۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۳۰۴۴۹

اخبار کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری بیش از 2800 مراسم عزاداری از محل موقوفات، ثبت ده وقف جدید به ارزش بیش از ده میلیارد ریال در دهه اول محرم، برگزاری دوره آموزش رایانه ویژه مدیران، مسؤولان و اساتید حوزه علمیه خراسان و انتشار گاهنامه مسنجر به زبان انگلیسی عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

  به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدسعید آخوندی، معاونت فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی اعزام مبلغ به بقاع متبرکه و روستاهای دارای موقوفات بیش از 280 نفر، برپایی خیمه معرفت در 13 بقعه و 4 مسجد حاشیه شهر مشهد، برپایی 28 ایستگاه همه واقف باشیم در بقاع متبرکه و برگزاری مسابقه کتابخوانی سبک زندگی امام حسین(ع) همراه با توزیع 8800 جلد کتاب از جمله اقدامات اوقاف در ویژه برنامه های دهه اول محرم تحت عنوان بصیرت عاشورایی برشمرد.

 

وی تجمع بزرگ لبیک یا حسین(ع) شامل دو مراسم ویژه استانی در مشهد و کاشمر با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و  و چهار رسانه خارجی شبکه الهلال ترکیه، فلسطین الیوم، تمدن افغانستان و الغدیر عراق و 11 مراسم شهرستانی در سایر بقاع استان را از دیگر برنامه های برگزار شده در دهه اول محرم عنوان کرد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان اضافه کرد:  در دو مراسم ویژه  استانی تجمع لبیک یاحسین(ع) که با حضور هیئات مذهبی و عزاداران حسینی(ع) در مشهد و کاشمر برگزار شد آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد و حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی امام جمعه کاشمر به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

حجت الاسلام آخوندی در ادامه گفت: درراستای برنامه های بصیرت عاشورایی در دهه اول محرم از محل موقوفات  استان با نیت عزاداری ، روضه خوانی ، تعزیه داری و اطعام عزاداران امام حسین (ع) 2844 مراسم عزاداری در امامزادگان، بقاع متبرکه ، مساجد و حسینه های استان در دهه اول محرم برگزار شد که بخشی از هزینه های مراسم لبیک یا حسین(ع) از محل موقوفه قهار قلی میرزای مشهد تامین شده است.

 

وی با اشاره به نصب بیش از 250 پوستر در خصوص موقوفات شاخص استان افزود: در دو ماه محرم و صفر از محل بیش از چهار هزار موقوفه مرتبط با محرم و صفر در سه دسته روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام عزاداران مراسمات مذهبی برگزارمی شود.

 

حجت الاسلام آخوندی اظهار کرد: مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) در 23 بقعه متبرکه با حضور بیش از 20 هزار نفر، همایش «احلی من العسل» در 14 بقعه با شرکت 5 هزار دانش آموز و اجتماع عظیم رهروان زینبی (س) شامل دو مراسم ویژه استانی در مشهد و سبزوار با حضور خانواده های 40 تن از شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س)  و شش مراسم در سایر بقاع استان با حضور بیش از 14 هزار نفر از بانوان سراسر استان برگزار شد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان همچنین به اقامه نماز ظهر و عصر عاشورا در 100 بقعه متبرکه استان اشاره کرد.

 

ثبت ده وقف جدید به ارزش بیش از ده میلیارد ریال در دهه اول محرم

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی از ثبت ده وقف جدید به ارزش 10 میلیارد و 22 میلیون ریال در دهه اول محرم در استان خبر داد.

 

حجت الاسلام محمد سعید آخوندی عنوان کرد: در ویژه برنامه های بصیرت عاشورایی که در 135 بقعه متبرکه استان در حال برگزاری است در دهه اول محرم ده وقف جدید ثبت شد.

 

وی در ادامه افزود: بیشترین وقف در شهرستان تربت حیدریه به تعداد 6 وقف شامل دو منزل مسکونی با نیت اسکان زوج های نیازمند طی مدت دو سال یک قطعه زمین جهت احداث حسینیه در روستای برزو شهرستان تربت حیدریه و سه قطعه زمین هر یک به مساحت 200 متر مربلع جهت توسعه امامزاده ابراهیم روستای نصرآباد زاوه صورت پذیرفت.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی، ارزش وقف های مذکور را 600 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: همچنین در شهرستان تربت جام دو وقف به ارزش 380 میلیون تومان با نیت احدث مسجد در قوچان یک وقف به ارزش 40 میلیون تومان جهت توسعه مسجد و در شهرستان جوین یک وقف به ارزش دو میلیون چهارصد تومان از دیگر وقف های دهه اول محرم است که توسط خیرین انجام شده است.

 

برگزاری دوره آموزش رایانه ویژه مدیران، مسؤولان و اساتید حوزه علمیه خراسان

 با توجه به ضرورت و تاکید بر آشنایی با تکنولوژی جدید و در خدمت گرفتن آن برای نیل به اهداف آموزشی طلاب، دوره ویژه ای برای مدیران، مسؤولان، و اساتید مدارس علمیه برادران این حوزه به همت مرکز آموزش برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، در این دوره، ورد، پاور پوینت، آشنایی با نرم افزارهای علوم اسلامی و تایپ حرفه ای (ده انگشتی) تدریس می شود.

 

برادران علاقمند می توانند از ساعت 10 تا 13 و 18 تا 20 با مراجعه به مرکز آموزش مهارتی حوزه علمیه خراسان واقع در خیابان آیت الله عبادی- بین 7 و 9 مراجعه کنند و جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره 051-32280552 تماس بگیرند.

 

انتشار گاهنامه مسنجر به زبان انگلیسی

 پنجمین شماره گاهنامه علمی  «مسنجر» به زبان انگلیسی به همت مدرسه عالی برادران انتشار یافت.

 

در این شماره که سردبیری آن را سید دلاورعلی نقوی با همکاری انجمن ترجمه مدرسه عالی برادران به عهده داشته اند، مطالبی چون پیام های امام حسین(ع)، توصیه هایی برای ماه محرم و صفر، عاشورا و چرایی همراهی خانواده امام حسین در این قیام و فلسفه سیاهپوشی عزاداران حسینی در ماه محرم با محوریت قیام اباعبدالله الحسین(ع) ویژه ماه های محرم الحرام و صفر المظفر انتشار یافته است.

 

بازگو کردن پیام کربلا مهمترین رسالت اسرای کربلا

حجت الاسلام محمدحسین مهدوی مهر، رییس جامعه المصطفی مشهد با بیان این که بهره گیری از ظرفیت های واقعه کربلا و پیام عاشورا مهمترین راهکار ایستادگی در برابر سختی ها است. 

 

 حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا و متحول کردن شهر مدینه و سپس تبعید ایشان از این شهر توسط دشمنان اسلام به شام، درصدد برآمدند تا تحولی اساسی را در راستای تداوم اسلام و امامت در شام ایجاد کند.

 

وی افزود: زنان در حادثه کربلا وظایف متعدد و بسیار مهمی بر عهده داشتند آن ها علاوه بر محافظت از کودکان، به حمایت و تشویق مردان جهت مبارزه با دشمن می پرداختند اما مهمترین رسالتی که بر عهده زنان خصوصا بر عهده حضرت زینب(س) و اهل بیت امام حسین(ع) گذاشته شده بود، بازگو کردن حوادث کربلا برای دیگران و رساندن پیام عاشورا با هدف زنده ماندن فرهنگ عاشورا بود.

 

حجت الاسلام مهدوی مهر در پابان گفت: وظیفه جهادگری و مبارزه با دشمن هر چند از دوش زنان برداشته شده بود اما زنان حاضر در صحنه کربلا با حضور در میدان نبرد و مبارزه با دشمن، نام خویش را برای همیشه در تاریخ ثبت کردند و باعث تداوم مکتی عاشورایی در طول تاریخ شدند.

 

هویت‌بخشی به فعالیت‌های معاونت پژوهش در دستور کار است

حسن کریمدادی در ارتباط با فعالیت‌های معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در شش ماهه نخست سال اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مشاوره‌های خارج از مجموعه، تعامل سازمانی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی و حمایت معاون پژوهش مرکز و مدیرکل بنیاد خراسان رضوی در چگونگی عملکرد معاونت پژوهش بنیاد خراسان رضوی موثر بوده است.

 

 

کریمدادی عنوان کرد: امیدواریم در سال 93 با بهره‌گیری از فعالیت‌های پیشین در زمینه‌های مختلف معاونت پژوهش بتواند چنان که در سال 92 رتبه برتر کشوری را کسب کرد در این سال نیز بتواند رتبه برتر را حفظ کند.

 

وی افزود: تا امروز که بیش از هفت ماه از آغاز سال گذشته است دچار مشکلاتی در زمینه اعتبارات هستیم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز امسال مبنی بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در تلاشیم تا به سمت این عنوان حرکت کنیم.

 

معاون پژوهش و ارتباطلات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تصریح کرد: انتظار ما از معاونت پژوهش مرکز و مدیران ستادی این است که با حمایت، هدایت و توجه ویژه به استان‌ها و ظرفیت‌های استانی و با تخصیص اعتبارات کافی در بهبود کیفیت‌ کارهای ما موثر باشد.

 

کریمدادی خاطرنشان کرد: در سال 93 با توجه به این که در نظر داریم تا به کارهای خود هویت‌بخشی دهیم در تلاشیم تا محصولات خود را در جامعه منتشر کنیم و در حال حاضر در حال تولید آثار فاخری هستیم که این اقدامات اعتبارات بیشتری را می‌طلبد./930/پ203/ب5

 

 

ارسال نظرات