۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۰۴۸۹۲
اثر آیت‌الله جعفر سبحانی؛

کتاب جهان‌بینی مادی معاصر راهی بازار کتاب شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب جهان‌بینی مادی معاصر تألیف حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از سوی انتشارات توحید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
کتاب جهان‌بيني مادي معاصر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فروپاشی نظام اتحاد جماهیر شوروی، این اندیشه را در اذهان برخی پدید آورد که زیربنای این نظام، یعنی جهان‌بینی مادی، از هم فروپاشیده و دیگر درباره آن نباید اندیشید یا سخن گفت در حالی که واقع چنین نیست و فروپاشی نظام سیاسی و یا اقتصادی، دلیل نابودی زیربنای فکری آن نیست، زیرا نظام سرمایه‌داری نیز براساس جهان‌‌بینی مادی بنا شده، ولی هنوز سرپاست.»

 

کتاب جهان‌بینی مادی معاصر از عناوین: «مقدمه، مارکسیسم در چشم انداز ما، دیالک‌تیک، تضاد نخستین اصل دیالک‌تیک، شرایط امتناع تضاد و تناقض، دلایل هگل بر امکان جمع نقیضین، مکانیسم عمومی تحولات جهان و فلسفه هگل، دیدگاه‌هایی درباره مثلث هگل، مثلث هگل و تحول فرد جامعه و نبرد ضدین و سنتز برتر» گردآوری شده است.

 

این کتاب، یک رشته تحلیل و نقد درباره جهان‌بینی مادی است که می‌تواند برای جوانان علاقه‌مند به بحث‌های فلسفی مفید و سودمند باشد.

 

مارکسیسم یک نوع جها‌ن‌بینی است که با ایدئولوژی خاصی همراه می‌باشد، و در نظر قشری، مکتب او از جاذبه خاصی برخوردار است. از آن‌جا که ایدئولوژی مارکس، از جهان‌بینی او سرچشمه می‌گیرد لازم است قبلا با جهان‌بینی‌اش که اصول فلسفی وی را تشکیل می‌دهد، آشنا شویم.

 

در بخش شرایط امتناع تضاد و تناقض می‌خوانیم: «مارکسیست‌ها تصور می‌کنند که منطق رایج، اجتماع ضدین و یا نقیضین را به طور مطلق و در هر شرایطی محال می‌شمارد در صورتی که چنین نیست بلکه امتناع تضاد و تناقض برای خود شرایطی دارد که در کتاب‌های منطق به طور گسترده نوشته شده است و به عبارت دیگر اگر آنان می‌گویند سیاهی و سفیدی و یا بود و نبود یک شیئ قابل جمع نیست، در هر شرایطی این سخن را نمی‌گویند، بلکه برای آن شرایطی معین می‌کنند.»

 

از دیگر موضوعات این کتاب می‌توان «هدف مارکسیسم از طرح اصل تضاد چیست، فرضیه هگل و بی‌خدایی جهانی، تفسیر منطقی به جای اصل علیت، مارکسیسم و دیالک‌تیک هگل، دیالک‌تیسین‌ها، حرکت: اصل دوم دیالک‌تیک، حرکت و تکامل حرکت و محرک، جهش و انقلاب: اصل سوم دیالک‌تیک، اصل جهش و انقلاب، تأثیر متقابل پدیده‌ها: اصل چهارم دیالک‌تیک» را نام برد.

 

در قسمتی از روش دیالک‌تیسین‌ها در طرح مسائل فلسفی نوشته شده است: «مکتب الهی و مادی، هر دو طبیعت و ماده را در خارج پذیرفته و برای آن، عینیت و اصالت قائل‌اند، چیزی که هست، الهی، هستی را منحصر به ماده ندانسته، آن را بخشی از هستی می‌داند و معتقد است که هستی، واقعیت گسترده‌تری دارد که بخشی از هستی را طبیعت و ماده، و بخشی دیگر را ماوراء آن تشکیل می‌دهد، و در عین حال جهان ماده را وابسته به جهان برتر و بالاتر می‌داند در حالی که، مادی، هستی را منحصر به ماده و انرژی دانسته و برای هستی، بخش دیگر قائل نیست.  

 

لازم به ذکر است، کتاب جهان‌بینی مادی معاصر تألیف حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در 291 صفحه و با شمارگان 1000 جلد از سوی انتشارات توحید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است./992/پ202/ق

ارسال نظرات