۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۲۱۲۶۵۴
سفیر سابق ایران در عراق مطرح کرد؛

مثلث آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب؛ حامیان اصلی گروه های تروریستی عراق

خبرگزاری رسا ـ کاظمی قمی با اشاره به اهداف و پیامدهای عملیات های تروریستی در عراق، گفت: افزون بر جبهه داخلی عراق، در جبهه خارجی مثلث آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب به همراهی ترکیه حامی جریان های تروریستی هستند.
عراق کاظمي قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق، در نشست تحلیلی «عراق؛ بحران حاضر و چشم انداز آینده» که در مؤسسه فرهنگی قدس مشهد برگزار شد، با اشاره به تحولات جاری در عراق و پیامد این تحولات، گفت: دایره آثار آن چه امروز در عراق در حال وقوع است، از عراق فراتر رفته و بر محیط امنیتی منطقه، از جمله جمهوری اسلامی ایران اثرگذار خواهد بود.

 

وی افزود: آن چه امروز در تحولات جاری عراق نمود وسیع و گسترده ای دارد، تهاجم عده ای به نام داعش است ـ که از شمال غرب عراق شروع شد ـ و هدفی که از این تهاجم نظامی دنبال می شد، حرکت به سوی پایتخت عراق در آستانه تشکیل پارلمان و دولت جدید بود.

 

جایگاه پارلمان در نظام سیاسی عراق

کاظمی با اشاره به جایگاه برجسته پارلمان در نظام سیاسی عراق، خاطرنشان کرد: پارلمان در نظام سیاسی عراق تنها نقش تشکیل دولت را ندارد، بلکه انتخاب تمام مسؤولیت های حکومتی با تصویب پارلمان صورت می گیرد؛ از این رو تلاش گروه داعش بر این بود که به سوی بغداد حرکت کند و یکی از اهداف آنان سرنگونی دولت و تشکیل دولت جدید بود.

 

سفیر سابق ایران در عراق تصریح کرد: برای بررسی تحولات جاری عراق می بایست به بررسی انگیزه ها و اهداف این هجوم پرداخت و این که در پس حرکت های نظامی داعش، دیگران چه اهدافی را دنبال می کنند.

 

وی با بیان این که جریان داعش به عنوان لبه جلویی این حرکت یا جبهه محسوب می شود، اظهار کرد: حقیقت این است که چهار جریان مشخص «بازماندگان بعثی»، «فرقه نقشبندیه»، «جریانات تروریستی» و «ارتجاع عرب» به صورت مشخص این تهاجم را هدایت و حمایت می کنند.

 

کاظمی قمی زمان تجهیز و فراهم شدن مقدمات حمله نظامی گروه داعش را قبل از انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد و افزود: پس از عدم توفیق جریان های تروریستی در سوریه، پتانسیل قابل توجهی به سمت عراق جاری شد و اقداماتی نظیر گرفتن الانبار و فلوجه صورت گرفت. جریان های تروریستی با هدفی مشخص در آستانه شکل گیری دولت، عراق را مورد تهاجم قرار دادند؛ البته زمان هجوم به عراق در اجتماع گروه های تروریستی در اردن با حضور برخی از چهره های بعضا عراقی مشخص شد.

 

علت هجوم به شمال غرب عراق

وی در ادامه به علت انتخاب منطقه شمال غرب عراق برای هجوم گروه های تروریستی اشاره و اضافه کرد: حوزه شمال غرب عراق بیشترین بافت جمعیت از برادران اهل سنت را داراست؛ این بدین مفهوم نیست که داعش نماینده اهل سنت است، اگر چه داعش یارگیری خود را از داخل این بافت دارد. یکی دیگر از علت هایی که منطقه شمال غرب انتخاب شد همجواری با کشورهایی نظیر اردن، سعودی و... بود.

 

وی ادامه داد: البته سوریه مرزهای تثبیت شده ای ندارد؛ بنابراین علت انتخاب این منطقه برای هجوم مسائل ژئوپولتیکی منطقه و ارتباط با کشورهای حامی تروریسم بود.

 

سفیر سابق ایران در عراق سپس به تبیین نوع عملیات، اهدف و ویژگی های این هجوم پرداخت و گفت: یکی از اهداف گرفتن سامرا و مورد تعدی قرار دادن حرمین امامین عسکریین(ع) بود، با این هدف که با شعله ور کردن احساسات شیعه، فتنه مذهبی و جنگ داخلی را برانگیخته کنند. عامل دوم تهدید بغداد با هدف سرنگونی دولت و عامل سوم نیز کشتار مردم با هدف نشان دادن چهره زشت و ناپسندی از مسلمانان و اسلام و سپس انجام عملیات های رسانه ای قوی بود.

 

پیامدهای عملیات های تروریستی در عراق

وی در خصوص پیامد این عملیات بیان کرد: بحث «تجزیه عراق» از جمله پیامدهایی که در این هجوم دنبال می شد، لذا مشاهده کردیم که نخست وزیر اسرائیل پس از این هجوم می گوید «عراق در آستانه تجزیه قرار گرفته است» و از شعار استقلال خواهی کردستان حمایت می کند.

 

وی ادامه داد: دومین پیامد «درخواست از معارضان سوری برای مخالفت با داعش توسط آمریکا» بود؛ بلافاصله آمریکایی ها با رهبران معارض سوری در عربستان دیدار کردند و رییس جمهور آمریکا گفت «به معارضان سوری کمک می کنیم». در این دیدار از معارضان سوری درخواست شد تا وارد فاز مقابله با داعش شوند و این مسأله را از سوریه شروع کنند و به نوعی سوریه نیز در این مسأله درگیر شود.

 

کاظمی قمی سومین پیامد را «برگزاری رفراندوم در کردستان» برشمرد و تصریح کرد: پس این اقدامات تروریسی مسأله رفراندوم در کردستان برای جدایی از عراق و همچنین الحاق کرکوک به کردستان مطرح شد.

 

وی خاطرنشان کرد: پیامد چهارم و پنجم «فشار بر دولت نوری مالکی و شکل گیری دولت وحدت ملی» و «ریخته شدن قبح رابطه اسرائیل با عراق» بود. بنابراین ملاحظه می شود که اقدامات شکل گرفته در عراق خارج از فضای یک گروه خاص است. داعش نماینده اهل سنت و یا جریان مبارز سیاسی با مشی مسلحانه نیست، بلکه یک جریان تروریستی خالص است.

 

حامیان جریان های تروریستی

سفیر سابق ایران در عراق با طرح این پرسش که چه جبهه ای این جریان تروریستی خالص را حمایت می کند، پاسخ داد: افزون بر جبهه داخلی عراق، در جبهه خارجی مثلث آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب به همراهی ترکیه حامی هستند؛ البته رقابت اسلام ترکیه ای(اخوانی) و اسلام تکفیری(وهابی) بسیار جدی است.

 

وی با اشاره به این که جریان «ارتجاع عرب» از شکل گیری عراق جدید بر پایه دموکراسی نگران است، در خصوص انگیزه آنان برای مقابله با عراق جدید ،گفت: اگر عراق با شیوه مردم سالاری ـ که الگوی آن جمهوری اسلامی است ـ بتواند شکل گرفته و تثبیت شود؛ آثارش بر کشورهای فاقد دموکراسی خطرناک است.

 

کاظمی قمی در ادامه اشاره کرد: دومین انگیزه «مقابله با تشیع» است، چرا که در بافت جمعیتی عراق، نزدیک به 65 درصد از مردم شیعه هستند و این برایشان ناخوشایند است. انگیزه سوم ارتجاع عرب «مقابله با اتحاد ایران و عراق» است. اتحاد ایران و عراق می تواند قدرتی بسیار بزرگی را ایجاد کند؛ اگر چه جمهوری اسلامی قدرت بی بدیلی برای امت اسلامی است.

 

اهداف آمریکا و اسرائیل از حمایت گروه های تروریستی

وی به هدف ضلع دوم مثلث(اسرائیل) برای حمایت از تجزیه عراق اشاره و با بیان این که صهیونیسم سیاست ایجاد شکاف، تجزیه و درگیری بین کشورهای اسلامی ار دنبال می کند، اظهار کرد: علت حمایت آمریکا(به عنوان ضلع سوم) شکست و ناکامی در عراق بود؛ البته شکست آن ها فقط در عراق نبود، بلکه از ایران شروع و در سوریه، لبنان، افغانستان و... ادامه یافت.

 

وی با طرح این پرسش که آمریکا در عراق متحمل چه شکستی شد، پاسخ داد: آمریکایی ها ـ که حتی حاضر به اخذ مجوز از شورای امنیت سازمان ملل برای حمله به عراق نشدند ـ اهداف «ایجاد عراق با الگوی آمریکایی»، «ساختار دفاعی آمریکایی»، «حضور دائمی نظام در عراق» و «جلوگیری از رابطه اورگانیک عراق و ایران» را دنبال می کردند. شکست آن ها زمانی تحقق یافت که آمریکایی ها به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند.

 

سفیر سابق ایران ادامه داد: علت این امر بی توجهی آمریکایی ها به هنجارهای جامعه عراق و وجود فضای بی اعتماد در بین رهبران عراقی نسبت به آمریکا بود.

 

اجزای جبهه داخلی حامی تروریسم

وی در ادامه به تشریح انگیزه جبهه داخلی حامی تروریسم(داعش) پرداخت و با بیان این که جبهه داخلی متشکل از فرقه نقش بندیه، مجموعه جنبش مجاهدان و بازماندگان بعثی است، در خصوص ویژگی های بعثی ها گفت: بعثی ها دارای ویژگی هایی «تجربه حکومت داری و انگیزه بازگشت به حکومت»، «عدم مشکل با کشورهای ارتجاع عرب»، «عدم مشکل ایدئولژیک با آمریکا و اسرائیل»، «ضدیت با جمهوری اسلامی و شیعیان» و «برخورداری از توانمندی عملیاتی، اطلاعاتی، امنیتی و ...» هستند.

 

کاظمی قمی پدیده «اشغال گری» و «وجود جریانات بعثی» را به عنوان دو عامل ترویج پدیده تروریسم در منطقه دانست و پیرامون نقش آمریکا در شکل گیری تروریسم در عراق، یادآور شد: نقش آمریکا در این مسأله «خلق کردن جوخه های مرگ»، «ایجاد شرکت های امنیتی مثل بلک واتر» و «عدم اجازه شکل گیری ارتش ملی و حرفه ای عراق» است.

 

وی خاطرنشان کرد: سناریوی آمریکا، ایجاد آشوب در منطقه، جنگ شیعی و درون مذهبی و ناآرامی 10 ساله در منطقه است./930/پ201/ج

ارسال نظرات