۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۷۴۳۹

بریتانیا پیش تاز در تغییر چینش سیاسی

خبرگزاری رسا ـ در صورتی که حزب استقلال بریتانیا بتواند بیشترین آرا را به دست آورد، برای نخستین بار در یک قرن گذشته این پیروزی از دست دو حزب محافظه‌کار و کارگر خارج می شود.
نايجل فاراژ رهبر حزب استقلال بريتانيا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: شمارش آرا در بریتانیا نشان می دهد که حزب استقلال بریتانیا (UKIP) با کسب بیش از 27 درصد از آرا در صدر جدول انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در بریتانیا قرار گرفته است.


البته هنوز نتایج نهایی رای گیری ایرلند شمالی مشخص نشده اما نایجل فاراژ، رهبر این حزب مدعی شده که یوکیپ در کل بریتانیا پیروز شده است.


در صورتی که این حزب بتواند بیشترین آرا را به دست آورد، برای نخستین بار در یک قرن گذشته این پیروزی از دست دو حزب محافظه‌کار و کارگر خارج می شود و برای نخستین بار است که حزبی که هیچ نماینده ای در پارلمان بریتانیا ندارد، توانسته است به چنین پیروزی‌ای دست یابد.


در اسکاتلند حزب استقلال بریتانیا توانسته برای نخستین بار یک کرسی را به دست آورد و دو حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند نیز هر کدام دو کرسی و محافظه کاران یک کرسی را در اختیار گرفتند.


نتیجه شمارش آرا تاکنون نشان از پیروزی حزب استقلال با 27.5 درصد از آرا و به دست آوردن 24 کرسی پارلمان اتحادیه اروپا دارد که نسبت به دوره پیش یازده کرسی افزایش یافته است.


حزب کارگر بیش از 25 درصد از آرا و 20 کرسی و حزب محافظه کار کمی کمتر از 24 درصد از آرا و 19 کرسی به دست آورده اند.


با این تفاوت که حزب کارگر نسبت به انتخابات دوره پیش در سال 2009 هفت کرسی بیشتر به دست آورده و حزب محافظه کار هفت کرسی از دست داده است.


حزب لیبرال دمکرات که در دولت حضور دارد با کمی کمتر از 7 درصد از آرا در رده ششم و پس از حزب سبز (3 کرسی) و حزب ملی اسکاتلند (2 کرسی) قرار گرفته و فقط توانسته است یکی از 10 کرسی‌‌ای که در اختیار داشتند را حفظ کند.


قرار است نتیجه کامل شمارش آرا در ایرلند شمالی نیز امروز (دوشنبه، 26 مه) اعلام شود.


نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال بریتانیا گفته است: حزب او در انتخابات عمومی سال آینده بریتانیا یک بازیگر جدی خواهد بود که برای اولین بار اقبال کسب کرسی در مجلس عوام پارلمان این کشور را خواهد داشت.


در انتخابات شوراهای محلی که همزمان با انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد، حزب کارگر، حزب اصلی مخالف، نیز در حال افزایش کرسی های خود در شوراهای محلی است و احزاب حاکم محافظه کار و لیبرال دموکرات تا کنون صدها کرسی از دست داده اند.


موفقیت حزب استقلال بریتانیا در مناطق مختلف، از جمله اسکس (در شرق انگلستان) و رادرام (در شمال)، سبب آن شد که حزب کارگر نتواند در حدی که انتظار داشت در شوراهای محلی کرسی کسب کند.

 

با این حال، حزب کارگر گفته است که تا کنون در بسیاری از مناطق حساس پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و انتظار دارد که با کسب اعتماد مردم نسبت به سیاستهای خود حزب محافظه کار (حزب اصلی ائتلاف حاکم کنونی) را در انتخابات عمومی سال آینده شکست دهد.


تاکنون حزب کارگر در مناطق شمال شرقی و شمال غربی انگلستان و لندن سهم خود از آرا را نسبت به دوره پیش به طرز قابل ملاحظه ای افزایش داده است.


این در حالی است که حزب استقلال در مناطق شرقی مرکزی سهم بیشتری داشته است./1421/1409/ح

ارسال نظرات