۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۱۵۵۲۰
در حرم رضوی مطرح شد؛

رعایت حجاب در جامعه امروز جلوه حماسی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که لباس و رعایت حجاب گاه جلوه فقهی و گاه جلوه اخلاقی، سیاسی و حماسی دارد، گفت: امروز با توجه به حساسیت دشمن بر روی مسأله لباس، رعایت حجاب و نوع لباس پوشیدن از مسأله ای فقهی فراتر رفته و به عنوان جلوۀ سیاسی و حماسی مطرح است.
عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد لقمانی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه 15 مردادماه در نشست «دین، نشاط، زندگی» که در صحن جمهوری حرم رضوی برگزار شد، به بررسی و تبیین اهمیت لباس و حجاب در آموزه های دینی و با توجه به شرایط موجود در جامعه پرداخت.

 

وی با بیان این که پوشش و لباس از امتیازات انسان نسبت به سایر موجودات است، تصریح کرد: موضوع لباس و پوشش انسان از زمان خلقت او مطرح شده است، در واقع لباس فراتر از آیین و مذهب انسان به فطرت و انسانیت او برمی گردد؛ لباس سابقه ای به قدمت تاریخ و وسعتی به گستره جغرافیا دارد.

 

حجت الاسلام لقمانی ادامه داد: لباس انسان را در برابر عوامل طبیعی حفظ و نیازهای روانی، آراستگی و زیبایی او و همچنین نیاز اجتماعی، عفت و پاکدامنی انسان را تأمین می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به نقش و اهمیت حجاب و پوشش اسلامی اشاره و تأکید کرد: لباس گاهی جلوه فقهی و گاه فراتر از آن جلوه های اخلاقی و یا سیاسی و حماسی دارد؛ امروز با توجه به شرایط حاکم بر دنیا رعایت حجاب و پوشش صحیح از مسأله ای فقهی فراتر رفته و جلوه سیاسی و حماسی پیدا کرده است.

 

سخنران حرم رضوی ادامه داد: امروز در دنیا چند کشور که مدعی آزادی و جامعه مدنی هستند و در آن ها هر نوع پوششی و حتی برهنگی و عریانی آزاد است در برابر حجاب اسلامی واکنش نشان می دهند؛ از جمله کشور فرانسه که مدعی آزادی کامل است اما حتی اجازه استفاده از روسری را به دانش آموزان نمی دهد و مسؤولان آن اذعان کرده اند که حجاب و روسری نماد جمهوری اسلامی است و اجازه استفاده از این نماد در قلب اروپا را نخواهند داد.

 

وی در ادامه به اهمیت و کارکرد لباس از منظر قرآن کریم پرداخت و ابراز کرد: خداوند در آیه 26 سوره اعراف بنی آدم، و نه مسلمانان، را خطاب قرار داده و تأکید می کند که ما پوشش و لباس را برای شما فرو فرستادیم؛ در واقع تأکید بر نازل کردن لباس از سوی خداوند تأکیدی بر قدسی بودن لباس است.

 

حجت الاسلام لقمانی با بیان این که قرآن پوشانده شدن عیب های انسان و پوشش(مانند پر کبوتر)  را به عنوان دو ویژگی لباس معرفی می کند، اظهار کرد: بنابراین لباس باید مانند یک خانه امن و خاکریز باشد و برآمدگی و فرو رفتگی های بدن نمایان نباشد؛ همچنین همانطور که اگر پرهای کبوتری را کوتاه کنند، این پرنده بازیچه دست کودکان می شود انسانی که در لباسش کم توجهی کند نیز به ملعبه دست هوس بازان تبدیل خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در آموزه های دینی به پاکیزگی و آراستگی انسان به ویژه لباس او تأکید فراوان شده است، گفت: در این مورد در روایات تأکید شده است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و فقیر نمایی را نمی پسندد و علاقه مند است آثار نعمت را در پوشش تمیز و معطر بنده و در محل سکونت آراسته و تمیز و حتی با روشن کردن چراغ قبل از غروب خورشید در بنده اش مشاهده کند.

 

سخنران حرم رضوی تصریح کرد: در آموزه های دینی بر تعداد زیاد لباس ایرادی گرفته نشده است به گونه ای که حتی فردی نزد امام صادق(ع) از داشتن 20 دست لباس سخن گفت و امام فرمودند ایرادی بر آن وارد نیست چرا که شخصی ممکن است شرایط کاری و زندگی اش ایجاب کند که با توجه به شرایط یکی از این لباس ها را استفاده کند اما آنچه مورد نکوهش قرار گرفته است افراط و تفریط و هزینه های سرسام آور برای تهیه لباس آن هم برای یک شب عروسی و یا مدت زمان اندک و استفاده نکردن از لباس و هم چنین تبدیل شدن به یک مانکن برای در معرض نمایش گذاشتن خود و لباس است. /9312/پ202/ب4

ارسال نظرات