۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۲۰۵۰۲۸

درگیری نظامی چین و ویتنام

خبرگزاری رسا ـ یک مقام ویتنامی در هانوی به خبرنگاران گفت: از سوم ماه مه به این سو، کشتی‌های چینی سه بار با شناورهای ویتنام برخورد کرده‌اند.
نيروي دريايي ويتنام

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: مقام‌های ویتنام می‌گویند که شناورهای نیروی دریایی این کشور با کشتی‌های چینی در ناحیه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین برخورد کرده‌اند.


به گفته بی بی سی؛ تصادف شناورهای دو کشور هنگامی روی داد که کشتی‌های ویتنام درصدد بودند جلوی چین برای نصب سکوی نفتی در این منطقه را بگیرند. هر دو کشور بر این منطقه ادعای مالکیت می‌کنند.


گزارش‌ها حاکی از آن است که تیراندازی میان دو طرف صورت نگرفته اما مقام‌های ویتنام می‌گویند که طرف چینی، از ماشین‌های آب‌پاش علیه شناورهای ویتنام استفاده کرده است.


این جدی‌ترین برخورد میان دو کشور طی چند سال اخیر به شمار می‌رود.


مقام‌های ویتنام کشتی‌های چینی را به تصادف عمدی با شناورهای ویتنام متهم کرده‌اند.


یک مقام ویتنام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در این حادثه، چند ملوان زخمی شده‌اند.


یک مقام این کشور در هانوی به خبرنگاران گفت: از سوم ماه مه به این سو، کشتی‌های چینی سه بار با شناورهای ویتنام برخورد کرده‌اند.


مقام‌های چین گفته‌اند که سکوی نفتی مورد نظر در آب‌های تحت مالکیت این کشور قرار دارد و اقدامات ویتنام را "نقض کننده حقوق چین" خوانده‌اند.


تنش میان چین و ویتنام در حالی افزایش یافته که فیلیپین هم یک قایق ماهیگیری چینی را همراه با یازده خدمه آن توقیف کرده است. این اقدام فیلیپین در یک منطقه دیگر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین روی داد.


وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای گفت: قایق چینی در حال حمل "مقادیر زیادی از گونه‌های ماهی در معرض انقراض" بود و دلیل توقیف آن "اجرای قوانین دریایی و حفظ حقوق فیلیپین" بوده است.


وزارت امور خارجه چین در واکنش، این اقدام فیلیپین را "تحریک‌آمیز" خواند و خواهان آزادی فوری خدمه این قایق شد. خدمه چینی به یک بندر فیلیپین منتقل شده‌اند.


فیلیپین، مالزی، برونئی، تایوان، چین و ویتنام مدعی حاکمیت بر بخش‌هایی از دریای جنوبی چین هستند. این منطقه از مسیرهای مهم کشتی‌رانی به شمار می‌رود و گفته می‌شود که سرشار از منابع طبیعی است./1421/1409/ح

ارسال نظرات