم با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون حوزه خاطرنشان کرد: بخشی از این پیشنهادات آرمانی است، در مدینه فاضله همه حرفها قابل قبول است ولی افراد که پیشنهاد دادند توجه به امکانات نکرداند که در مجموعه ای کار میکنند که مبنا بر صرفه جویی است، دین نیز ما را از اسراف و مصرفگرایی برحذر میدارد.

وی یادآور شد: در طول تاریخ گاهی یک عالم بدون چارت تشکیلاتی با تمام وجود به خودسازی طلاب میپرداخت، توصیه مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و شواری عالی حوزه نیز این است که نباید دستگاه‎های حوزوی را زیاد گسترده کرد بلکه باید تلاش شود بازدهی بیشتر شود هر چند امکانات محدود باشند.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور حفظ استقلال، عزت نفس و عدم وابستگی حوزههای علمیه به نهادهای دولتی را تلاش خود حوزویان برشمرد و اظهار داشت:دولتها میآیند و میروند برخی همراه و برخی ناهمراه با حوزه میشوند و نباید روی اینها حساب کرد بلکه باید بر روی مقدورات و موقوفات که میتوان احیا کرد حساب شود.

مجموعه‎های اقماری بلای جان حوزه‎ها شدند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار به کارگیری اساتید مجرب برای تربیت طلاب و بیان مباحث آموزشی شد و با گلایه از کم کاری برخی اساتید برای حضور در شهرستانها تأکید کرد: متأسفانه مجموعه های اقماری که در کنار حوزه تشکیل شده و رقابت عجیبی نیز با حوزه دارند معیارها را تغییر دادهاند.

وی گفت: برخی از اساتید به سبب دریافت مبالغی از این مجموعه های اقماری به شهرستان نمیروند و میتوان گفت که این مجموعههای اقماری با امکانات زیاد بلای جان حوزههای علمیه شدند.

آیتالله حسینی بوشهری با ابراز نگرانی از بعد اخلاقی و تربیتی حوزه‎های علمیه به مدیران توصیه کرد: مراقب طلاب باشید و به نمره آنها دل خوش نکنید، در گذشته زندگی طلاب با اساتید گره خورده بود ولی امروزه برخی از اسایتد طلاب را رها کرده و به سخنان آن‎ها به سبب مشکلاتی توجه نمی‎کنند.

وی ادامه داد: طلبه باید با آیات و روایات آشنا باشد و نمیشود با دست خالی و روزنامهای حرف زدن مردم را تحت تأثیر قرار داد چرا که حرفهای تکراری به درد مردم نمیخورد.

افراط و تفریط در مسائل سیاسی سهم مهلک برای حوزه است

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور همچنین با تأکید بر دوری از افراط و تفریط در مسائل سیاسی، گفت: گاهی مشاهد میشود برخی از مدیران یا مجموع زیر نظر آنها گرفتار جریانهای سیاسی میشود در حالی که این حرکات سم مهلکی برای حوزه است و باید سخت از این مسائل پرهیز شود.

وی افزود: مدیران نه خود وارد این وادی شوند و نه طلاب را وارد کنند، مدیر و طلبه باید با سیاست آشنا باشد ولی نباید گرفتار سیاست زدگی شود، اگر امروز به دنبال این حزب و فردا به دنبال حزب دیگر باشیم افزونبر این که کارها به سامان نمی‎رسد مردم نیز نسبت به حوزه بد بین میشوند.

امام جمعه قم اظهار داشت: البته عده نیز گرفتار تفریط هستند و خود را از انقلاب بیگانه دانسته و به آن توجه نمیکنند و یا میخواهند طلبهای را تربیت کنند که از همه بیگانه باشد، نباید افراط تفریط باشد، نظر مراجع تقلید، رهبری و شواری عالی نیز همین است.

آیتالله حسینی بوشهری با بیان روایتی از پیامبر(ص) حد وسط را بهترین راه حرکت دانست و ابراز داشت: دست اندازی به این جا و آن جا درست نیست، مسائل سیاسی تمام میشود و آن چه میماند بد بینی مردم نسبت به حوزه است، حتی بعد از انتخابات برخی تماس گرفته و گفتند فلان مدیر چنین و چنان میکرده است و بنده نیز خواستار پیگیری شدم.

امام جمعه قم در پایان سخنان خود سفیران هدایت در شهرستانها را مایه برکت دانست و با تأکید بر حضور طلاب در عرصههای پژوهشی و یادگیری زبان عربی گفت: یکی از سیاستهای ابلاغی شورا آموزش زبان عربی و یک زبان رایج دیگر است که در حال پیگری هستیم و باید بدانیم امروز جامعه نیازمند مبلغان قوی است./993/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات