۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۲۴۹۴۰
مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای بجنورد:

وهابیت با تشکیک در غدیر به دنبال انحراف اذهان حقیقت جو است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه ای بجنورد گفت: وهابیت با القای شبهات پوچ و بازی با الفاظ در زمینه غدیر، به دنبال انحراف اذهان حقیقت جو از اصل واقعه غدیر است.
غدير

حجت الاسلام علی اسماعیلی، مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه ای(مدظله العالی) استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به نقش بیعت در تثبیت جایگاه ولایت، اظهار کرد: بیعت کردن نوعی محکم کردن عهد‌ و میثاق به شمار می رود که در تاریخ اسلام بارها روی داده اما نماد اصلی آن روز عید غدیر است.

 

وی اضافه کرد: در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری قمری مردم به فرمان رسول گرامی اسلام(ص)، برای تایید حضرت علی(ع) با حضرت بیعت کردند چرا که تا این بیعت نمی بود جایگاه ولایت از جنبه مقبولیت داشتن و پذیرش عمومی تثبیت نمی شد.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه البته بیعت در اسلام نقش به سزایی دارد به گونه ای که حتی قبل از عید غدیر هم پیامبر(ص) در مناسبت‌های مختلف از مردم بیعت‌هایی می‌گرفتند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه با اشاره به شبهه افکنی شبکه های وهابی درباره کلمه «مولا» مبنی بر این که اگر مولا به معنای جانشینی امیرمؤمنان حضرت علی(ع) است؛ چرا حضرت محمد(ص) امر به این مهمی را با لفظی که چندین معنا دارد، بیان کردند، تصریح کرد: در ادبیات عرب این‌گونه است که یک لفظ در معانی مختلفی به کار میرود، این یک استثناء نبوده و نیست، معانی متعدد کلمه مولا در یک راستا بوده و همه آنها به معنای همان رهبری و ولایت هستند.

 

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که اهل سنت یا وهابیت که ادعا دارند مراد از کلمه مولا در کلام حضرت محمد(ص) در روز غدیر، حب و دوستی است؛ هیچ دلیلی برای این گفته خود نمی‌آورند که این خود دلیلی بر عدم صدق گفتار آنها است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: با این وجود در کتب شیعی دلایل زیادی مبنی بر اینکه مولا به معنی سرپرست و رهبری است وجود دارد اما وهابیت با القاء این شبهات پوچ و بازی با الفاظ به دنبال انحراف اذهان عمومی و مخصوصا جوانان جویای حقیقت از اصل واقعه غدیر است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که وهابیت سعی دارد حادثه غدیر خم را یک رویداد طبیعی جلوه دهد و مخاطب آن را محدود به مردم مدینه بداند، اضافه کرد: وهابیت با این هدف شبهاتی نظیر این که در محل غدیر خم فقط حجاج مدینه جمع شده بودند آیا حضرت علی(ع) فقط امام مردم مدینه بودند؟ و چرا حضرت محمد(ص) خطبه غدیر را در مکه و در عرفات که همه حجاج در آنجا جمع بودند بیان نکردند؟، مطرح می کنند که در پاسخ به آن ها باید گفت: اولا قبل از این زمان هم به اعتراف همه شیعیان و اهل سنت بارها و بارها این معرفی به انواع مختلف توسط پیامبر(ص) رخ داده بود و در ثانیپیامبر(ص) خطبه غدیر را در مکه یا مدینه بیان نکردند که فقط مختص مردم آن شهر باشد بلکه در شاهراهی که همه مردم از آنجا عبور می‌کردند و با لفظ یاایهاالناس بیان کردند و این حدیث متواتر است و شیعه و سنی آن را مطرح کرده اند.

 

مدیر حوزه علمیه تخصصی امام خامنه ای استان خراسان شمالی تصریح کرد: افزون بر این، پیامبر(ص) بسیار تمایل داشتند که این مسأله مهم را در بین همه حجاج مطرح کنند اما زمینه آن فراهم نبود و مناسب ترین محل برای اعلام این موضوع حیاتی را غدیر خم تشخیص دادند.

 

وی با بیان این که این گونه شبهات به معنای دست و پازدن معاندان خاندان رسالت و دشمنی صریح با پیامبر اسلام(ص) است، اضافه کرد: وهابیت از چنگ زدن به این مسائل فقط یک هدف دارد و آن هم از بین بردن اسلام واقعی و تأمین اهداف شوم دشمنان اصلی اسلام یعنی آمریکا و اسراییل است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در پایان با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی ایران از گفتمان غدیر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران ادامه جریان غدیر و ولایت پذیری ما به شمار می رود چرا که در این انقلاب یک بار دیگر شاهد تبعیت از ولایت بودیم و ثمره غدیر در ایران منجر به انقلاب شکوهمند ایران شد.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه ملت ایران از زمانی که به ولایت لبیک گفتند، از یوغ ابرقدرت های جهان نجات یافته و از ظلمت به نورانیت رهسپار شدند./9314/ت302/ب5

ارسال نظرات