۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۲۵۶۱۵
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی خبر داد؛

افزایش 20 درصدی موقوفات در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با اشاره به اجرای 68 وقف جدید در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: شمار موقوفات جدید انجام شده در خراسان شمالی در سال جاری به نسبت پارسال 20 درصد افزایش یافته است.
حجت الاسلام سهرابي - بازديد از طرح هاي عمراني اوقاف خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی عصر سه شنبه در بازدید از طرح های اقتصادی اجرا شده در موقوفات استان، از ثبت 68 وقف جدید در شهرستان های مختلف خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

 

وی با بیان این که شمار موقوفات جدید انجام شده در استان خراسان شمالی در مدت گذشته از سال جاری به نسبت مدت مشابه پارسال 20 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: از تعداد کل 68 موقوفه جدید اجرا شده در استان در سال جاری، تاکنون 54 موقوفه با ثبت در سامانه جامع موقوفات خراسان شمالی؛ ساماندهی شده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی در مورد توزیع شهرستانی وقف های جدید انجام شده در استان خراسان شمالی نیز اظهار کرد: از 68 موقوفه جدید در استان؛ 18 وقف در شهرستان اسفراین، 12 وقف در شهرستان بجنورد، 14 وقف در مانه و سملقان، هشت وقف در فاروج، شش وقف در شیروان و پنج وقف نیز در شهرستان های گرمه و جاجرم به ثبت رسیده است.

 

وی ارزش موقوفات جدید ثبت شده در خراسان شمالی را افزون بر 15 میلیارد ریال دانست و افزود: موقوفات جدید ثبت شده در استان با نیت انجام مراسم های عزاداری امام حسین(ع)، روضه حضرت زهرا(س)، اجرای برنامه های قرآنی، تأمین هزینه های جاری مساجد، احداث حوزه های علمیه و ... وقف شده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که با احتساب موقوفات جدید اکنون در استان خراسان شمالی چهار هزار و 662 موقوفه و 9 هزار و 192 رقبه وجود دارد، اظهار داشت: به طور کلی افزون بر 60 درصد از موقوفات موجود در استان وقف روضه سیدالشهدا(ع) هستند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با اشاره به این که در این میان سهم موقوفات فرهنگی و حوزه های علمیه کمتر از دو درصد است، اضافه کرد: باید تلاش شود موقوفات جدید به سمت حوزه های علمیه و مسائل فرهنگی هدایت شوند تا نقصان موجود در این بخش مرتفع شود.

 

وی یادآور شد: در این زمینه انجمن های یاوران وقف در استان خراسان شمالی تشکیل می شوند تا این انجمن ها که متشکل از متخصصان عرصه‌های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، پزشکی، مهندسی، فناوری و ... هستند؛ زمینه اجرای وقف در موضوعات مزبور را فراهم کنند.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی اعضای انجمن های یاوران وقف دارای سوابق علمی و اجرایی در حوزه فعالیتی هر انجمن بوده و با به کارگیری روش‌های نوین در جلب و جذب مشارکت های خیران، آنها را به اجرای موقوفات جدید در حوزه های خاص تشویق و ترغیب می کنند.

 

وی تصریح کرد: انجمن های یاوران وقف فعالیت مالی نداشته و تنها با تشویق و ترغیب خیران برای مشارکت هدفمند در اجرای صدقه جاریه وقف؛ سعی می کنند خلاء های موجود در زمینه وقف بر اساس نیازهای امروز جامعه را پر کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه با اشاره به این که اکنون از تعداد کل 9 هزار و 192 رقبه موجود در خراسان شمالی،هفت هزار و 313 مورد شامل 85 درصد کل رقبات استان منفعتی هستند، اظهار داشت: درآمد این موقوفات صرف اجرای نیات خیر واقفان می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با بیان این که برنامه این اداره کل اجرای طرح های اقتصادی و درآمدزایی در موقوفات استان است، افزود: اکنون در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی موقوفات دارای شرایط سرمایه گذاری و درآمدزایی شناسایی و برای سرمایه گذاری مهیا شده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از سرمایه گذاران که قصد سرمایه گذاری در موقوفات این استان را داشته باشند؛ به طور کامل حمایت می کند./9314/202/ب4

ارسال نظرات