۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۲۴۶۵۶
کتاب بهشت جاودان به انتشار رسید؛

تفسیر سوره الرحمن اثر شهید آیت‌الله دستغیب

خبرگزاری رسا ـ کتاب بهشت جاودان؛ تفسیر سوره الرحمن تألیف شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب به همت انتشارات اسلامی روانه بازار نشر شد.
کتاب بهشت جاودان (تفسير سوره الرحمن)

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ارزش انسان به اعتبار اندیشه‌اش در امور معنوی است، به وسیله فکر، از کوچکی و حد حیوانی، بیرون آمده و به درجه والای انسانیت می‌رسد، ترقی معنوی آدمی، به برکت فکر در امور باقی است.

 

این کتاب در سالهای مختلف از سوی انتشارات دیگر تحت عناوین مختلفی منتشر شده و از سوی انتشارات اسلامی برای نخستین بار به بازار کتاب ارائه شده است.

 

کتاب بهشت جاودان از عناوینی همچون «حفظ از شرور به برکت خواندن الرحمن، جشن ورود مؤمن به عالم برزخ، شب‌زنده‌داران صاحبان شرافتند، مراعات عدل در آفرینش، نور ولایت گناهان را می‌شوید، اثر دوستی علی علیه‌السلام در هفت موقف، آفرینش و روزی‌دادن دنیا، فساد بشر در طبیعت نیز مؤثر است، آفرینش از خاک و تواضع فطری و آگاهی دل میزان است نه سواد» تدوین شده است.

 

در این کتاب در رابطه با آفرینش و روزی‌دادن دنیا آمده است: «کلام در بیان اقوالی که در معنی شأن در این آیه مبارکه ذکر شده، بود. در تفسیر مجمع البیان می‌فرماید: مراد به یوم تمام عالم دنیاست؛ زیرا عوالم وجودی، دو روز است، یک روز دنیا و روز دیگر، آخرت؛ کل یوم من الدنیا و الآخرة هو فی شأن. شأن خدا در امروز که روز دنیاست، عبارت است از: آفریدن و روزی‌دادن، امر و نهی‌کردن و امتحان بندگان و غیره و کار خدا در فردا روز آخرت که قیامت است، ثواب و عقاب است.»

 

از دیگر موضوعات مورد بحث در این کتاب «بحر ولایت و بحر نبوت، اشتباه بشر در مالک‌دیدن خود، عظمت و انعام ویژه خداوند، دعای زبانی و اجابت آن، چرا جن و انس را ثقلان می‌گویند، جن در نیرومندی بر انسان مقدم است، مناجات حسین علیه‌السلام و پاسخ آسمانی، روسیاهی و لرزش نشانه گنه‌کار‌بودن، آتش بر شخص ترسناک حرام می‌شود و اشک از خوف و رجا دو چشمه رحمت» است.

 

مؤلف در تفسیر آیه و جنی‌الجنتین دان نوشته است: «میوه‌های بهشتی با آن خصوصیاتی که ذکر شد، به علاوه در دسترس و اختیار بهشتیان است. هر یک از بهشتیان به مجرد اراده‌اش و میلش به خوردن میوه، فورا شاخه درخت پایین می‌آید و میوه نزدیک دهانش می‌شود، نیاز به سخن گفتن هم ندارد. جنا به معنی میوه چیده شده و جدا شده از سر درخت است و گرنه میوه موجود را جنا نمی‌گویند. دان هم به معنی نزدیک است از دنو به معنی نزدیکی. و خلاصه معنی آیه این است که میوه‌های جداشده و آماده این دو بوستان برای مؤمن نزدیک است.»

 

نویسنده در این کتاب به مباحثی نظیر «خوبرویان و خوش‌خویان در بهشت، اشتقاق اسمای اهل بیت علیهم‌السلام از اسمای خداوند، شفاعت کبری برای زهرا سلام‌الله‌علیها در محشر است، اسمایی که به برکتشان دعا مستجاب است، اکرام خداوند شیعیان را به برکت اهل بیت علیهم‌السلام، بسم الله حقیقتی در معرفت توحید است، همه را یک‌جا قرار نمی‌دهند و ملائکه برای تهنیت به مؤمن اجازه می‌گیرند» پرداخته است.

 

در بخش شفاعت کبری برای زهرا سلام‌الله‌علیها در محشر است، آمده است: «مروی است که در صحرای محشر، خلق بر سه دسته می‌شوند؛ گروهی در پیشانیشان نوشته شده: هذا مؤمن و گروهی: هذا کافر و برخی: هذا محب. این دسته سومی دوستان اهل بیت علیهم‌السلام هستند که سخت محتاج به شفاعت‌اند و زهرا سلام‌الله‌علیها آنان را از ظلمات محشر به نور بهشت می‌رساند.

 

گفتنی است، کتاب بهشت جاودان (تفسیر سوره الرحمن) اثر شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب به همت انتشارات اسلامی در 420 صفحه با شمارگان 1000 نسخه از چاپ خارج شده است./992/پ203/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سید حسین عارفی
Iran, Islamic Republic of
۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
عالی
0
0