۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۹۶۸۲۳
در حوزه علمیه مشهد؛

نسبت حوزه و انقلاب بررسی می شود

خبرگزاری رسا ـ سلسله نشست های «تبیین نسبت حوزه و انقلاب» در مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد برگزار می شود.
همايش تبيين نسبت حوزه و انقلاب اسلامي ايران در مشهد

حجت الاسلام مهدی محمدآبادی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: در چنین روزهایی مردم غیور ایران با خروش غیرتمندانه و شجاعانه مرجعیت شیعه و حوزه علمیه، با دستانی خالی پنجه در پنجه ظلم و استکبار و تاریکی افکنده و انفجار نور را رقم زدند.

 

وی اظهار کرد: امروز در آستانه سی و پنجمین سالگرد این انقلاب بزرگ اسلامی، مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو با قدمت 300 ساله خود در نظر دارد با پیگیری و تبیین بخشی از مطالبات رهبر معظم انقلاب پیرامون نسبت حوزه و انقلاب، گامی هرچند کوچک در راستای رشد و اعتلای بصیرت دینی فضلاء و طلاب حوزه مشهد بردارد.

 

حجت الاسلام محمدآبادی با بیان این که منطق محتوایی نشست های «تبیین نسبت حوزه و انقلاب» برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مهرماه 91 با طلاب خراسان شمالی است، افزود: این نشست ها با همکاری جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

 

 معاون فرهنگی مدرسه علمیه عباسقلی خان اضافه کرد: این همایش به صورت شش نشست تخصصی در شش روز با حضور حجج اسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و مؤلف نظریه و کتاب «نگرش سیستمی به دین»، احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه، آیت الله کعبی،عضو مجلس خبرگان رهبری، سید محمدمحسن دعایی مدیرمؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سید حمید روحانی مدیر بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و دکتر موسی نجفی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

 

وی در ادامه، فلسفه سیاسی اسلام، مدل پیشنهادی اسلام برای تصمیم­گیری کلان اجتماعی، ساز و کار اعمال قدرت بر اساس نگرش اسلام، ظرفیت نظریه ولایت فقیه برای تولید تمدن اسلامی، وجه تمایز و دست برتر امام خمینی(ره) در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی، بررسی خدمات و تأثیرات متقابل حوزه و انقلاب اسلامی، دست برتر و وجه تمایز روحانیت نسبت به دیگر جریانات انقلابی، تمدن نوین اسلامی؛ غایت و مأموریت مشترک حوزه و انقلاب، تفاوت های حوزه امروز و حوزه پیش از انقلاب را از محورهای مورد بحث در این همایش برشمرد.

 

حجت الاسلام محمدآبادی همچنین مختصات حوزه برای ایفای نقش تمدنی خود، ضرورت ارتباط تنگاتنگ بین حوزه و حاکمیت در فرآیند شکل گیری تمدن اسلامی، چرایی و چگونگی تحول در حوزه تمدن ساز، ضرورت تحول در حوزه ناظر به مأموریت تمدنی آن، ایرادات وارد بر ساختار فعلی حوزه در محورهای تهذیب، آموزش، پژوهش و تبلیغ، ویژگی های یک طلبه ی آرمانیِ تمدن ساز و جریان شناسی فکری تاریخی مکاتب حوزویِ ضد تمدن را از دیگر مباحث مورد بررسی در این سلسله نشست ها عنوان کرد.

 

معاون فرهنگی مدرسه علمیه عباسقلی خان خاطرنشان کرد: نشست های «تبیین نسبت حوزه و انقلاب» از 15 تا 23 بهمن ماه هر روز ساعت 12:15(روز 19 بهمن دو نشست در ساعت های 9:30 صبح و 12:15 ) در محل مدرسه علمیه عباسقلی خان واقع در خروجی پنجراه حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

 

وی یادآور شد: اختتامیه این نشست ها نیز روز پنج شنبه 24 بهمن با حضور آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد برگزار خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، طلاب این مدرسه از دانش آموختگان و نخبگان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و بالاتر هستند./930/ت302/ب

ارسال نظرات