۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۹۲۶۳۴
آیت الله جوادی آملی:

کسی که عبادتش برای رسیدن به بهشت و ترس از جهنم باشد ولایتش ضعیف است

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم گفت: برخی فقها به عدم قبول عبادت کسانی که برای رسیدن به بهشت و فرار از جهنم عبادت می کنند فتوا داده اند چون اینها خدا را واسطه برای نجات از دوزخ یا رسیدن به بهشت قرار داده‌اند لکن مرحوم بوعلی در اشارات می فرماید اینها هم مورد رحمت الهی اند هر چند ولی الله نمی شوند و از برکاتی که برای ولایت ثابت است بهره‌‌ای نمی برند.
 آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان درس خارج فقه خود با بیان نکات اخلاقی گفت: بعد از پیامبر(ص) اولین کسی که خط ولایت را باز کرده تا انسان ولی الله شود حضرت امیر(ع) بوده است.
وی با اشاره به این که تنها راه ارتباط بنده با خدا عبادت است اظهار داشت: برخی عبادت را بالاترین سمتی دانسته اند که یک موجود زنده می تواند داشته باشد.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه بیان داشت: برخی عبادت را به «خوفا للنار» و از ترس جهنم انجام می دهند اینها یا اصلا ولی الله نیستند یا ولایتشان بسیار اندک و ضعیف است به گونه ای که اصلا به حساب نمی آید چنین افرادی خودشان را می خواهند و تنها می‌خواهند در امنیت باشند.
وی ادامه داد: گروه دیگر «شوقا للجنه» و برای رسیدن به بهشت عبادت می کنند اینها هم دنبال رفاه خودشان هستند و نمی خواهند تحت ولایت مولا باشند.

عبادت برای بندگی راه رسیدن به ولایت است
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: گروه سوم کسانی‌اند که دنبال رسیدن به بهشت و فرار از جهنم نیستند بلکه می خواهند به حق تعالی مهر بورزند و ارادتشان را به خدا نشان دهند و بندگی کنند. این ولایت است و اولین کسی که این سه راه را نشان ما داد وجود مبارک امیر مومنان(ع) بود. البته این کلام را ائمه دیگر هم گفته اند لکن اولین کسی که به این مساله اشاره کرده حضرت امیر(ع) است.
وی اظهار داشت: سیدنا الاستاذ علامه طباطبایی می گفتند حدود دوازده هزار نفر که با پیامبر(ص) از یک ساعت تا چندین سال بوده اند شمرده شده اند همه این 12 هزار نفر به اندازه امیرمومنان(ع) از پیامبر سخن نیاورده اند.
مفسر قرآن کریم با اشاره به این که اگر کسی بخواهد ولی خدا باشد تنها راهش عبادت حبا لله و شکرا له است، ادامه داد: این طلیعه ولایت است هر چه این راه را بیشتر ادامه دهد ولایتش شکوفاتر می شود تا جزو اولیای الهی شود. وقتی از اولیای الهی شد کاملا حرف فرشته ها را می فهمد.

نتیجه بندگی برای خدا
وی خاطر نشان کرد: چنین کسی بر اساس آیه « إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ » هم در حال برزخ فرشتگان را می بیند هم قبل از آن. چون چنین کسی در تمام مدت عمر همه تلاشش این بوده که فقط خدا را بندگی کند و «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» درباره این گروه در همین حد پیاده می شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان گفت: برخی فقها به عدم قبول عبادت کسانی که برای رسیدن به بهشت و فرار از جهنم عبادت می کنند فتوا داده اند چون اینها خدا را واسطه برای نجات از دوزخ یا رسیدن به بهشت قرار داده‌اند لکن مرحوم بوعلی در اشارات می فرماید اینها هم مورد رحمت الهی اند هر چند خدا را واسطه قرار داده اند اما درکشان همین است. اینها ولی الله نمی شوند و از برکاتی که برای ولایت ثابت است بهره‌مند نمی شوند. /916/پ202/ع

ارسال نظرات