۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۲۲۶۶۶
استاد حوزه علمیه:

پوشش اسلامی انسان را به کمال می رساند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد،‌ گفت: پوشش اسلامی انسان را به کمال می رساند در حالی که برهنگی، بی حجابی و بدحجابی با کمال سازگار نیست.
حجت الاسلام جلائيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان، استاد حوزه علمیه مشهد عصر روز گذشته اظهار داشت: اسلام دین جامعی است که برای همه ابعاد زندگی بشر در دنیا و آخرت برنامه دارد، ولی ما گاهی به برنامه های روی می آوریم که مورد پسند اسلام نیست.

 

ازدواج غیراسلامی

 

وی به نمونه هایی از سبک زندگی غیر اسلامی اشاره و عنوان کرد: ازدواج دینی سبب آرامش زن مرد می شود، اما ازدواج غیر دینی که مبتنی بر خواسته های نفسانی است، آرامش را از زوج و خانواده های آن می گیرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز کرد: در ازدواج به سبک اسلامی دختر از 15 سال آمادگی ازدواج را دارد ولی متاسفانه امروز خانواده ها به بهانه های گوناگون  و شرایط سنگین خود چون تحصیل فرزندان و نرسیدن به بلوغ کافی، مهریه های بالا و غیره مانع ازدواج جوانان می شوند.

 

حجت الاسلام جلائیان افزود: شاهد این هستیم که دختران 25 تا 28 ساله به بهانه تحصیل در شهرستان های به دور منزل زندگی می کنند و علی رغم نیازشان هنوز ازدواج نکرده اند.

 

وی با تاکید بر این مطلب که شرایط سنگین برای ازدواج مورد پسند اسلام نیست، اظهار داشت: در سبک اسلامی جوانی که دین و اخلاق دارد و به بلوغ فکری و اقتصادی رسیده است، شرایط ازدواج را دارد، اما ملاک بسیاری از ازدواج های امروزی شرایط مالی خانواده ها، مهریه های  سنگین، خریدهای عروسی است که زمینه ساز اختلافات زندگی مشترک می شود.

 

اقتصاد غیراسلامی

 

استاد حوزه علمیه مشهد در بخش دیگر سخنانش به اقتصاد اشاره کرد و گفت: در اقتصاد اسلامی انباشته کردن و پس انداز فضیلت است اما به گردش انداختن سرمایه فضیلت بیشتری دارد.

 

وی تصریح کرد: اگر سرمایه به تولید اختصاص داده نشود و از این طریق زایش نداشته باشد، ارزشمند نیست ضمن اینکه تنها زایش سرمایه مدنظر نیست چون بنگاه های هرمی که زایش پول در آن وجود دارد، از آن جا که این زایش بدون هیچ فعالیتی صورت می گیرد، حرام است.

 

حجت الاسلام جلائیان عنوان کرد: در اقتصاد دینی ربا وجود ندارد در حالی که اقتصاد غیر اسلامی مبتنی بر ربا است، در نظام اقتصادی غربی که عده ای چاق و فربه و برخی دیگر لاغر اندام می شوند، مبتنی بر ربا است.

 

وی باغ داری اسلامی را از مصادیق دیگر حوزه اقتصادی دین عنوان کرد و افزود: به باغ داران سفارش شده؛ محصول باغ خود را شبانه جمع آوری نکن، شبانه بذر انشانی و درو نکن تا با این کار انسان های محتاج و نیازمند پیش تو نیایند و از تو کمک نگیرند.

 

پوشش غیراسلامی

 

مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: پوشش اسلامی انسان را به کمال می رساند در حالی که برهنگی، بی حجابی و بدحجابی با کمال سازگار نیست.

 

وی افزود: پوشش های غیر اسلامی،  محیط های مختلط زن و مرد در جامعه با پوشش های ناکافی ناخودآگاه درگیری فکری و کشش جنسی در طرفین ایجاد می کند که مانع آن هدف اصلی که دنبال می کنند (اشتغال یا تحصیل) می شود.

 

حجت الاسلام جلائیان با بیان این که پوشش نا کافی سبب بالا رفتن تحریک می شود، خاطرنشان کرد: زنانی که با لباس ها و چهره های جذاب در جامعه حضور پیدا می کنند زمینه گناه جوانانی که قصد فعالیت اجتماعی دارند را فراهم می کنند که برخی مجبور می شوند برای پاک ماندن و دست و پنجه نرم کردن با شیطان ساعت ها نیروی جوانی خود را صرف مبارزه با نفس خویش کنند.

 

وی با اشاره این که بهترین و پوشش کامل اسلامی را پوششی است که تمام بدن را بپوشاند این پوشش چادر است، افزود: برخی پوشش کامل شامل مانتو  شلوار و مقنعه را حجاب اسلامی برشمردند البته مانتوهای ابتدایی دارای مچ بندهایی دکمه دار بود که به ندرت شکل و شمایل آن تغییر یافت و به شکل امروزی که استین های آن تا آرنج و به جای مقنعه شال و روسری های کوتاه و غیره در آمد و از شکل اسلامی آن خارج شد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات