۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۸۵۸۹۶

توافقات تازه هند و پاکستان

خبرگزاری رسا ـ رهبران هند و پاکستان قصد دارند از تنش های موجود میان دو کشور بر سر منطقه کشمیر بکاهند.
روابط تازه هند و پاکستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رهبران هند و پاکستان قصد دارند از تنش های موجود میان دو کشور بر سر منطقه کشمیر بکاهند.
بر همین اساس مانموهان سینگ و نواز شریف پس از دست دادن با یکدیگر در برابر دوربین های خبرنگاران، نشستی یک ساعته را پشت درهای بسته برگزار کردند. این دیدار و گفتگو که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، به مثابه تلاشی است در راه بهبود روابط دو کشور که از جمله به خاطر کشمکش بر سر منطقه کشمیر تیره است.
طبق منابع رسمی، این دو رهبر به ارتش های کشورهای خود دستور داده اند آتش بسی را که از سال 2003 معتبر است، با جدیت بیشتری به اجرا گذارند. قرار است در این راستا یک ژنرال بلندپایه از سوی هر دو کشور مأمور نظارت بر اجرای این آتش بس شوند.
قابل ذکر است هند و پاکستان که از قدرت های اتمی منطقه محسوب می شوند، همواره یکدیگر را به نقض آتش بس در منطقه جدال برانگیز کشمیر متهم کرده اند.
در منطقه کشمیر که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند، همواره درگیری هایی میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان روی می دهد. در سال 1989 بود که شورشیان مورد حمایت پاکستان برای پیشبرد اهداف خود به سلاح روی آوردند. دولت هند از آن زمان صدها هزار سرباز را در این منطقه مستقر کرده است.
نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، روز جمعه (27 سپتامبر / 5 مهر) در نطق خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل از آغازی تازه در مناسبات با هند سخن گفته بود. مانموهان سینگ، همتای هندی وی نیز سخنانی مشابه ابراز داشت، اما تأکید کرد که کشمیر باید جزیی از هند تلقی شود. /1421/1409/ح

 

ارسال نظرات