۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۲۱۰۰۶۷
مشاور عالی فرمانده کل سپاه:

علایق و سلایق سیاسی بر فرهنگ سایه انداخته است/ حمله داعش به اتحاد مردم عراق منجر شد

خبرگزاری رسا ـ مشاور عالی فرمانده کل سپاه با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگی اقدامات جبهه‌ای، قرارگاهی و هم‌افزایی می‌طلبند، گفت: متأسفانه خیلی‌ها جنگ نرم و رخنه فرهنگی را قبول ندارند، در دوره‌های مختلف در عرصه فرهنگ کوتاهی و غفلت شده است.
سردار علي محمد نائيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سردار علی محمد نائینی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه عصر بیست و هشتم خرداد ماه سال 93 در همایش بررسی دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری که از سوی سازمان بسیج اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی 15خرداد استان قم برگزار شد، به بررسی اهمیت و جایگاه فرهنگ پرداخت.

وی گفت: منبع اصلی قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران قدرت نرم است که بستگی به عناصر فرهنگی دارد، عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نیز فرهنگ بود.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه، عاشورا و باور اساسی مردم را عامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: در مقابله با فتنه‌های مختلف همانند فتنه 88 نیز فرهنگ بود که به کمک مردم ما آمد.

برخی معتقدند که اقتصاد مهم‌تر از فرهنگ است

وی گفتمان‌های لیبرالیستی، ناسیونالیستی، مارکسیستی و اسلامی را از گفتمان‌های رایج در زمینه فرهنگ برشمرد و اظهار داشت: گفتمان لیبرالیستی ارزش‌های فرهنگی را شخصی دانسته و ارزش‌های عمومی مشترکی برای آن قائل نیست.

وی افزود: این گفتمان معتقد است که باورها در طول تاریخ دچار تغییر می‌شوند، همانند سخنان افرادی امثال سروش می‌زدند.

سردار نائینی درباره دیدگاه مارکسیستی نیز اظهار داشت: این گفتمان معتقد است که اقتصاد جامعه از تکامل شرایط مادی بشر پدید می‌‌آید، از این‌رو به سبب تحول در اقتصاد در سایر حوزه‌های اجتماعی نیز تحول ایجاد خواهد شد، افرادی معتقد بودند که بدون توسعه اقتصادی رشد فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: در چارچوب این نظریه فرهنگ شامل ارزش‌ها، نظریه سیاسی، بازتاب نظام تولیدی و ساخت اقتصادی جامعه است، حتی می‌گویند شعار سال نیز به سبب اهمیت اقتصاد بیان شده و فرهنگ نقش پیوست را دارد.

گفتمان اسلامی معتقد است که فرهنگ باید در تمام شؤونات جامعه حفظ شود

مشاور عالی فرمانده کل سپاه با بیان این‌که فرهنگ نقش بسیار جدی در عرصه اقتصادی دارد و اهداف اقتصادی در چگونگی حفظ مسائل فرهنگی بسیار مهم است، بیان داشت: گفتمان ناسیونالیستی زمانی شکل می‌گیرد که کشورهای غربی نتوانند لیبرالیست را توسعه دهند، در این صورت به ارزش‌ها ملی‌ روی می‌روند.

وی یادآور شد: البته ارزش‌ها ملی در برابر ارزش‌های اسلامی نیست، ولی گاهی افراد این ارزش‌ها را روبرو هم قرار می‌دهند و برای مقابله با دین و شریعت ارزش‌ها ملی را بیان می‌کنند، همانند نگاه جریان انحرافی.

سردار نائینی افزود: البته دنیای غرب نیز در راستای دین‌زدایی و مقابله با فرهنگ ناب و بیداری اسلامی از این روش استفاده کرد، همچنین زمانی که غرب بخواهد اسلام‌گراها فضا را در دست نگیرند، به سراغ ملی گراها می‌رود.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه، گفتمان اسلامی را یک گفتمان ناب دانست و اظهار داشت: این گفتمان معتقد است که ارزش‌های فرهنگی در تمام شؤون جامعه باید حاکمیت داشته و رسالت همه انبیا تحول فرهنگی است.

عناصر فرهنگی عامل هویت و چسبندگی عناصر دیگر در جامعه است

وی ادامه داد: این گفتمان اعتقاد دارد که فرهنگ آسیب پذیر بوده و نیاز به مراقبت دارد، باید برای جلوگیری از نفوذ گفتمان‌ها دیگر با آن‌ها مقابله به مثل کرد.

سردار نائینی با بیان این‌که باید روی قدرت فرهنگی سرمایه گذاری کرد، گفت: در برابر تخریب فرهنگی نمی‌توان بی اهمیت بود، کار اصلی در مقابله با تهاجم فرهنگی نیز تولید محصولات  فرهنگی مناسب است، راه مقابله با ابزارهای ارتباطی جدید، بومی کردن این ابزارها است، نمی‌شود عرصه فرهنگ را رها کرد.

وی با اشاره به سخنان امام راحل درباره فرهنگ، اظهار داشت: رهبری فرمودند «رشد و توسعه اقتصادی بدون توجه به فرهنگ نه ممکن است و نه به درد می‌خورد»؛ گفتمان اسلامی بر این باور است که تلاش برای حاکمیت اعتقادی، اخلاقی و احکام اسلامی در نگرش، رفتار و عملکرد مردم باید از سوی مسؤولان در تمام عرصه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه مجموع باورها، اعتقادات، هنجارها و دیگر مسائل را تعریف فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد: عناصر فرهنگی عامل هویت و چسبندگی عناصر دیگر در جامعه هستند، آمریکایی‌ها نیز دغدغه فرهنگی دارند.

وی تأکید کرد: دغدغه‌های فرهنگ مقام معظم رهبری، جدی گرفتن مسأله فرهنگ، حساس بودن نسبت به آن و صیانت عرصه فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی، نفوذ و رخنه با روحیه جهادی است.

بیشترین غفلت ما در عرصه فرهنگی بوده است

سردار نائینی، گفت: در عرصه فرهنگی نیز نفوذ، انحراف و رخنه داریم، افرادی با تفکر روشنفکری و لیبرالیستی در اتاق‌های فکر نظام در گروه‌های مختلف حضور داشته و دارند که با جهت و خط دهی نمی‌گذارند مسیر اصلی طی شود، افرادی را داریم که متدین هستند، ولی نوع نگاه به عرصه فرهنگی تفکر روشنفکری است.

وی ادامه داد: تحول فرهنگی در راستای اقتدار فرهنگی، اسلامی کردن فرهنگ، حاکمیت بخشیدن به فرهنگ اسلامی در تمام عرصه‌های جامعه و اداره کشور از دیگر دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه با بیان این‌که در مسائل زیادی کوتاهی و غفلت کردیم، بیان داشت: بیشترین غفلت ما در عرصه فرهنگی است، در حوزه فرهنگ و اقتصاد مشکلات اساسی داریم، در عرصه تربیت افراد فرهنگی کار لازم را نکردیم.

وی افزود: فرهنگ سازی برای حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی، مقابله هوشمندانه و خردمندانه با فرهنگ و سبک زندگی غربی، تبیین، تدوین و محقق ساختن سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در تمام زوایای زندگی اجتماعی و فردی، اصلاح و ارتقای سطح فرهنگ عمومی و فرهنگ سازی برای تحقق راهبردهای اساسی نظام از دیگر دغدغه‌های فرهنگی رهبری است.

سند مهندسی فرهنگی تدوین شده است

سردار نائینی با اشاره به تدوین سند مهندسی فرهنگی اظهار داشت: این سند هنوز به بخش‌های مختلف کشور ابلاغ نشده است، در این سند نقشه دقیق ارتباط دستگاه‌های مختلف فرهنگی بیان شده است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی فرهنگ، بودجه و امکانات زیاد است، ولی نقش هر یک از آن‌ها به صورت کامل تعریف نشده که سند مهندسی فرهنگی این کار را انجام داده است.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه ایجاد آرامش، استحکام و انسجام در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، استفاده از نیروی انسانی مؤمن و انقلابی در عرصه فرهنگ، تحول در علوم انسانی، خبرگی در کار فرهنگی، پرهیز از بی‌برنامگی و روز‌مرگی، انفعال از برخورد غیر حکیمانه به صورت تعجیلی و شتابزده، سیاست زدگی در عرصه فرهنگ و پرداختن توأمان به کارهای سلبی و ایجابی را از دیگر دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ برشمرد.

وی ادامه داد: متأسفانه علایق سیاسی مدیران مختلف به عرصه فرهنگی چتر انداخته و آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سردار نائینی در ادامه سخنان خود به نقش مخرب برنامه‌های ماهواره‌ای در زندگی افراد اشاره کرد و گفت: 5 هزار سیگنال ماهوار‌ه‌ای در کشور دریافت می‌شود که 2200تای آن‌ها غیر تکراری هستند، از این تعداد 147 شبکه فارسی زبان وجود دارد که سال گذشته 43 شبکه فارسی زبان جدید ایجاد شد.

وی افزود: متوسط دریافت ماهواره در ایران اسلامی 44 درصد است که بیش از 75 درصد به شبکه‌های اجتماعی گرایش دارند، البته میزان استفاده از تجهیزات ماهواره به معنای میزان گرایش افراد نیست، چرا که در حدود 18 درصد جغرافیایی ایران شبکه‌های داخلی دریافت نمی‌شود و از این تجهیزات برای دریافت برنامه‌های داخلی استفاده می‌شود.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه، نتیجه دگرگونی فرهنگی را دگرگونی انقلابی افراد خواند و اظهار داشت: تغییرات فرهنگی زمینه تحولات سیاسی می‌شود، فتنه 88 براندازی نرم بود.

وی روبه ضعف نهادن استحکام و اقتدار نهاد خانواده را از مهم‌ترین آثار تخریبی ماهواره‌ها دانست و اظهار داشت: سیستم اصلی مهندسی فرهنگ خانواده است، امروز نیز خانواده هدف اصلی دشمن است، متأسفانه خانواده‌ها تحت تأثیر ابزارهای ارتباطی فرو می‌ریزند.

رهبر معظم انقلاب اقدامات جبهه‌ای، قرارگاهی و هم‌افزایی در عرصه فرهنگ می‌طلبند

سردار نائینی تأکید کرد: ضعف‌های اساسی در مدیریت فرهنگی داریم، سبک و فرهنگ اسلامی ایران باید تبیین شود، نقش مردم را در عرصه فرهنگی تعریف نکردیم، باید از فعالان فرهنگی جامعه استفاده کرد.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگی اقدامات جبهه‌ای، قرارگاهی و هم‌افزایی می‌طلبند، متأسفانه خیلی‌ها جنگ نرم و رخنه فرهنگی را قبول ندارند، در دوره‌های مختلف در عرصه فرهنگ کوتاهی و غفلت شده است.

مشاور عالی فرمانده سپاه ضعف در تولید انبوه و توزیع صنایع فرهنگی را از دیگر مشکلات کشور در عرصه فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد: در تولید رسانه‌ای مشکل داریم، وقتی آقای احمدی نژاد 1500 میلیارد تومان در سفرهای استانی برای توسعه فرهنگی اختصاص دادند، بیشتر آن‌ها به توسعه کاربردهای فرهنگی همانند افتتاح سینما، پارک و دیگر مسائل مصرف شد، رهبری تذکر دادند که توسعه کاربردهای فرهنگی مشکلی را حل نمی‌کند.

وی بیان داشت: پس از آن کار گروهی تشکیل شد که 32 محور را ابلاغ کرد ولی هیچ یک در دستور کار قرار نگرفت، دولت‌های باید پای کار بیایند.

داعش یک گروه تکفیری آمریکایی است

سردار نائینی در ادامه سخنان خود به تحولات عراق اشاره کرد و حمله داعش به این کشور را استراتژی آمریکا برای برانگیختن تعصبات قومی و نژادی دانست و بیان داشت: این حرکت، فتنه و بحران جدید توانی ائتلاف نیروهای باقی مانده از رژیم بعثی با عرب‌ها سنی و کردهای شمال عراق که نسبت به دولت مالکی واگرای داشتند، صورت گرفت.

وی افزود: ترکیه، قطر و عربستان نیز کمک‌های مالی داعش را فراهم می‌کند، این گروه تکفیری پس از شکست در انتخابات سوریه، افغانستان، لبنان و عراق به این کشور حمله کرد، البته دولت عراق نیز برآورد درستی نداشت، چرا که فکر می‌کرد این افراد تنها 2 تا 5 هزار نیروی انسانی بدون تجهیزات هستند، در حالی که 45 هزار نیروی انسانی آموزش دیده هستند.

مشاور عالی فرمانده سپاه با تأکید بر حفظ وحدت مردم عراق، گفت: البته این فتنه برکات زیادی دارد، چرا که سبب تشکیل بسیج اجتماعی، هم‌گرایی بیشتر مردم و تشکیل ارتش جدید عراق شد.

وی در پایان افزود: گروه تروریستی داعش توانایی استقرار در یک جا را ندارد، بلکه با رعب و وحشت وارد می‌شود و سپس محل را ترک می‌کند، داعش یک گروه غیر مذهبی، تکفیری آمریکایی و آلت دستی سعودی‌ها است، عربستان سعودی 12 میلیون بشکه نفت می‌فروشد که 8 میلیون آن را هزینه این‌گونه مسائل می‌کند./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات