۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۳۳۶۴۲

حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی در کتاب «شلیک کن و فراموش کن»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «شلیک کن و فراموش کن» با موضوع حمله ناو آمریکایی به ایرباس ایرانی در کتاب «شلیک کن و فراموش کن» از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
کتاب « شليک کن و فراموش کن»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «شلیک کن و فراموش کن» نوشته خدیجه امیرخانی با موضوع حمله ناو وینسنس آمریکایی در سال 1367 به هواپیمای پرواز 655 ایرباس ایرانی منتشر شد.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «دوازده تیر 1367، در فاصلهی 150 مایلی بندرعباس، ناوِ هواپیمابرِ فوقِ مدرنِ وینسنس که به محدودهی آبهای ایران وارد شده بود، پیام رمزی از قرارگاه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا در منامه دریافت کرد. متن پیام این بود: «به سوی هر نوع هواپیمای ایرانی که بر فراز آبهای خلیج فارس پرواز میکند، شلیک شود». آنها هواپیمای مسافربری ایران را که در آسمان آبهای اطراف جزیره «هنگام» حرکت می‌کرد با دو موشک مورد اصابت قرار دادند و همه‌ی مسافران و خدمه‌ی آن را به شهادت رساندند.

 

این اقدام پایان تلاش‌های آمریکا در اعمال فشار به ایران برای قبول قطعنامهی 598 بود؛ فشارهایی که از فروردین 1367 شروع شده بود. آمریکایی‌ها در ابتدا منکر این حمله شدند اما پس از آنکه خبرِ سقوط این هواپیما از رسانههای عمومی پخش شد، اعلام کردند در این شلیک دچار اشتباه شده اند.

 

این اعتراف که در حقیقت یک عقب نشینی استراتژیک بود، از نظر ایرانی‌ها پذیرفته نشد. مدتی بعد «دیوید کارلسون»، فرمانده ناو «سایدز» که در اجرای عملیات دست داشت، در برنامه‌ی «روی خط شب» از تلویزیون ملی آمریکا گفت: براساس دستور «راجرز» یک تهاجم را سامان داده است که چند هفته قبل از آن برنامه‌ریزی شده بود تا ایرانیان را مجبور به عقب‌نشینی در جنگ با عراق کنند.

 

مدتی بعد دخترِ «ویل راجرز»، کاپیتانِ ناو وینسنس، به دلیل اقدامی که او انجام داده بود خودکشی کرد. پس از آن ویل راجرز به افکار عمومی جهان توضیح داد که ساقطکردن هواپیمای مسافربری ایران به دستور مقامات ارشد ارتش آمریکا بوده و او ارادهای در انجام این کار نداشته است.

 

در حقیقت هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی، تشت رسوایی آمریکا بود که از فراز آسمان فرو افتاد و حباب آبروی نداشتهی این مستکبر حقوق بشر را ترکاند.»

 

کتاب «شلیک کن و فراموش کن» را با شمارگان 2500 نسخه در  276 صفحه درقطع رقعی به بهای 6500 تومان از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات