۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۲۱۱۶۱

نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امروز در مرکز هنری فرهنگی اسوه برگزار شد.
نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهشی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: امسال برای نخستین بار کمیته علمی و پژوهشی در جشنواره فیلم مقاومت طراحی شده است در این مدت مقالات متعددی از اساتید و دانشجویان ممتاز به دبیرخانه جشنواره ارائه شده که نشان از ظرفیت بالقوه و بالا در حوزه سینمای مقاومت ایران دارد که به فعلیت نرسیده است.

 

وی افزود: مقالات رسیده ما را متاسف کرد که چرا این همه اثر تا به امروز دیده نشده است به دلیل این‌که در دانشگاههای ما هنوز کانون‌های علمی و پژوهشی وجود ندارد.

 

مدیر کمیته علمی و پژوهشی فیلم مقاومت عنوان داشت: سینمای مقاومت که دم از انقلاب و اسلام می‌زند با تحقیق و پژوهش همیشه برای انقلاب و اسلام خواهد ماند.

 

اسفندیاری بیان کرد: هر روز 3 نشست از 10 تا 5 بعداز ظهر که در هر نشست 3 تا 4 مقاله در موضوعات مختلف ارائه می‌شود که رویکرد آن تاملات نظری، رویکرد نظری به بازمایی سینما، سینمای ایران از دریچه واقعیت تاریخی خواهد بود.

 

وی افزود: نشست دیگر مطالعات تطبیقی در حوزه سینمای مقاومت است که منحصر به ایران نبوده و اغلب کشورهای اشغال شده توسط بیگانگان در آن شرکت دارند، مقالات دیگر درباره نظریه‌های شهید آوینی درباره سینمای دفاع مقدس، تصویر انقلاب در سینمای ایران و تاثیر آن در انقلاب‌های دیگر، زنان و سینمای ایران، آثار خاطرات بانوان حماسه ساز مانند مادر یا همسران شهدا در مقاومت، تحلیل سینمای هالیوود در حوزه اسلام هراسی و ایران هراسی و نقش سینما در این زمینه از دیگر مقالات خواهد بود.

 

مدیر کمیته علمی پژوهشی فیلم مقاومت عنوان کرد: در این نشست سخنرانانی مانند آیت‌الله حائری شیرازی درباره هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی، رحیم‌پور ازغدی درباره آسیب‌شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام میرباقری درباره هنر متعالی، جهاد و مقاومت و حجت‌الاسلام پناهیان درباره رسالت سینماگران انقلاب در برابر فرهنگ سلطه سخنرانی می‌کنند. 

 

در ادامه ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و دبیرخانه گفت: آثار ارسال شده به دبیرخانه نسبت به سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی قابل توجه بوده است، افزون بر آن در حوزه مستند و فیلم کوتاه به لحاظ محتوایی و پژوهش توجه خوبی شده بود.

 

وی افزود: هیات‌های انتخابی در رابطه با انتخاب آثار سخت‌گیر بودند که با توجه به زمان محدود آنها تلاش زیادی را کرده بودند، در این جشنواره دبیرخانه دائمی نیز تشکیل شد.

 

همچنین امیر نصیر بیگی مدیر بخش جلوه گاه نور در ادامه گفت: بخش جلوه‌گاه نور ضرورتی بود که با محوریت شهدای ترور و شهدای هسته‌ای و با رویکرد و موضوع هنرمندان بسیجی راه‌اندازی شد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه فیلم کوتاه در حوزه سینمای ایران جایگاه خود را پیدا کرده اما محتوای آن مغفول واقع شده ما با رویکرد احیای آن توسط نسل جوان بسیجی جلوه گاه نور را با محوریت جدید طراحی کردیم تا تولیدات با محتوا و کیفی در این زمینه نقش بازی کند.

 

مدیر بخش جلوه گاه ویژه درباره اهداف راه اندازی بخش جلوه‌گاه ویژه بیان کرد: یکی از اهداف ما شناسایی و معرفی استعدادهای بسیجیان فیلم ساز بود، دیگری ایجاد فضای سالم برای رقابت سالم به دور از غرض ورزی‌ها یا حاشیه‌سازی به همراه تعامل و تبادل اطلاعاتی و تجربیاتی بود.

 

وی در ادامه گفت: از دیگر اهداف رعایت کیفیت محتوایی آثار، شناسایی نخبگان و هنرمندان بسیجی و ایجاد فضا برای همراهی مناسب آنها بود و دیگری جریان‌سازی موثر در اجتماع و سطح ملی تا خارج از حالت رقابت آثار و پیام‌های خود را در حوزه‌های مختلف به اقشار مختلف جامعه برساند.

 

نصیر بیگی اظهار کرد: در حوزه جلوه‌گاه نور هزار اثر در زمینه انیمیشن، مستند و فیلم کوتاه تا کنون به دبیر‌خانه رسیده است که همزمان با هفته دفاع مقدس آثار هنرمندان برگزیده معرفی خواهد شد.

 

مدیر بخش جلوه گاه ویژه با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که باید روحیه رشد و تلاش و پیشرفت را به جامعه منتقل کنیم گفت: ما تلاش کردیم بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه تلاش و پیشرفت آثار را ارائه کنیم و در آثار هنرمندان بسیجی رسالت فرهنگی هنری جشنواره مد نظر بوده است./9668/

ارسال نظرات