۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۲۲۱۰۸۶

شماره 294 ماهنامه سلام بچه‌ها منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ دویست و نود و چهارمین شماره ماهنامه فرهنگی نوجوانان ایران با عنوان سلام بچه‌ها از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
ماهنامه سلام بچه‌ها

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 294 ماهنامه فرهنگی نوجوانان ایران با عنوان سلام بچه‌ها ویژه شهریورماه 1393 به مدیر مسؤولی علی کمساری از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

 

در این شماره می‌خوانیم: «صفحه خدا»، «سرمقاله/ شادی در خانه»،‌ «شعر»، «قصه‌های قرآن»، «تقویم»، «داستان/ سرباز، کلاه آهنی نمی‌خواهد»، «حساب و کتاب»، «با گذشتگان قدمی بزنیم»، «معرفی و نقد کتاب»، «شعر»، «گزارش» و «سوا کن، جدا کن».

 

در بخش سرمقاله ماهنامه با عنوان شادی در خانه آمده است: «هر کس به بازار رود و هدیه‌ای برای خانواده‌اش بخرد و ببرد، پاداش او مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می‌برد؛ و هنگامی که هدیه را به خانه می‌برد، باید قبل از پسران به دختران بدهد؛ زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است.

 

چند روز پیش می‌خواستم یادداشتی در مورد هدیه‌دادن بنویسم. راستش فکر می‌کنم یکی از نشانه‌های زیبای زندگی، هدیه‌دادن است. این نشانه آن‌قدر زیباست که در همه دین‌ها، اقوام و ملیت‌ها به آن تأکید شده است. داشتم دنبال حدیثی زیبا درباره هدیه‌دادن می‌گشتم که چشمم به حدیث بالا افتاد قبلا هم این حدیث را دیده بودم؛ اما یادم نبود. این حدیث یک کلام نیک است از زبان یک انسان نیک. انسان‌های خوب، حرف‌هایشان هم خوب است، حرف‌هایشان چراغ است، راه‌گشاست، انسان‌ساز و اندیشه‌ساز است... .

 

یکی از ویژگی‌های پیامبری شجاعت است. پیامبر باید حرف‌هایش را بزند. اگر بنا باشد از شخصی یا گروهی بترسد و به خودش بگوید که فعلا این حرف‌ها بماند تا بعد، راه رسالت دست‌انداز پیدا می‌کند؛ چرا که پیامبر با حرف‌هایش راه را نشان می‌دهد. اگر حرفی نباشد، راهی هم نیست. این حرف نشان می‌دهد پیامبر ما چه اندازه شجاع بود. در دوره‌ای که حتی بزرگان قریش دختران خود را زنده‌به‌گور می‌کردند، در دوره‌ای که هر کس دختری داشت شرمنده بود، ... ایشان این حدیث را می‌فرمایند.

 

در این حدیث پیامبر در یکی دو جمله، شیوه‌های زندگی اجتماعی را بیان کرده است. هدیه‌خریدن، به یاد خانواده‌بودن، صدقه‌دادن، اهمیت به فرزندان، شاد کردن دختران و آزاد کردن بردگان شیوه‌های فراموش‌شده آن دوران بودند که ایشان از آن‌ها نام برده و به آن‌ها اهمیت بخشیده‌اند؛ اما مهم‌تر از همه این‌ها همان شادکردن فرزند دختر است. چیزی که شاید مردم اصلا فکر نمی‌کردند این موضوع اهمیت مطرح‌کردن هم داشته باشد.

 

به نظر این حدیث در آن دوره، اهمیت زیادی داشت و الآن اهمیتش بیشتر شده است؛ چرا که متأسفانه به خاطر مشکلات صنعت، محیط زیست و آلودگی های گوناگون اعصاب مردم ضعیف شده و اخلاق مردم ضعیف‌تر! ظاهرا دوباره داریم برمی‌گردیم به عصر جاهلیت».

 

«من عاشق نوشتن هستم»، «میهمان مردم قم»، «در کوچه پس‌کوچه‌های نوجوانی»، «جاده بهشت/ فرمانده بی‌ریا و مخلص»، «کتاب‌های گم‌شده»،‌ «روز جهانی صلح»، «داستان/ مادربزرگ در کوچه‌های ونیز» و «جبران خلیل جبران» از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این ماهنامه است.

 

در ذیل بخش دیگری از این ماهنامه با موضوع فرمانده بی‌ریا و مخلص، خاطراتی از شهید مهدی زین‌الدین، فرمانده لشگر 17 علی بن ابیطالب علیه‌السلام آمده که یکی از این خاطرات به این شرح است: به نماز جماعت خیلی مقید بود. برادر علی حاجی زاده (از رزمندگان اسلام) می‌گوید: «داشتیم به منطقه شوش می‌رفتیم. کنار سپاه شوش یک غذاخوری بود. هر کس می‌ایستاد تا غذا بگیرد؛ اما آقامهدی جایی گیر آورد و ایستاد تا نماز بخواند. ما هم پشت سر او نماز جماعت خواندیم.»، نماز اول وقت خیلی برایش مهم بود، آن هم به جماعت.

 

در بخش پایانی ماهنامه سلام بچه‌ها نیز موضوعاتی همچون «جدول فارسی»، «جدول انگلیسی»، «قالب‌هایی برای نوشتن»، «علمی»، «چراغ»، «داستانک/ رنگ خدا»، «این یک نفر»، «گفت‌وگو»، «در سایه قلم»، «گزیده» و «فرم اشتراک» به چشم می‌خورد.

 

گفتنی است، قسمتی از ماهنامه سلام بچه‌ها نیز به نوشته‌های نوجوانان اختصاص داده شده که با عنوان آسمانه مزین شده است شامل بخش‌های مختلفی چون شعر، سرمقاله، داستان، هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد، داستان و متن ادبی می‌شود.

 

شماره 294 ماهنامه فرهنگی نوجوانان ایران با عنوان سلام بچه‌ها ویژه شهریور ماه 1393 به مدیر مسؤولی علی کمساری از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 84 صفحه به قیمت 2500 تومان چاپ و روانه بازار نشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات