۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۷۸۵
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار سفیر آلمان:

غرب فرصت سوزی نکند/ آمریکا و اسرائیل عامل اصلی نا امنی در منطقه هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که غرب باید از فرصت بدست آمده برای اعتماد سازی استفاده کند، آمریکا و رژیم اسرائیل را عامل اصلی نا امنی در منطقه دانست و گفت: ما معتقدیم گروه هایی مثل القاعده و گروه های دیگر مستقیم یا غیر مستقیم با آمریکا و اسرائیل ارتباط دارند.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید روز پنج شنبه در دیدار سفیر آلمان در ایران، با اشاره به این که ما در مجموع خاطره خوبی از آلمان ها داریم و می خواهیم زندگی مسالمت آمیزی با آنها داشته باشیم، به پرسش های وی پاسخ گفت.

 

این مرجع تقلید در مورد رابطه مذهب و حکومت تصریح کرد: ما دو راه برای درک این رابطه داریم، راه اول اینکه تاریخ را نگاه کنیم می بینیم در تاریخ علمای مذهبی نقش های مؤثری در نجات کشورهای اسلامی داشته اند. از سویی دیگر تجربه خودمان را در جمهوری اسلامی نگاه می کنیم می بینیم کشور ما قبل از انقلاب کشوری ضعیف و ناتوان بود، تصمیم ها را مردم نمی گرفتند بلکه سفارت خانه های خارجی از جمله آمریکا و انگلستان می گرفتند ولی بعد از انقلاب در سایه مذهب نگاه تبدیل به کشور نیرومندی در منطقه شده ایم و دیگران برای مردم و مملکت ما تصمیم نمی گیرند.

 

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، استقلال به معنای واقعی در ایران حاصل شده و اگر دیگران مانع بر سر راه ما ایجاد نکنند دولتی بسیاری قوی تر از حالا خواهد بود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤال دیگر سفیر آلمان مبنی بر این علاقه برای گفت وگو با ایران، تاکید کرد: ما هم با این مسأله موافق هستیم و معتقدیم اگر این گونه رفت و آمدها باشد بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

واقعیات ایران وارونه منعکس می شود

این مرجع تقلید افزود: غالبا دور نشستن و سخن گفتن سرچشمه سو ظن و بدبینی است و کنار هم نشستن و سخن گفتن باعث از بین رفتن سوء ظن ها می شود. بویژه در مورد کشور ما که روی جهات سیاسی یک چهره تاریکی در رسانه های غربی از ایران ترسیم کردند؛ از این رو وقتی گروه هایی بیایند و از نزدیک هم دیگر را ببینند می فهمند این چهره یک چهره دروغین سیاسی است که از ایران، اسلام و تشیع ترسیم شده است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: گاهی خبرنگاران خارجی با ما تماس می گیرند و ما از آنها  آیا ایرانی که در رسانه ها دیدید و ایرانی که از نزدیک مشاهده کردید یکی است؟ در پاسخ می گویند نه کاملا متفاوت است.

 

این مرجع تقلید اضافه کرد: مصالح سیاسی هم همین مساله را اقتضا می کند، اگر بنا است مردم دنیا با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند راهش این است که آنچه هستند همدیگر را بشناسند نه چهره های غیر واقعی.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به سفیر آلمان تاکید کرد: شما می توانید نقش مهمی در توسعه روابط ایران و آلمان داشته باشید. آنچه از امنیت، آرامش و سلامت برخورد مردم به یکدیگر و دموکراسی که در انتخابات های ایران دیده اید را منتقل کنید و به سهم خودتان ذهنیت های غرب را نسبت به ایران اصلاح کنید.

 

آمریکا و اسرائیل بگذارند سوریه امن و امان می شود

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر سفیر آلمان درباره نا امنی های منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه و نقش اساسی ایران و عربستان در کاهش این تنش ها، ‌ابراز داشت: ما صحنه گردان اصلی این نا امنی را اسرائیلی ها و آمریکایی ها می دانیم.

 

وی تاکید کرد: ما معتقدیم گروه هایی مثل القاعده و گروه های دیگر مستقیم یا غیر مستقیم با آمریکا و اسرائیل ارتباط دارند و آنها هستند به این نا امنی دامن زده اند، اگر واقعا آنها به تروریست ها کمک نکنند، چراغ سبز هم نشان ندهند، کمک های تسلیحاتی هم نکنند، مسأله سوریه را به اختیار مردم واگذارند و به خواست مردم تن دهند، سوریه امن و امان می شود.

 

این مرجع تقلید افزود: اعتقاد ما این است که غربی ها به این نتیجه خواهند رسید که این تندروهای بی رحمی که بر منطقه مسلط می کنند هیچ فایده ای برای منطقه و جهان نخواهند داشت.

 

وی در ادامه نگرانی از مساله هسته ای ایران را توهم دانست و تاکید کرد: ما معتقدیم این بیم و ترس را دیگران در همسایه های ما ایجاد کرده اند اگر دیگران تحریک نکنند این ترس خیالی از بین می رود.

 

مساله هسته ای ایران کاملا شفاف است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که مسأله انرژی هسته ای ایران شفاف و روشن است و ما به هیچ قیمت دنبال سلاح هسته ای نیستیم، بهانه گیری ها در این باره را با اغراض سیاسی همراه دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فتوایی سلاح کشتار جمعی را حرام اعلام کرده اند و فتوای ما و دیگر مراجع نیز همین است.

 

وی تصریح کرد: طرف مقابل باید از فرصت بدست آمده که شاید دیگر تکرار نشود برای رفع این نگرانی استفاده کند و این فرصت را از دست ندهد؛ البته ما بارها اعلام کرده و می کنیم که برنامه ما صلح آمیز و شفاف است.

 

سفیر آلمان پرسش دیگری را از معظم له درباره شرایط افغانستان و این که ایران و آلمان چه تلاش مشترکی می توانند در جهت بهبود اوضاع در افغانستان  با هم داشته باشند و اینکه آیا مذهب در این راستا نقشی دارد؟ مطرح کرد که این مرجع تقلید در پاسخ تاکید کرد: ما با افغان ها جهات مشترکی هم از نظر مذهب و زبان و هم از نظر سوابق تاریخی داریم و طبیعتا بودن یک همسایه امن و آرام برای پیشرفت اقتصادی دو کشور مناسب است.

 

این مرجع تقلید بخشی از مشکلات افغانستان را به دلیل مواد مخدر دانست و تصریح کرد: اگر ما و شما و دولت های خیرخواه به پیشرفت اقتصادی افغانستان کمک کنیم تدریجاً این مسأله مواد مخدر که مشکل بزرگی است حل می شود.

 

وی ادامه داد: هرچند در زمان های گذشته یک مقدار در افغانستان بین شیعیان و اهل سنت اختلافات و درگیری هایی بود، اما الان در دولت افغانستان وزرای شیعه و وزرای سنی هستند و با هم تعامل دارند و ما می توانیم از نظر مذهبی با اینها تعامل بیشتری داشته و باعث آرامش و امنیت بیشتر در افغانستان باشیم.

 

غرب فرصت سوزی نکند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با تاکید بر این که برخی دولت ها از جمله اسرائیلی ها نمی خواهند توافقی بین ایران و غرب صورت بگیرد، گفت: غربی ها باید از فرصتی که برای اعتمادسازی پیش آمده به درستی استفاده کنند./924/پ201/ج

 

ارسال نظرات