۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۳۳۹۶۷
معاون پژوهش موسسه امام رضا:

دغدغه علمی بهانه تبلیغ نرفتن طلاب نباشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شریعتمدار اظهار داشت: تبلیغ وسیله ای است که افراد را با ارزش ها و باورهای یک جامعه آشنا می کند؛ چون اساس تمدن یک جامعه را فرهنگ آن جامعه می سازد و این فرهنگ از طریق تبلیغ منتقل می شود.
شريعتمدار

حجت الاسلام سید محمدرضا شریعتمدار، معاون پژوهش موسسه امام رضا(ع) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به موضوع مبلغ و مبلغ پروری در حوزه علمیه تبلیغ را راه انتقال فکر و فرهنگ دانست و گفت: تبلیغ وسیله ای است که افراد را با ارزش ها و باورهای یک جامعه آشنا می کند و اساس تمدن یک جامعه را فرهنگ آن جامعه می سازد و این فرهنگ از طریق تبلیغ منتقل می شود.

 

وی ادامه داد: از ابتدای ورود بشر بر روی زمین تبلیغ  آغاز شده است. اما تبلیغ دینی برعهده پیامبران الهی و امامان معصوم انجام می شد. به خاطر همین است که زمین هیچ موقع خالی از حجت الهی نیست و در زمان غیبت فقها و علما این وظیفه را عهده دار هستند. ولی این مسئله به این معنا نیست که بقیه مردم وظیفه تبلیغ ندارند، بلکه هر کسی بر اساس آگاهی های خود بنا بر اصل امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تبلیغ دارد.

 

حجت الاسلام شریعتمدار به زمان آغاز فعالیت تبلیغی طلاب اشاره کرد و گفت: همه انسانها از لحاظ آگاهی دارای محدودیت علمی هستند و براساس آن آگاهی ها، موظف به امر به معروف و نهی از منکر هستند و اگر قرار باشد این محدودیت های علمی بهانه تبلیغ نرفتن و تلاش نکردن باشد این صحیح نیست. چون همه انسان ها حتی مراجع و علما هم  از لحاظ علمی دارای محدودیت هستند و این دلیل بر تبلیغ نکردن نیست.

 

وی اظهار داشت: این محدودیت ها همیشه و همه جا است و اگر قرار باشد محدودیت ها را بهانه تبلیغ نرفتن قرار دهیم پس در واقع انسان هیچ وقت نمی تواند وارد عرصه تبلیغ بشود. بنابراین همه ما موظف هستیم وارد عرصه تبلیغ بشویم، چه طلبه و غیرطلبه، البته در حیطه آگاهی هایی که داریم. زیرا در اصل امر به معروف و نهی از منکر عنصر آگاهی شرط شده است.

 

معاون پژوهش موسسه امام رضا(ع) در پاسخ به این سوال که آیا موافق هستید در کنار مجتهد پروری به مبلغ پروری هم توجه داشت، گفت: ما باید هم مجتهد پرورش بدهیم هم مبلغ، این دو از هم قابل تفکیک نیستند و ما نباید حائلی بین مجتهد پروری و مبلغ پروری بکشیم. در حین حال کسانی که مجتهد می شوند موظف به تبلیغ هستند و کسانی هم که مبلغ هستند با دارا بودن شرایط می توانند مجتهد بشوند.

 

وی افزود: با توجه به رشد روزافزون علوم و مهارت ها، نمی شود یک شخص در تمام عرصه ها مهارت و علم کافی داشته باشد. درست است که علوم و مهارت ها قابل تفکیک نیستند ولی پیشنهاد می کنم سعی کنیم در مهارت ها نوعی تفکیک قائل شویم. یعنی عده ای از طلاب بیشتر روی مهارت های تبلیغ کارکنند. برای مثال عده ای از طلاب وارد تبلیغ سنتی شوند، عده ای دیگر وارد تبلیغ مجازی و اینترنتی شوند و عده ای هم مهارتشان را در تبلیغ از راه هنر، مثل عرصه تئاتر، منبر و خطابه، سینما و نقاشی و دیگر عرصه های هنری به کار گیرند.

 

کارشناس حوزوی بیان داشت: طلاب در حین تبلیغ مهارت خودشان را در عرصه تبلیغ کشف کنند و آن را به عنوان مهارت تبلیغی، تخصصی خودشان قرار دهند تا بتوانند تاثیر بیشتری بر مخاطبان بگذارند.

 

استاد حوزه علمیه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای رسیدن به مرحله مبلغ پروری حوزه علمیه چه ساز و کارهای آموزشی باید انجام دهد، گفت: بهترین کار راه اندازی مراکز تخصصی و تقویت آنها است، ولی متاسفانه بهای لازم به این مراکز تخصصی داده نمی شود. در این مراکز تخصصی جای خالی رشته ها و مهارت های مختلف درسی لازم برای تبلیغ احساس می شود.

 

وی افزود: ما باید رشته هایی در این مراکز تخصصی داشته باشیم که دانش پژوهان در سطح دو، سه و چهار به آموزش رشته های مختلف تبلیغ بپردازند. یعنی دانش پژوهان در سطح دو تبلیغ عمومی آموزش ببینند بعد در سطح سه در رشته های مختلف تقسیم بشوند، مثلا عده ای در تبلیغ مجازی، تبلیغ هنری و عده ای دیگر در تبلیغ سنتی و عرصه های مختلف تربیت بشوند. این موضوع در سطح چهار با توجه به اینکه طلاب باید پایان نامه تخصصی بنویسند و مهارت های لازم را کسب کنند باید تخصصی تر بشود.

 

حجت الاسلام شریعتمدار در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مشاوره در تبلیغ دین چه جایگاهی دارد، گفت: مشاوره یکی از رشته هایی است که اخیرا در حوزه علمیه بیشتر در موردش صحبت می شود، اگرچه نیازش از قدیم احساس می شد که مردم نزد علما می آمدند و در مورد ازدواج، مسائل اجتماعی و سیاسی و خانواده  مشاوره و مشورت می گرفتند.

 

وی در ادامه گفت: امروزه با توجه به حجم کاری و تصدی گری که حوزه در مسائل علمی و اجتماعی جامعه پیدا کرده است لازم است عده ای از طلاب محترم برای مشاوره و روانشناسی مهارت های لازم را کسب کنند، چرا که عرصه مشاوره به  یک عرصه  تخصصی تبدیل شده و طلابی که علاقه دارند به این عرصه وارد شوند باید در سطح دو و سه مشغول شوند. بعد در سطح چهار در رشته های تخصصی تر مثلا مشاوره برای آسیب دیدگان اجتماعی، مشاوره برای نوجوانان و جوانان، مشاوره در امر ازدواج و طلاق و... آموزش لازم را ببینند./1325/ت302/س

ارسال نظرات