۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۲۰۲۷۷۳

آرامش قبل از توفان در شبه جزیره عربستان

خبرگزاری رسا ـ چندی پیش "ضاحی خلفان تمیم" رئیس پلیس دوبی از ابوظبی دعوت کرد که قطر را شیخ نشین هشتم امارات بسازد.
شبه جزيره عربستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای روسیه در خبری به نقل از یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان گفت: بحران سیاسی میان عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده از یک سو و قطر از سوی دیگر پایان یافت.
در اوایل ماه مارس سال جاری عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده سفیران خود را از دوحه فرا خواندند. علت اساسی- کمک‌های پولی و سیاسی قطر به اخوان المسلمین بود.
در ضمن بسیاری محققان می‌گویند که سخنان وزیر عمان تقریباً به صورت کامل واقیعت را منعکس می کند.
در همین حال «محمد المسعری» رئیس «حزب تجدید اسلامی» مستقر در لندن در این رابطه گفت: این سخنان معمولی یک دیپلماتی است که تلاش می‌کند روی خود را با سیلی سرخ نگه دارد. اختلافات میان این کشور ها هنوز هم عمیق است و ریشه آن به ایدئولوژی قطر و عربستان سعودی باز می گردد.
نکته قابل تامل اینجا است که واشنگتن نسبت به اختلاف میان پادشاهی های عربی خلیج فارس هیچ واکنشی نشان نداده است. برخی ناظران حدس می‌زنند که آمریکا در این صورت در حالت نامطلوبی قرار می گرفته اگر از یکی از طرف‌ها پشتیبانی می کرد، در این صورت مناسبات با طرف دیگری ناگزیر وخیم می شد و به این خاطر آمریکا به ناچار نقش ناظر ساکت را ایفا کرد.
«سرگئی فیلاتوف» مفسر مجله «زندگی بین المللی»، نشریه وابسته به وزارت امور خارجه روسیه که دیدگاه دیگری دارد گفت: آمریکا ذخایر نفتی بسته استراتژیک خود را باز کرده که بزودی نیازهای آن کشور را رفع خواهد کرد و به این طریق الان آمریکا در ماهیت امر احتیاج چندانی به خلیج فارس ندارد. حالا واشنگتن بیشتر نگران آن است که بدون ضرر رساندن به خود از مسایل جهانی عدول کرده تا به حل مسایل داخلی بپردازد.
به گفته وی؛ جزو اسرار نیست که آمریکا اکنون در حال بحران شدید اجتماعی – سیاسی قرار دارد و برایش لازم است که به حل آن بپردازد. به این خاطر آمریکا موقعیت اوراسیا را از ثبات می اندازد، ابتدا در خاور نزدیک و حالا در اروپا، برای اینکه توجه رقیبان آمریکا – روسیه، اتحادیه اروپا و چین از وضعیت آمریکا منحرف شود. آمریکا به گرم کردن اختلافات در اوکراین و سوریه ادامه خواهد داد و احتمالاً از بحران در روابط میان پادشاهی های عربی خلیج فارس نیز خوشحال است.
این محقق اشاره می‌کند که اگر عربستان سعودی و قطر در حال حاضر به توافقی برسند در حکم آرامش موقتی در آستانه توفان خواهد بود. کاملاً آشکار است که عربستان به کارزار خود علیه اخوان المسلمین و حامیانشان ادامه خواهد داد.
با این همه به عقیده سرگئی فیلاتوف؛ کشور های منطقه از این به بعد چنان «برادر ارشدی» را نخواهند داشت که همواره حاضر بود برادران درگیر را از هم دیگر جدا کند. در درجه اول قطر باید این را بفهمد، قطری که بلند پروازی های ژئوپولیتیک آن صرفاً بر کمک‌های واشنگتنی استوار بود.
لازم به ذکر است چندی پیش "ضاحی خلفان تمیم" رئیس پلیس دوبی از ابوظبی دعوت کرد که قطر را شیخ نشین هشتم امارات بسازد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات