۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۱۲۹۶۸
مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر:

مراکز عریض و طویل دولتی در عرصه فرهنگ عقب‌تر از نهادهای مردمی هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر با بیان این‌که یکی از مشکلات نگاه‌های افراطی نسبت به زن است، گفت: باید از نهادهای دولتی دل بکنیم، در این سال‌ها دیدیم کاری که نهادهای مردمی به سبب اعتقادات در سطح کشور انجام دادند بسیار بیشتر از کاری بود که نهادهای عریض و طویل دولتی انجام دادند.
عفاف و حجاب

نعیمه اسلام‌لو، مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی دلایل رواج بد و بی‌حجاب در کشور پرداخت و گفت: کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر تنها کشوری است که حدود مناسبی از پوشش برای آن مشخص شده است؛ یعنی لباس افراد باید مو و تن آن‌ها را بپوشاند.

وی ادامه داد: ولی وضعیت حجاب جامعه با توجه به مطلوب اعتقادی و دینی ما وضعیت نامناسبی دارد؛ یعنی پس از گذشته 34 سال از انقلاب اسلامی نه تنها نتوانستیم وضعیت حجاب را بهتر کنیم بلکه بدتر شده است.

پژوهشگر عرصه عفاف و حجاب با اشاره به روایت «کسی که حیا ندارد دین ندارد»، اظهار داشت: حیا یکی از مهم‌ترین مسائل اخلاقی به شمار می‌آید و وقتی تاریخ را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که پوشیدگی و عفاف مختص کشورهای دین‌دار و الهی نبوده و یک امر فطری به شمار می‌آید.

تلاش دشمن برای حیازدایی در سنین مختلف

وی افزود: ولی مسأله این است که دشمن برروی حیازادیی در سنین مختلف برنامه‌ریزی خوبی داشته و کارهای زیادی را انجام داده است، برای مثال برای کودکان ما شخصیت‌های همانند باربی و بتمن را طراحی کرده است، برای نوجوانان نیز رمان‌های را طراحی کرده که متأسفانه آثار منفی زیادی دارد.

اسلام‌لو ایجاد شبهات و پخش برنامه‌های مختلف ماهواره‌ای را از نقشه‌های دشمن برای حیازدایی در جوانان دانست و اظهار داشت: دشمن انرژی خود را در بحث حیازادیی گذاشته است، در حالی که ما نسبت به تبیین حیا کاری نکردیم.

وی تصریح کرد: به هر میزان دشمن قوی‌تر شده است ما انفعالی عمل کردیم، اوایل کارهای سلیقه‌ای صورت ‌گرفته و هر فردی با توجه به نظر خود حجاب را تعریف می‌کرده است، برای مثال در سال‌های 58 پوشیدن جوراب کوتاه و یا شلوار سیاه جرم به شمار می‌رفت ولی این موضوع را از کجا آورده بودند؟

افراد را درباره عفاف و حجاب اقناع فکری نکردیم

مدیر مسؤول مؤسسه خیبر با بیان این‌که کودکان ممکن است اکنون از شلوارهای لی، تنگ و حتی ساپورت استفاده کنند ولی آموزش و پرورش نتوان چیزی به آن‌ها بگوید، بیان داشت: یکی از مشکلات عدم اقناع فکری افراد درباره عفاف و حجاب است، در حالی که فلسفه عفاف و حجاب بسیار زیبا و قوی است.

وی یادآور شد: در بحث عفاف و حجاب تنها به یک سری شعار که حتی نمی‌تواند جامعه خودمان را قانع کند اکتفا کردیم؛ کم کاری، سلیقه کاری ما و قوی کار کردن دشمن سبب ایجاد چنین وضعیتی شده است.

اسلام‌لو با بیان این‌که پس از بیان منطق عفاف و حجاب باید نسبت به پوشش باید جایگزین مناسبی معرفی کنیم،‌ گفت: در مسأله مد نیز نتوانستیم مدهای خوبی بیاوریم، برای نمونه بسیاری از افراد نسبت به چادرهای آستین دار موضوع می‌گیرند چادر اسلامی نیست، ولی اصلا ثابت نمی‌کنند که چادر حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(ع) چگونه بوده و آیا چادر مثلثی اکنون همان‌گونه است.

وی افزود: رفتارهای سلیقه‌ای بدون منطق سبب شد تا عده‌ای چادرها را به قدری تنگ و کوتاه کنند که شبیه مانتو شود و عده‌ای دیگر نیز چادرهای آستین دار را غلط و کفر بپندارند؛ نداشتن جایگزین مناسب و مدیریت اشتباه از جمله نقص‌ها در بیان مدل پوشش اسلامی است.

درباره ترویج حجاب باید از نهادهای دولتی دل بکنیم

پژوهشگر عرصه عفاف و حجاب با اشاره به قانون شورای انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب اظهار داشت: نهادهای همانند ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و حتی سپاه در این‌باره کاری که باید می‌کردند نکردند و این سبب شد تا نیروی انتظامی رفتار انتظامی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته رفتار انتظامی قطعا لازم است، ولی مشکل این‌جا است که عده‌ای باید کار فرهنگی می‌کردند نکردند.

اسلام‌لو خواستار تقسیم کار مناسب در میان نهادهای فرهنگی کشور برای ترویج عفاف و حجاب شد، خاطرنشان کرد: اگر کانون‌های فکری پرورشی برای کودکان، آموزش و پرورش برای سن دانش آموز و دانشگاه برای سن جوان و آموزش عالی، ارشاد، معاونت امور بانوان در ادارات مباحث مربوط به حجاب و عفاف را بیان کرده و آسیب شناسی می‌کردند مسلما نتایج بسیار خوبی ایجاد می‌شد.

وی تأکید کرد: باید از نهادهای دولتی دل بکنیم، در این سال‌ها دیدیم کاری که نهادهای مردمی به سبب اعتقادات در سطح کشور انجام دادند بسیار بیشتر از کاری بود که نهادهای عریض و طویل دولتی انجام دادند.

متأسفانه مسأله حجاب سیاسی شده است

مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر یکی از وظایف فرهنگی نهادهای فرهنگی را مسأله حجاب دانست و خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی در این موضوع کاری نکردند، تازه به این نتیجه رسیدیم که کار را باید به مردم سپرد.

وی یادآور شد: متأسفانه مسأله حجاب سیاسی شده است، به گونه‌ای که شعار اصلی جبهه معارض در عرصه حجاب این است که جمهوری اسلامی ایران حجاب را برای بانوان اجباری کرده ولی مردم نمی‌خواهند؛ در حالی که کارکردن نهادهای مردمی خلاف آن را ثابت می‌کند، یعنی خود مردم می‌خواهند که حجاب وجود داشته باشد.

پژوهشگر عرصه عفاف و حجاب تأکید کرد: حتی اگر برگزاری یک نظرخواهی عمومی صورت می گرفت مشخص می‌شد که افراد حجاب را در جامعه می‌خواهند؛ با این حال اگر نهادهای دولتی بودجه خود را به نهادها و مؤسساتی که در عرصه حجاب تلاش کرده و موفقیت‌های فراوانی دارند اختصاص بدهند مسلما کارهای بزرگ صورت می‌گیرد.

در مسأله حجاب باید بر مردم تکیه کرد

وی افزود: امام راحل در سخنی با این مضمون فرمودند «مردم پابرهنه انقلاب و جنگ را پیروز کردند»؛ در مسأله حجاب باید تکیه ما به مردم بوده و آن‌ها را حمایت کنیم.

مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر با اشاره به این‌که دستگاه‌های دولتی از ظرفیت لازم خود استفاده نمی‌کنند، اظهار داشت: ظرفیت ما بسیار زیاد است که به درستی استفاده نمی‌شود، هر چند ممکن است که امکانات ما یک صدم امکانات دولت باشد ولی خود کلمه حق نور می‌آورد.

وی ادامه داد: حق همیشه نور دارد، در این شرایط که هیچ کاری نکردیم و دشمن با تمام توان کار می‌کند نسبت به کاری که ما نکردیم وضعیت جامعه خوب بوده و تعداد بانوان محجبه خوب است، توان وجود دارد ولی کار نکردیم، در حالی که حجاب در دنیا روز به روز در حال رشد و استقبال افراد است.

آمار بالای بی‌بند باری در کشورهای دیگر به سبب بی‌حجابی است

اسلام‌لو درباره آثار حجاب نسبت به سلامت روحی جامعه بیان داشت: مسلما میان زن و مرد جاذبه جنسی است و نشان دادن جاذبه‌های جنسی زن و مرد در جامعه مشکل ساز بوده و نشاط را از بین می‌برد، همانند دو سیم دارای برق که اگر عایق نداشته باشند در محل اتصال سبب انفجار می‌شوند.

وی افزود: آمار بالای طلاق، خانواده‌های تک ‌نفره، کودکان بی‌سرپرست، زندگی مجردی، بیماری‌ها مقاربتی در کشورهایی که هیچ اعتقادی به مسأله پوشش و حیا ندارند به سبب رعایت نکردن جاذبه‌های جنسی و بی حجابی است.

مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر تأکید کرد: اگر محل ارائه زیبایی‌های زن و مرد که باید در محل خصوصی باشد به جامعه برسد مسلما روحیه تنوع طلبی به ویژه در مردان اجازه ادامه پایداری خانواده را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: حتی سبب از بین رفتن آرامش میان زن و مرد شده و سبب می‌شود تا والدین به صورتی که در نسل‌ها گذشته شکل می‌گرفتند شکل نگیرند، ولی وقتی در جامعه محرک‌های کمی وجود داشته باشد مسلما توجه فرد به خانواده بیشتر می‌شود.

بیشترین تقاضا و مطالبه درباره حجاب از قشر حوزوی است

اسلام‌لو با اشاره به بحران بی‌حجابی در جهان که روز به روز در حال رواج است، گفت: خوشبختانه روی آوردن زنان نامسلمان به حجاب نشانگر آن است که حجاب سبب آرامش فردی و اجتماعی می‌شود.

مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر با تأکید بر این‌که بیشترین تقاضا و مطالبه از قشر حوزوی برای ترویج عفاف و حجاب است، خاطرنشان کرد: ما در طول تاریخ تفکر شیعه را از حوزه گرفتیم، از این‌رو بیشترین تأثیر را حوزه‌ها می‌توانند داشته باشند، در حالی که متأسفانه با این وجود که بیشترین تقاضا از حوزه است کاری که باید بکند را انجام نمی‌دهد.

نگاه افراطی به زن یکی از مشکلات در بحث حجاب است

وی ادامه داد: یکی از مشکلات نگاه‌های افراطی نسبت به زن است، حفظ حجاب یک کرامت و ارزش برای زن است که این روحیه به جامعه منتقل نشده است، حتی نگاهی که اسلام به بانوان دارد را به آن‌ها نگفتند.

اسلام‌لو تأکید کرد: اگر بانوان بدانند اسلام برای آن‌ها چه ارزشی قائل شده هیچ‌گاه به کارهای سخیف، بدن و تن نمایی روی نمی‌آورند و این نگاه باید از سوی حوزه‌های علمیه به جامعه منتقل شود که متأسفانه کامل منتقل نشده است، برخی نیز نسبت بحث عفاف و حجاب احساس تکلیف و دغدغه نمی‌کنند.

وی افزود: راهکار نیز این است که مشکلات را دیده و برای حل آن‌ها قدم‌ها مؤثر برداریم نه اقدامات کلیشه‌ای،‌ همچنین باید مخاطب شناسی کرده و با شناخت شبهات براساس مشکلات روز برنامه طراحی کنیم.

مدیر مسؤول مؤسسه فرهنگی هنری خیبر گفت: امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «فرزندانتان را برای عصر خود تربیت کنید»، حوزویان ما درباره حجاب کتاب‌های مختلفی را نوشتند ولی وقتی حتی با حجاب نیز می‌خواند قانع نمی‌شود، چرا که نویسنده از جامعه و شبهات آن خبر ندارد./993/ت301/س

ارسال نظرات