۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۱۱۱۷۹

توضیح تولیت آستانه مقدسه درباره عدم برگزاری جلسه تفسیر آیت الله مکارم شیرازی

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دلیل عدم حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی در برنامه تفسیر قرآن کریم حرم کریمه اهل بیت(ع) را توصیه پزشکان اعلام کرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد سعيدي توليت آستانه کريمه اهل بيت(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) در نخستین روز ماه مبارک رمضان در سخنرانی حرم بانوی کرامت که پس از نماز ظهر و عصر با حضور زائران برگزار شد، به تفسیر حدیث هدایا پرداخت.

وی گفت: حدیث هدایا در کتاب مواعظ الادبیه به تألیف آیت‌الله مشکینی(ره) بیان شده است که آیت‌الله میانجی نیز شرحی به آن افزوده‌اند.

امام جمعه قم موضوع حدیث هدایا را فراهم آوردن هدایا برای سفر آخرت و قیامت دانست و اظهار داشت: هر انسانی سفر حتمی قیامت را خواهد داشت که این سفر با جدا شدن روح از بدن آغاز شده و با رفتن مؤمنان به بهشت و اهل جهنم به جهنم پایان می‌یابد.

وی افزود: در این حدیث می‌آموزیم برای سفر قیامت چه کارهای باید انجام داده و چه هدایایی را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به فرازهایی از حدیث هدایا بیان داشت: در حدیث هدایا به فراهم شدن 10 هدیه برای سفر آخرت تأکید شده است که از جمله می‌توان به حق خدا، پیامبر(ص)، حضرت جبرئیل و عزرائیل اشاره کرد.

وی تصریح کرد: یکی از هدایای سفر آخرت مربوط به حضرت عزرائیل است، نبی‌اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند «یکی از هدیه‌های حضرت عزرائیل راضی کردن حق‌داران است»، جلب رضایت حق‌داران مرگ را بر فرد آسان می‌کند.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به این‌که پنجاه و یک حق در رساله حقوق امام سجاد(ع) بیان شده است، اظهار داشت: امام(ع) می‌فرمایند «نخستین حق حق خداوند متعال است و آخرین حق حق اقلیت‌های مذهبی(اهل ذمه) است».

وی یادآور شد: اهل‌بیت(ع) نیز بر رعایت حق اهل ذمه تأکید داشتند، پرداخت حق حق‌داران بهشت را برای فرد تضمین می‌کند.

امام جمعه قم با بیان این‌که خدا، پیامبر(ص)، قرآن، والدین، فرزندان، همسر، همسایگان برگردن فرد حق دارند، تأکید کرد: افراد همان‌گونه که برای امور دنیوی فرزندان خود تلاش می‌کنند باید برای آخرت آن‌ها نیز تلاش کرده و حقوق آن‌ها را رعایت کنند که متأسفانه حقوق همسایگان، همسر و فرزندان از سوی افراد فراموش شده و باید در آخرت پاسخگو باشند.

وی افزود: فرد حتی بر گردن خود نیز حق داشته و باید از خود محافظت کند؛ اعضا و جوارح ما نیز حق داشته و فرد باید آن‌ها را ادا کند، حق زیبایی حفظ عفاف و حجاب است ، حقوق اعضا و جوارح نیز با انجام واجبات و ترک محرمات ادا می‌شود.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) در ادامه سخنان خود ماه رمضان را ماه ضیافت الهی برای همگان دانست و گفت: روزه گرفتن یکی از ضیافت‌های این ماه مبارک به شمار می‌رود، مردم در این ماه نباید فقرا را فراموش کنند.

وی افزود: خوشبختانه مردم ما در امنیت کامل هستند در حالی که مردم مظلوم عراق، سوریه، بحرین، افغانستان، میانمار، فلسطین و بحرین زیر ظلم استکبار هستند؛ برای نمونه صدها نفر از مردم مظلوم فلسطین به بهانه‌ای واهی از سوی رژیم صهیونیستی به اسارت گرفته و عده‌ زیادی نیز مجروح و شهید شدند، باید برای مسلمانان دعا کرده و از هیچ کمکی برای آن‌ها دریغ نکرد.

امام جمعه قم در پایان سخنان خود عدم حضور حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در درس تفسیر امسال را توصیه پزشکان دانست و گفت: به سبب عارضه ای که در پای این مرجع تقلید به وجود آمده است پزشکان ایشان را از اقامه نماز به صورت ایستاده منع کرده‌اند، از این‌رو ما از اقامه نماز جماعت و درس تفسیر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی محروم شدیم./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات