۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۲۵۷۹۰
رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران:

مراء اعمال خوب انسان را نابود می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به روایت امام صادق(ع) که مراء اعمال خوب انسان را نابود می‌کند، گفت: بعضی‌ها با نفی دیگران خودشان را اثبات می‌کنند.
مراء اعمال خوب انسان را نابود می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران امروز در جلسه درس اخلاق،‌ گفت: آثار  مراء را می توان به آثار انفسی و درونی و آثار آفاقی و بیرونی تقسیم کرد؛ آثار انفسی و درونی همچنین به دو دسته آثار معنوی و اخلاقی و نیز آثار معرفتی و علمی تقسیم می‌شود.

 

متولی مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه بارزترین رذیلت شیطان مراء بوده است، بیان داشت: از این رذیلت همه‌جا به شر تعبیر شده است؛ هرآنچه از مراء می‌خیزد شر بوده و در مراء هیچ فایده‌‌ای نیست.

 

رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران با اشاره به روایت امام صادق(ع) که مراء اعمال خوب انسان را نابود می‌کند، خاطر‌نشان کرد: مراء بطور معمول در حوزه معرفت و مجادله‌های علمی مطرح می‌شود و به همین دلیل سراغ ما طلبه‌‍‌ها بیشتر می‌آید.

 

حجت‌الاسلام رشاد با بیان این مطلب که کسی که مغرضانه عیب‌جویی می‌کند پایش می‌لرزد، گفت: کسی که مراء می‌کند حرف را می‌شنود ولی تمام ذهنش معطوف به نقاط ضعف گوینده است.

 

وی با اشاره به اینکه مراء باعث مشوش شدن چهره انسان می‌شود و انسان را سبک می‌کند گفت: بعضی‌ها با نفی دیگران خودشان را اثبات می‌کنند. در حدیثی از حضرت امیر(ع) آمده که مراء باعث آبروریزی می‌شود.

 

متولی مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه بین مراء و بحث علمی تفاوت‌های زیادی وجود دارد، گفت: حدیثی از امام حسین(ع) آمده که با این دو دسته مراء نکن؛ آدم شکیبا و حکیم و دیگری سفیه. حکیم به مرور زمان بر تو غلبه می‌کند و سفیه تو را نابود می‌سازد.

 

رییس شورای حوزه‌های علمیه تهران افزود: در روایت دیگر از امام صادق(ع) آمده است که با حلیم و حکیم مواجهه کردن باعث می‌شود که او شما را از خود دور سازد، این امر باعث بازماندن شخص مراء کننده از معرفت می‌شود./9597/پ203/ب4

ارسال نظرات