۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۲۰۵۰۲۷

یک هندو سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در کانادا

خبرگزاری رسا ـ سفارت افغانستان در کانادا در خبرنامه‌ای گفته است که شام لال بیتجا، روز گذشته اعتبارنامه‌اش را به فرماندار کل کانادا سپرده و رسما کار خود را آغاز کرده است.
آقاي بتيجا نخستين افغان پيرو آيين هندو است که به عنوان سفير اين کشور منصوب مي‌شود

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: برای نخستین بار، یک افغان هندو مذهب، به عنوان سفیر افغانستان منصوب شد.


سفارت افغانستان در کانادا در خبرنامه‌ای گفته است که شام لال بیتجا، روز گذشته اعتبارنامه‌اش را به فرماندار کل کانادا سپرده و رسما کار خود را آغاز کرده است. آقای بتیجا پیش از این مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور اقتصادی بود.


در خبرنامه سفارت افغانستان از آقای بتیجا به عنوان سفیر فوق العاده، تام الاختیار و فرستاده ویژه افغانستان در کانادا نام برده شده است.


دفتر ریاست جمهوری افغانستان آقای شام لال بتیجا را یک دیپلمات ارشد اقتصادی شناخته شده در سطح جهان و منطقه خوانده که با تحولات اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته به خوبی آشنا است.


شام لال بتیجا متولد قندهار است و تحصیلاتش را تا مقطع دکترا در رشته‌های اقتصاد و حقوق در هندوستان به پایان رسانده است.


او سال‌های زیادی در آمریکا زندگی کرده و سابقه تدریس در دانشگاه و کار در نهادهای مختلف سازمان ملل متحد را در کارنامه خود دارد.


زندگی اقلیت هندو در افغانستان که بخش کوچکی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، در چند دهه گذشته، همواره با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است.


گفته می‌شود بخش بزرگی از هندوهای افغانستان در سال‌های پس از دهه هفتاد خورشیدی و به خصوص در دوران حاکمیت گروه طالبان، ناچار به ترک افغانستان شدند.


هرچند با سقوط حکومت طالبان و روی کار آمدن اداره موقت، نقش هندوهای افغانستان در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست پر رنگ‌تر شد و آنها توانستند نماینده‌هایی در تمام لویه جرگه‌ها و در هر دو مجلس پارلمان این کشور داشته باشند اما هنوز هم در مواردی بحث بر سر حقوق و جایگاه اقلیت هندو در افغانستان جنجال برانگیز می‌شود.

 

در آخرین مورد از این جنجال‌ها، طرح اختصاص یک کرسی مجلس نمایندگان افغانستان به اقلیت هندو و سیک از سوی هیات دولت و به دنبال آن رد شدن این طرح از سوی نمایندگان این مجلس، بحث‌های طولانی و داغی را به راه انداخت./1421/1409/ح

ارسال نظرات