۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۱۹۶۲۷۲

اردوغان در تهران برای بهبود روابط

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مقیم آنکارا: به دلیل دیدگاه‌های نزدیک رجب طیب اردوغان و حسن روحانی نسبت به بسیاری از مسائل سیاسی و منطقه‌ای، دوستی عمیقی میان دو رهبر پدید خواهد آمد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: وزیران امور خارجه، اقتصاد، توسعه و انرژی، رجب طیب‌اردوغان نخست وزیر ترکیه را در سفر دو روزه‌اش به ایران همراهی می‌کنند.
به گفته دویچه وله؛ قرار است نخست وزیر ترکیه یک "توافق‌نامه همکاری استراتژیک" را با ایران امضا کند.


قابل ذکر است پیش از این احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سفر 25 آذر 1392 به تهران، اظهار امیدواری کرده بود که مناسبات تجاری ایران و ترکیه در سال 2015 به 30 میلیارد دلار و در 2020 نیز به صد میلیارد دلار خواهد رسید.


در همین حال دیدار نخست وزیر ترکیه از تهران به گفته مناشه امیر، کارشناس امور خاورمیانه، سبب نارضایتی رژیم صهیونیستی شده است.


این کارشناس امور سیاسی مقیم سرزمین های اشغالی می‌گوید: ایران و ترکیه در منطقه منافع استراتژیکی دارند و یک سلسله همکاری‌های امنیتی گسترده نیز بین دو کشور ایجاد شده است.


به گفته وی؛ "روابط اسرائیل از هنگام به روی کارآمدن دولت اردوغان با نوعی سردی و بی‌اعتنایی دولت ترکیه نسبت به روابط سنتی دو کشور رو به رو شده است. حادثه کشتی "مرمره" نیز این مسئله را تشدید کرد. اما در ماه‌های اخیر تماس‌ها بین دو کشور ادامه داشت و تا حدودی نتیجه هم داد تا این بحران برطرف گردد. سرخوردگی دولت اردوغان در امور سیاست خارجی و تا حدودی وخیم شدن اوضاع اقتصادی ترکیه نیز به نزدیکی اسرائیل و ترکیه کمک می‌کرد. اما با رفتن اردوغان به تهران و امضای قرارداد‌های استراتژیک با ایران، اسرائیل ناخشنود خواهد بود و امنیت خود را در خطر خواهد دید."


البته کارشناسان حامی رژیم صهیونیستی از جمله عارف کسگین، امیدوارند موضوع توافقنامه استراتژیک بین ایران و ترکیه تاثیری بر "توازن منطقه‌ای" نگذارد.


کسگین می گوید: ترکیه قصد دارد مناسبات خود با ایران را "در چارچوب نهادینه شده براساس اعتماد متقابل" ادامه دهد.


این کارشناس مقیم آنکارا در تحلیل سیاست و دیدگاه دولت ترکیه می‌گوید: ترکیه بر این باور است که اگر مشکل هسته‌ای ایران با غرب حل شود، فصل جدیدی در مناسبات ایران ترکیه ایجاد خواهد شد.


محمد صالح خاتم، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل ترکیه از شهر استانبول، در تحلیل سفر اردوغان به ایران به موضوع رشد تبادلات تجاری اشاره می‌کند: با توجه به پتانسیل های دو کشور، ارتقای تبادلات تجاری تا سطحی که پیش‌بینی می‌شود در درازمدت امکان‌پذیراست.


به گفته وی؛ در سفر اردوغان به ایران موضوع اختلافات دو کشور بر سر سوریه هم مطرح خواهد شد. ایران از مواضع خود در مسئله سوریه عقب‌نشینی نخواهد کرد اما امکان "تلطیف دیدگاه‌های دو طرف" وجود دارد.


هم محمد صالح خاتم و هم عارف کسگین در گفت‌وگو با دویچه وله تاکید کردند که ترکیه و ایران اراده جدی برای بهبود مناسبات خود دارند. آنها گفتند ترکیه به انرژی ایران نیاز دارد.


عارف کسگین از مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه همچنین خاطرنشان می‌کند که رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در داووس خواستار تعمیق روابط با ترکیه شد و سفر اردغان اکنون فصل نوینی در مناسبات دو کشور همسایه می‌گشاید.


این کارشناس همچنین پیش‌بینی می‌کند که به دلیل دیدگاه‌های نزدیک رجب طیب اردوغان و حسن روحانی نسبت به بسیاری از مسائل سیاسی و منطقه‌ای، دوستی عمیقی میان دو رهبر پدید خواهد آمد./1421/1409/ح

ارسال نظرات