۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۲۰۱۶۹
استاد حوزه علمیه قم:

برآورده شدن حاجات در گرو خوش‌بینی به خداست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: فرد باید نسبت به خدا حسن ظن داشته و بداند که گاهی برآورده شدن حاجات به مصلحت او نیست؛ حسن ظن داشتن به خدا سبب رفع حاجات می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين علي نظري منفرد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران با اشاره به این مطلب که هر انسانی خواهان زندگی خوب است، گفت: هر فردی به دنبال رفاه، امنیت، سلامت جسم و روح، نداشتن ناراحتی و تأمین هزینه‌ها است.

 

وی ادامه داد: به طور کلی زندگی خوب در این دنیا تأمین امور مادی، نداشتن مشکلات و شادابی روح و جسم بوده و افراد برای داشتن آن‌ها شبانه و روز تلاش می‌کنند؛ اسلام نیز برای داشتن زندگی بدون دغدغه و استرس رهنمودهای را بیان کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که اسلام برای لحظه به لحظه زندگی افراد برنامه قرار داده است، بیان داشت: حرکت در برنامه‌های شرع سبب رسیدن فرد به خواسته‌های دنیوی و اخروی می‌شود.

 

وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که در این دنیا فرد به آسودگی مطلق نخواهد رسید بلکه آسودگی نسبی را می‌تواند برای خود فراهم کند، آسودگی مطلق تنها در بهشت بوده و فرد در آن‌جا بدون استرس و اضطراب زندگی می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: بدون شک این دنیا دارای تزاحم و تضادها است، از این‌رو افراد به آسودگی مطلق نخواهند رسید، خدا می‌فرماید «عمر سبب فرسودگی فرد می‌شود».

 

وی تصریح کرد: این دنیا مشکلات خود را دارد و تنها در بهشت فرد به جاودانگی و پیر نبودن می‌رسد، امام علی(ع) می‌فرمایند «دنیا خانه‌ای است که آن را در بلاها و سختی‌ها پیچیده‌اند».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) به بیان رهنمودهایی برای نداشتن مشکلات در زندگی پرداخت و گفت: امام (ع) می‌فرمایند «در زندگی به خدا گمان خوب داشته باشید»، متأسفانه افراد وقتی به مشکلی برمی‌خورند نخست به خدا بدگمان شده و سو ظن پیدا می‌کنند.

 

وی یادآور شد: باید توجه داشت که هیچ چیزی در دنیا بدون علت و دلیل نیست؛ اعتقاد و ایمان به ناظر عالم قادر فیاض و توانمند بودن علی الاطلاق خدا، سبب خوش بینی فرد به خالق متعال می‌شود؛ خداوند متعال صدای تمام موجودات عالم در دریاها، خشکی‌ها و آسمان‌ها را می‌شنوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این‌که علم خدا نامحدود است، بیان داشت: قرآن می‌فرماید «خدا از خود انسان به انسان نزدیک‌تر است».

 

وی تأکید کرد: خدا نسبت به بندگان خود محبت داشته و از هیچ تلاشی برای حل مشکلات آن‌ها دریغ نکرده و بخل نمی‌ورزد؛ خدا حتی کفار را دوست دارد؛ چرا که اگر دوست نداشت برای آن‌ها پیامبری نمی‌فرستاد.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خدا ارحم الراحمین بوده و دوست ندارد بندگان خود را گرفتار عذاب و آتش کند؛ حتی گناهکاران نیز نباید از رحمت الهی ناامید شوند.

 

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که خدا براساس مصلحت خود افراد را گرفتار مشکلات می‌کند؛ حتی گاهی رفع مشکل به مصلحت انسان نیست؛ فرد باید در زندگی دعا کند «خدایا هر چه مصلحت است برای ما قرار ده».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: فرد باید نسبت به خدا حسن ظن داشته و بداند که گاهی برآورده شدن حاجات به مصلحت او نیست؛ حسن ظن داشتن به خدا سبب رفع حاجات می‌شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرد باید رحمت‌های الهی را یاد کرده و بداند که خدا در مشکلات و سختی‌ها او را حمایت می‌کند؛ البته فرد باید در زندگی از خدا کمک بخواهد./907/د101/ی

ارسال نظرات