۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۲۱۲۸۵۵
نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری:

درمان معضل بدحجابی نیازمند انقلاب فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری درمان معضل بدحجابی را نیازمند انقلاب فرهنگی و اقدام همه جانبه دانست.
عليرضا اسلاميان

حجت الاسلام والمسلمین علی رضا اسلامیان، نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، در پاسخ به این که بهترین راهکار برای از میان بردن ضد ارزش های اسلامی پیرامون مسأله حجاب در شبکه‌های مجازی چیست؟ گفت: برای پیشگیری از این آسیب‌های اجتماعی هم حکومت و هم ملت باید وارد عمل شوند.

 

وی افزود: وظیفه حکومت و مجلس این است که در این راستا قوانینی را تصویب کند و دولت هم آن را اجرا کرده و کارشناسان این فن به هر نحوی که شده جلوی ورود این موارد را بگیرند یعنی حل این مشکل، کنترل قانونی و حمایتی عظیم را از سوی دولتمردان می‌طلبد و باید جلوی این فرهنگ تهاجمی گرفته شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان تصریح کرد: علم انسان که توانسته فرهنگ های گوناگون را از نقاط مختلف جهان به جوامع انسانی منتقل کند، می‌تواند راهی را هم پیدا کند که جلوی ورود فرهنگ های بیگانه را بگیرد و این مسأله تنها به دست حکومت انجام می‌شود.

 

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری به وظیفه ملت اشاره کرد و گفت: از سویی خانواده‌ها باید کنترل بهتر و بیشتر بر روی این فضاهای مجازی که فرزندانشان به راحتی از آن ها استفاده می‌کنند، داشته باشند و از سوی دیگر نیز مردم جامعه و هر کسی در هر صنفی که هست و به هر صورتی که با این معضل در تماس است باید اقدام کند و جلوی تهیه و توزیع پوشاک‌های نابهنجار را بگیرد و همه مردم به حکم امر به معروف و نهی از منکر به هر نحوی که می‌توانند انزجار و تنفر خود را نسبت به این مسأله ابراز کنند.

 

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: در مورد درمان معضل گسترش بی‌حجابی در فضای مجازی باید جنبه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی این مسأله مطرح شود و کارشناسان هر فن نظرات تخصصی خود را بیان کنند و یک انقلاب فرهنگی و اقدام همه جانبه لازم است که این معضل از بین برود.

 

وی در ادامه به آیه 31 سوره نور «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ ...؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست» اشاره و عنوان کرد:‌ در این آیه مشخص است که حجاب برای همه زنان واجب شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان با بیان این که رفتارهای انسان زاییده دو فاکتور اصلی فردی یا به عبارتی همان فطرت انسانی و اجتماعی است، افزود: مسأله حجاب یک پدیده و رفتار انسانی است که هم منشأ فطری و هم اجتماعی دارد؛ از جهت فردی انسان میل به پوشش و حجاب دارد که در کتاب «حجاب» آیت‌الله مطهری اشارات زیبایی به این مسأله شده است، به این مضمون که پیش از اسلام در همه جوامع انسانی پوشش وجود داشته است و در جامعه ایران همچون همه جوامع انسانی این مسأله در فطرت قرار داده شده است، پس مشکل بی‌حجابی از این جهت نیست.

 

این نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما مورد دوم اجتماعی بودن آن است؛ انسان بیشتر رفتارهای خود را در اثر تعامل با اجتماع به دست می‌آورد و مسأله بی‌حجابی و بدحجابی هم یک آسیب اجتماعی است.

 

این مقام مسؤول با یادآوری این که نخستین اجتماع انسانی برای هر فردی خانواده او است، گفت: دختری که در خانواده با حجاب رشد کرده احتمال این که مبتلا به بدحجابی شود خیلی کمتر است، هر چند متأسفانه این احتمال صفر نیست و فقط درصد کمتری دارد.

 

وی تصریح کرد: اجتماع دوم هم که محیط های آموزشی و مدرسه است و خوشبختانه پس از انقلاب روش های قابل توجهی برای محجبه کردن دختران اعمال شده است که هر چند کافی نیست اما قابل ستایش و تقدیر است.

 

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: پس ریشه این مشکل در داخل محیط های آموزشی هم نیست، هرچند نمونه‌هایی در برخی از مدارس ایران متأسفانه مشاهده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: جامعه دیگری که دختران ایرانی با آن مواجه هستند خارج از محیط خانواده و مدرسه بلکه در داخل اجتماع است؛ امروز در کوچه و خیابان‌های ایران همه نوع حجابی قابل مشاهده است، به عنوان نمونه چادری که محکم گرفته شده است یا این که چادر هست اما زیر چادر کاملاً پیدا است و یا مانتوهای بسیار بلند و پوشیده و یا مانتوهایی نامناسب از همه نوعی در جامعه ایران مشاهده می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان اضافه کرد: اگر به وجدان خودمان رجوع کنیم مشاهده می‌کنیم که ملت ایران این وضع را نمی‌پسندند و مردم اگر نگوییم همه آن ها، بیشتر مردم که این وضع را می‌بینند به نوعی ابراز تنفر می‌کنند و حتی همان افراد بدحجاب هم از حق نگذریم موقع خرید این لباس ها دنبال پوشیده‌ترین آن ها می‌گردند و به دنبال مانتو بلند و گشاد و رنگی سنگین‌تر می‌گردند و وقتی ناامید شدند از میان آن همه لباس ها یکی را انتخاب می‌کنند نه این که خواسته واقعی آن ها باشد؛ پس به طور کلی جامعه را هم نمی‌توانیم مقصر بدانیم.

 

فیلم های صداو سیما علت عمده بدحجابی ها در جامعه است

 

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری با طرح این پرسش که پس علت بدحجابی در ایران چیست؟ گفت: تنها یک راه باقی می‌ماند و آن هم وسیله ارتباط جمعی از جمله صدا و سیما و فضای مجازی است؛ صدا و سیمای ایران تلاشی ستودنی در این راستا داشته است اما متأسفانه کم‌کاری‌هایی هم انجام می‌شود، به عنوان نمونه در همه سریال‌های ایرانی به ندرت این حکم شرعی رعایت می‌شود و نهایت این که اگر خانواده مؤمنی را بخواهند به تصویر بکشند نماز خواندن خانم یا آقای خانواده را آن هم لحظه‌ای که در لحظه تشهد و پایان نماز است، نشان می‌دهند و یا خانم خانواده را با چادر اما با صورتی آرایش کرده نشان می‌دهند.

 

این مقام مسؤول ادامه داد: از اینها گذشته داستان فیلم را طوری نشان می‌دهند که خانم خانواده نصف شب از خانه بیرون می‌آید حتی وارد خیابان و جاده می‌شود یا صحنه هایی که راحت با پسر و مرد غریبه صحبت می‌کند و به کافه و رستوران می‌رود و در عین حال این‎ها در فیلم، مؤمن نشان داده می‌شوند که از همه این‎ها نتیجه می‌گیریم با این موارد قبح بی‌حجابی از بین نمی‌رود و صحبت با نامحرمان عادی می‌نمایاند.

 

وی اضافه کرد: البته وضع سریال‌ها بهتر است تا فیلم‌های سینمایی که در آن ها موها کم کم بیرون زده می‌شود، لباس ها تنگتر و از نظر اخلاقی هم حرمت زن و مرد نگه داشته نمی‌شود، به طوری که مشاجرات زن و شوهر و والدین و فرزندان که به طرز وقیحانه صورت گرفته است، نشان داده می‌شود و در پایان شوهر به خاطر علاقه بیش از حد به همسر کوتاه می‌آید یا والدین نیز تابع نفس فرزندان می‌شوند و اینها بدآموزه‌هایی است که در این فیلم ها نمایش داده می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان گفت: برنامه‌های صدا و سیمای ایران نسبت به سایر کشورها خیلی بهتر است و نکات اخلاقی گنجانده شده است اما خوب، ساخته دست بشر است و مثل تمام صنعت‌های بشری خوب و بد دارد که انسان باید خودش تشخیص خوب و بد را دهد و در مجموع صدا و سیما، گذشته از انتقادات فراوان در آن، در زمینه حجاب خوب عمل کرده است که انسان عاقل باید از خوبی‌های آن الگو و از بدی های آن اندرز بگیرد.

 

این نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: همه این موارد به عنوان فاکتوری برای بدحجابی قلمداد می‌شود و نمی‌توان خیلی خوش‌بینانه برخورد کرد و مضرات آن ها را نقد کرد و نتیجه نهایی این عوامل بدحجابی می‌شود نه بی‌حجابی که این را هم می‌توان با پشتوانه فطرت، اصالت خانوادگی، آموزش های صحیح در مدارس و البته الگو دادن صحیح از طریق صدا و سیما رفع کرد.

 

این مقام مسؤول تصریح کرد: معضل اصلی پیرامون این مسأله، خارج از ایران و از طریق ماهواره و فضای مجازی است که بدون هیچ کنترلی در دهه اخیر در بیشتر خانواده‌های ایرانی جا باز کرده است و گذشته از نکات منفی اخلاقی در زمینه مورد بحث ما هم بسیار تأثیرگذار است؛ مدل‌های لباسی را نشان می‌دهد که به هیچ وجه با فرهنگ اسلامی ایران سازگار نیست، حالا چه باید کرد؟

 

وی با بیان این که مطالبی که گفته شد تنها ذکر دردها و عوامل مؤثر در پیدایش آن ها است اما همه درد آشنا هستند، بنابراین پیدا کردن درمان مهم است، گفت: در بیماری‌های جسمی برخی عوامل پیشگیرانه برای دچار نشدن به بیماری و برخی عوامل درمانی برای از میان بردن بیماری هستند که آسیب ها و دردهای اجتماعی هم همینطور هستند و باید به پیشگیری و درمان آن ها پرداخت./9457/ت301/ب2

ارسال نظرات