۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۰۴۸۲
توافق حداقلی با رعایت خطوط قرمز ایران‬؛

ایران و 1+5 به توافق رسیدند/ غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد اما تحریم‌های مهم ادامه می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ بر اساس توافق ایران و ۱+۵ حق غنی سازی ایران در سند مورد توافق قید شده و علاوه بر این تاسیسات نطنز،فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.
مذاکرات هسته اي

به گزارش خبرگزاری رسا، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک پس از حدود پنج روز مداکرات سخت و فشرده و سالها کشمکش و جدال به یک توافق رسیدند.

 

شهر ژنو از روز چهارشنبه 29 آبان به فاصله 10 روز بعد از نشست قبلی و برای سومین بار در دولت یازدهم میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

 

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تن به زیاده خواهی‌ها نمی‌دهد و هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد.

 

مقامات کشورمان همواره اعلام کرده‌اند که موضوع غنی سازی به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

 

در نشست قبلی که به مدت سه روز 16، 17 و 18 آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه،‌ انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در این شهر برگزار شد و البته تا نیمه شب 19 آبان نیز به طول انجامید قرار بود توافقنامه‌ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه‌ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری، تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی در 20 نوامبر در این شهر برگزار شود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر اساس توافق ایران و 1+5 حق غنی سازی ایران در سند مورد توافق قید شده و علاوه بر این تاسیسات نطنز،فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص توافق ایران و 1+5 گفت:حق غنی سازی ایران در سند نهایی به رسمیت شناخته شد و در برنامه خواهد بود.

 

وی افزود: نطنز فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

 

ظریف افزود: تحریم ها افزایش نخواهد یافت و کاهش می یابد و یک صفحه از سند 4 صفحه ای مورد توافق به تحریم ها اختصاص دارد.

 

وزیر خارجه تاکید کرد: چون به سوخت 20 درصد نیاز نداریم به مدت 6ماه آن را تولید نخواهیم کرد.

 

به گفته ظریف ‫حق غنی سازی ایران در دو جای متن به رسمیت شناخته شد.

 

همچنین بر اساس متن سند تحریم نفتی ایران متوقف ، ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود، ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع می شود.

 

‫تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و گفتار حفظ می شود و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود.

 

اعلام جزئیات توافق / برنامه غنی سازی ایران ادامه می یابد

محمد جواد ظریف در پایان مذاکرات ایران و 1+5 در آغاز نشست خبری گفت: من ار دوستان ایرانی اجازه می خواهم به احترام بقیه انگلیسی صحبت کنم.

 

وی افزود: تشکر بسیار از دولت سوییس برای مهمان نوازی و سازمان ملل برای فراهم آوردن فرصت تشکر از خانم اشتون برای راهبری این موضوع همین الان روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم .

 

ظریف گفت : می توانیم با همکاری بیشتر پیش رویم این اولین قدم است، باید باز هم با هم بر اساس همان موازینی که این مذاکرات بر اساس آن گشوده شد ، یعنی احترام متقابل کار کنیم تا این مساله تمام شود. باید بر اساس برابری و نفع مشترک آماده هستیم اعتمادی که از دست داده بودیم، احیا کنیم .

 

ظریف در پاسخ به این سئوال که مهمترین محور توافق امروز چیست ؟ گفت : توافق امروز چند حوزه مهم دارد مهم تر از همه این است که برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است . این برنامه ادامه خواهد داشت.

 

وی درباره ضمانت اجرای تعهد غربی ها پاسخ داد: ما یک کمیته مشترک تشکیل دادیم برای اینکه توافق را مورد پایش قرار دهد و تلاش می کنیم اعتمادی که از بین رفته به وجودبیاید و به سمتی حرکت کنیم که طرفین را هدایت کند و به توافق لازم برسیم.


ظریف افزود: امیدواریم در جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند و قادر باشیم اعتماد ایرانیان را به دست آوریم حرکت کنیم.

 

وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا این توافق آغاز بازگشت مصالحه بین کشورهاست ، گفت : هدف ما حل مسئله هسته ای بوده است.

 

وی گفت: ما نتایج را در چند روز گذشته دیدیم در آن جهت حرکت می کنیم و امیدوارم علاوه بر حل مساله هسته ای قدم های محکمی برای اعتماد ایرانیان برداریم، شروع خوبی بود.

 

ظریف خاطر نشان کرد: هدف اول حل مسئله هسته ای بوده است. من همیشه معتقدم که اگر قادر باشیم جلوی یک عمل غیرقانونی را بگیریم مهم است ، استفاده از زور برای تحریم دیگران که مدت های زیادی است روی میز قرار دارد غیر قانونی است.

 

وی ادامه داد: در رابطه با حقوق ما اگر معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی را بخوانید اشاره کرده به حقوق کشورها که می توانند در چارچوب ان پی تی غنی سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند و بحثی را که در چند سال گذشته متمرکز بودیم این بوده که جامعه بین الملل این حق را به رسمیت بشناسد.

 

وزیر امور خارجه گفت : بر اساس ان پی تی جامعه بین المللی فکر می کند ما این حق را داریم به غنی سازی بپردازیم.

 

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه گفته می شود در توافق ایران و 1+5 اشاره ای به حق غنی سازی نشده گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و شناسایی در آن ماده آمده است.

 

وی در خصوص مخالفت های احتمالی عربستان و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر با توافق ایران و 1+5 خاطر نشان کرد: این موافقت نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را بر تمام دنیا و منطقه گذاشته است.من هیچ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی بینم، ما معتقدیم منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست و آن اولویت حفظ خواهد شد و به همسایه های خود توضیح خواهیم داد.

 

وی تاکید کرد:همیشه همسایه های ما در اولویت خواهند بود.

 

*آیا 1+5 حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته است؟
در حالی که لحظاتی قبل جان کری وزیر خارجه امریکا بر خلاف نظر وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده که "در این سند حق غنی سازی برای ایران نیامده و تاسیسات سوخت اراک ساخته نخواهد شد"، این سئوال مطرح است که آیا واقعا 1+5 حق غنی سازی ایران را به عناون خط قرمز کشورمان به رسمیت شناخته است؟

 

تنها در یک صورت توافق ژنو پیروزی بزرگ است و آن اینکه عبارت Iran's Enrichment Right under NPT دقیقا در متن آمده باشد، اگر نیامده باشد که ظاهرا عبارت دوپهلویی (مثل امکان تحقیق و توسعه یا ادامه فعالیت کنونی) جای آن را گرفته می توان گفت که توافق حداقلی با حفظ نسبی خطوط قرمز صورت گرفته است. البته ضمن اینکه باید کاملا از توافق بدست آمده حمایت کرد اما باید بدانیم دقیقا چه چیزی در سند نهایی است و ایران چه تعهدی به اعضای 1+5 داده است. جا دارد که مذاکره کنندگان کشورمان در این باره توضیحات بیشتر و شفاف تری دهند. /971/د102/ج

ارسال نظرات