۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۲۰۴۱۵۲

بی بی سی در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ شبکه بی بی سی فارسی وابسته به وزارت خارجه انگلیس در هفته ای که گذشت ساعت های متمادی اخبار خود را به بررسی موضوعات مختلفی در ایران، افغانستان، عراق، اوکراین و ... اختصاص داد.
بي بي سي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی وابسته به وزارت خارجه انگلیس در هفته ای که گذشت ساعت های متمادی اخبار خود را به بررسی موضوعات مختلفی در ایران، افغانستان، عراق، اوکراین و ... اختصاص داد.


این شبکه که سعی دارد برداشت استعمارگران انگلیس را از موضوعات مختلف دنیای سیاست به مخاطبان خود القا کند، ساعت ها در مورد انتخابات افغانستان و چگونگی روند برگزاری، شمارش، شکایات و حتی اظهار نظرهای کاندیداهای پیشرو در این انتخابات سخن گفت.


بی بی سی فارسی با تحلیل این رویداد در تلاش برآمد تا بار دیگر انتخابات در خاورمیانه را غیر دموکراتیک جلوه دهد.


این شبکه با عدم حمایت از هیچ نامزد و ادعای وجود  تقلب گسترده  در این انتخابات، تنها کسانی را برای آینده افغانستان مناسب خواند که پیمان نامه امنیتی با آمریکا را قبول داشته و از ادامه حضور نظامیان ناتو و آمریکا در این کشور مسلمان دفاع کند.


در نتیجه و بنا بر نظر این شبکه نه عبدالله عبدلله و نه اشرف غنی احمدزی کاندیدای مناسبی برای تامین رفاه اقتصادی و امنیتی افغانستان خوانده نشدند.


اما در حوزه ایران این شبکه فعال تر ظاهر شد و با موج سواری بر روی اتفاقاتی مانند زندان اوین (بند سیاسی) و همچنین خاطرات جناب دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در صدد اختلاف افکنی و دعوای سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران بود.


این شبکه با ناقض قوانین حقوق بشر دانستن اتفاقات زندان اوین، در تلاش بود احساسات مردم فهیم ایران را به حرکت وادارد و با ایجاد اغتشاشی همانند اغتشاشات سال 88، بحرانی دیگر برای مردم ایران به ارمغان آورد.


این شبکه معاند مردم ایران، به گمان این که نفوذ کلامش در ذهن مخاطبان داخلی بسیار زیاد می باشد، بارها با تحریک عواطف انسانی به واسطه ادعاهای بی مورد و مصاحبه با برخی افراد مجهول الهویت، قصد داشت مسئولین نظام را جدای از مردم ایران جلوه دهد.


بی بی سی فارسی همچنین در مورد اوکراین تا آنجا که توانست سیاست های غرب در قبال بحران آن کشور را ترویج داد.


این شبکه وابسته به سلطنت بریتانیا با حمایت از دولت موقت و غیرقانونی اوکراین، تنها مشکل این کشورِ نه چندان مستقل را روسیه با ریاست جمهوری پوتین دانست. روسیه ای که نگران از روس تباران اوکراین و دوگانگی رفتار غرب در به رسمیت شناختن دولتی با پیش زمینه های کودتا می باشد.


بی بی سی در موضوعی دیگر، همچون گذشته از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و با پرداختن به نگرانی های دولت نتانیاهو، صلح بین حماس و فتح را یکی از عوامل فرار رژیم غاصب از میز مذاکرات صلح با رهبری جان کری دانست.


این شبکه ذاتا صهیونیستی، اما در گذشته ای نه چندان دور دولت نتانیاهو را به واسطه نقض معاهدات با دولت محمود عباس و همچنین ساخت شهرک ها در زمان گفتگوهای صلح، عامل اصلی بر هم خوردن قریب الوقوع مذاکرات صلح می دانست.


تور جنوب شرق آسیایی باراک اوباما از دیگر موارد پرداخته شده در این شبکه، با ساعت های زیادی، در کونداکتور برنامه جای داشت.


این رسانه علت اصلی حضور اوباما در کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و فیلیپین، ترس آمریکا از قدرت و نفوذ روز افزون چین در اقتصاد، فرهنگ و سیاست این کشورها دانست./1421/1409/ح

ارسال نظرات