۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۲۲۵۷۸۴
معاون پژوهشی موسسه حوزوی امام رضا:

همراهی آموزش و پژوهش، طلاب را پاسخگوی جامعه تربیت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش موسسه حوزوی امام رضا(ع) در پاسخ به چگونگی روند پژوهش در حوزه های علمیه، گفت: اگر حوزه‌ها با توجه به نیازهای روزافزون جامعه بخواهد پیش برود باید فعال‌تر و پویاتر از امروز در امر پژوهش وارد شود.
شريعتمدار

حجت الاسلام سیدمحمدرضا شریعتمدار، معاون پژوهشی موسسه امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره چگونگی روند پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه، گفت: متأسفانه برخی پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. اگر حوزه‌ها با توجه به نیازهای روزافزون جامعه بخواهد پیش برود باید فعال‌تر و پویاتر از امروز در امر پژوهش وارد شود.

وی افزود: پژوهش‌های روزمره و کاربردی از یک سو، و از سوی دیگر پژوهش‌های بنیادی و طولانی مدت روی هم جمع شده اند و کمتر کاری برای آنها شده است. متأسفانه خیلی از پژوهش های صورت گرفته تکراری است و پاسخگوی نیازها نیست.

وی اشاره کرد: باید به افراد جامعه نگاه کرد تا دید چه سوال‌ها و شبهاتی مطرح می شود تا طبق آن سوال‌ها تحقیق و پژوهش صورت بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به این که آیا کلاس‌های پژوهش و روش تحقیق در حوزه‌های علمیه نیاز به گسترش دارد؟ و این کلاس ها چه آثاری در موفقیت علمی طلاب دارد، گفت: کلاس های مهارت آموزی پژوهش و روش تحقیق در حوزه‌های علمیه به شدت مورد نیاز است و طلابی که به کلاس های روش تحقیق می روند باید نوشتن را یاد بگیرند نه فقط صرف کلاس رفتن باشد. زیرا این کلاس ها شامل دو مسأله تئوری و عملی است و آنچه که در حال حاضر مورد نیاز جامعه امروزی است کلاس های کاربردی است.

حجت الاسلام شریعتمدار در توصیه به طلاب جدید به موسسه امام رضا(ع) و حوزه های علمیه گفت: طلاب عزیز باید پژوهش را مطابق با رشته تحصیلی خود از همان ابتدایی که وارد موسسه یا حوزه می شوند، شروع کنند و پژوهش را مرحله بعد از آموزش ندانند بلکه پژوهش را همراه آموزش بدانند. طلاب سعی کنند مهارت های پژوهشی را در قالب نوشتن مقاله، گزارش، پایان نامه و کتاب به مرور در حین تحصیل در حوزه کسب کنند./1325/ت303/س

 

ارسال نظرات